Tips på hopp/ridövning till unghäst

LouiseE

Trådstartare
Jag behöver lite idéer på vad jag kan göra för övningar med min precis nyinköpta häst. De som ridigt honom innan har fått honom att bli lite tråtsig i handen och kör gärna upp huvudet innan och mellan hinder och kommer inte riktigt till ridning på honom på då han kör upp huvudet och tar i munnen, lite svårt att förklara.. Det blir ju tillföjd att han lätt tappar ryggen lite över hinder pga att han just tjafsar lite med munnen och stramar och kör upp huvudet. Dock blir han inte alltid såhär men det är en liten olat han har fått när en kille som red honom tidigare hade väldigt hård hand till en alldeles för försiktig häst. Han kan bli lite så på backen också men inget jag inte redan vet hur jag ska få till det.

Men det det jag nu behöver är hoppövningar eller ridövningar överlag som kan hjälpa mig med detta då.. Så jag inte rider samma övningar jämt, för det kan ju bli lite trist i längden kanske:d;)

Sv: Tips på hopp/ridövning till unghäst

Låga studs kanske? Där får de ju jobba själv utan att ryttaren är där och tar mellan hindrena, utan hästen får se sig för och rätta sig efter det tempo du rider in i serien i. Tror jag kan vara bra.

Att rida lite i stora åttor över hinder är ju en annan bra övning eftersom det blir runda fina vägar efter några varv när hästen sett vart den ska. Och det blir inte gasa på hinder bryta av, osv utan mer jämnt och trevligt. Men anpassa svårighetsgrad till hästen efterson det är en unghäst. :) Inte för långa serier eller för högt.

Sv: Tips på hopp/ridövning till unghäst

Ja:idea: ska rida lite allt eftersom och se vad jag kan knula ut.

Tack så mkt!:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 979
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar