Tips på hur dela av

Seabaz

Trådstartare
Världens kanske mest enkla fråga, om man sett det förr :grin: :D


Jag skulle behöva tips på hur jag på enklast och billigaste sätt delar av en hörna i en lada?

Tänk: Fyrkantig box i hörnet av en lada (träväggar) med betonggolv!

Det ska inte stå någon häst innanför i "boxen", det ska bara inte gå för en häst att ta sig in i den! Det ska förvaras foder i den.


Det är förmodligen en enkel sak men min hjärna har kortslutning!
 
Sv: Tips på hur dela av

Det enda jag kommer på själv är att typ gjuta en eller flera plaststolpar i varsin hink och placera ut strategiskt och sedan sätta isolatorer i ladans väggar och sedan 4 trådar runt genom typ?

Det lär avskräcka pållar lite i alla fall även om kanske inte till max? (finns ponnys som går genom staket på gården)
 
Sv: Tips på hur dela av

Hinkar med cement kommer dom att välta det kanske går att sätta hinken i ett bildäck. Ström ett måste om du har tråd men det skrev du ju.
Det finns pinnar som sticker ut från stolpen att sätta tråden i . Ha det på den översta tråden så blir det bredare och går inte att hänga över staketet.
Inbrottsäkra lådor till kraftfoder eller rejäl snickrad låda som dom inte får upp.
.
 
Sv: Tips på hur dela av

Om det är okej med trekantigt hörn så slå en bräda från ena väggen till andra väggen. Då slipper man "rackligheten" men en vinkel på brädorna... Hänger du med ? Om jag fattade vad du menar, kanske jag inte gjorde...
l
 
Sv: Tips på hur dela av

Det enda jag kommer på själv är att typ gjuta en eller flera plaststolpar i varsin hink och placera ut strategiskt och sedan sätta isolatorer i ladans väggar och sedan 4 trådar runt genom typ?

Det lär avskräcka pållar lite i alla fall även om kanske inte till max? (finns ponnys som går genom staket på gården)

Får man ha el på det viset?
 
Sv: Tips på hur dela av

Får du borra hål i golvet?
Då är det lätt finns stolpskor på bygghandeln. Bådde ställbara med skruv och utan. Låna hem borrmaskin med bort för betong i lagom bredd och borra hål. Med jämna mellanrum, sätt ner dem. Väg in och sätt långa brädor mellan dessa och tacket. I tacket förankrar du med vinkeljärn. Bygg sedan väggar i lagom höjd. Har det i mitt stall fungerar utmärkt. Går vid behov att ändra igen. Bara att gytta igen hålen.
 
Sv: Tips på hur dela av

Om det ska vara tillfälligt, men ändå stabilt, säkert, och UTAN el, för el är myckte olämpligt, om ens tillåtet inomhus, så föreslår jag Kreatursgrindar.

Den typ av kreatursgrindar som ibland kallas "Ranchgrindar" och som har fotbåge nertill, och sätts ihop med vidhängande kedja är den variant jag tänker på. Dom fungerar bra ojämnt underlag.

Två stycken som ställs i 90-grader, och som fästs mot en stolpe med hjälp av spännband. I bästa fall kan man linda spännbandet runt stolpen, finns det inte någon stolpe på "rätt" plats, så kan man sätta ett par-tre bindringar på väggen istället. Man såklart använda fyra grindar och göra en fyrkant, men det blir dyrare.

Kreatursgrindar är gjorda för att hålla för kor och verkar fungera utmärkt till hästar, och vi har använt sådana i flera år till hästarna. Vi har t.ex. delat av en del av en loge med grindarna, och haft lösdrift innanför. Vi har gjort sjukhage vid en lösdrift, och inte minst, så använder vi dom till rundcorall.

Kreatursgrindar finns med liggande rör, eller med nätfyllning. Det finns olika längder, höjden brukar vara 1,70. En vanlig standardlängd är ungefär 3 meter, men det finns både längre och kortare.

De billigaste kostar ungefär 700 kr/styck, men dyrare grindar har en bättre kvalitet. Ofta så säljs dom med rabatt om man köper 5 eller 10 st på en gång.

Vi har 12 st med liggande rör, samt en med dörr. Mycket användbara!
 
Sv: Tips på hur dela av

Tänk bara på alla grindar med liggande rör inte uppfyller kraven för hästar, vissa har "fel" avstånd mellan rören så att hästarna riskerar att fastna. Så kolla upp ordentligt innan att det verkligen är godkänt för den typ av häst som ska vara där, måtten varierar ju efter storlek på häst.
 
Sv: Tips på hur dela av

Vi har fått godkänt från Länsstyrelsens inspektör med användningen av standardgrindar med liggande rör.
Dessa grindar har ett betydligt större avstånd mellan rören än vissa boxfronter, och om någon häst skulle få för sig att "peta in" ett ben, så får de lätt loss det.
 
Sv: Tips på hur dela av

Det är nog bäst att undersöka det innan man köper grindar om man inte redan har dom. För jag frågade innan köp och fick inte det godkänt av djurskyddet här. Är till och med så att en gammalgrind som sitter på en av våra hagar och som använts till kor innan, fick vi sätta plank mellan rören för att få godkänd.
Idag finns ju inte fasta mått utan det är storleken på hästen som avgör vad måtten mellan spjälorna ska vara för att den inte ska kunna fastna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 840
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp