Tips på hjälpmedel

M

Mari_H

Hej!
Jag är medryttare på en engelsk fullblodsvalack, 6 år. Han är lite ur form och kondition nu pga skador i höger bak. Han är nu på väg tillbaka men har svårt för att trampa under sig med bakbenen. Speciellt svårt är det när han höjer upp huvudet och "tappar" koncentrationen av vad jag gör från hans rygg. Vad tror ni om att pröva att rida på chambon eller gogue? Vad är skillnaden? Se bild http://wb593569.one.se/insptyglar.jpg
Jag vill få hästen att trampa under sig bakifrån och sänka huvudet så att han får upp ryggen så att hela hans kropp formas i en ridbar "båge". Hoppas ni förstår vad jag menar.
/Mari

Sv: Tips på hjälpmedel

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med skillnaden mellan gouge och chambon men jag har erfarenhet av att rida och longera med chambon. Min äldre häst och även min syster D-ponny var väldigt spända i ryggen och gick med huvudet/nacken rätt upp.
Min häst kombinerade detta med att komma bakom lodplanet och släppa bettet. Och att vara väldigt pigg och framåt...
För en sådan häst tycker jag chambon är jättebra för den drar inte in nosen utan visar hästen vägen till att gå med sänkt nacke, utan hopdragningseffekten som andra inspänningar/hjälptyglar ger.
Som jämförelse så provade jag att longera och rida med gummiband och det gjorde bara problemet värre.

Ett tillägg förresten - du kan aldrig få hästen att jobba bakifrån och/eller samla sig med chambonen. Det jobbet är det din sits och ridning som gör. Chambonen sänker nacken men om du inte kommer till drivning så får du inte det resultatet du önskar.

Jag kan inte se hur de nämnda sk. "Hjälpmedlena" skulle hjälpa dig.

Lär hästen att aktivera bakbenen tex: under tömkörning eller med TTouch (Finns info om du söker på internet) Eller i ett steg efter det, en mjuk fleecelinda runt gumpen fram till Gjorden.

Kraften, styrkan ska komma bakifrån, bakbenen måste arbeta aktivt, för att hästen ska kunna arbeta mot en för den gynnsam form.

Jag tycker inte att du ska rida på en chambon eller gogue, tycker att dessa hjälptyglar endast ska användas vid longering. Det finns inga genvägar till att få hästen att trampa under sig mer bak. Det kommer med rätt ridning. Jobba utan hjälptyglar och mycket i skritt, annars är risken stor att du bara får en häst som böjer nacken utan att jobba.

En liten fundering: jag har själv aldrig lyckats lösgöra en spänd häst som går med hög nacke i skritt och jag har ridit några stycken. Jag skulle alltså personligen inte rekommendera mest skrittarbete på den typen av häst utan t.ex. framridning i trav i lite övertempo men jämnt tempo.
Jag tycker det är väldigt mycket lättare att få igång rätt arbete i hästen i trav där man har mer energi att laborerar med och spända hästar skrittar ofta illa.
Men det är alltså min erfarenhet...

SofiaP skrev:
En liten fundering: jag har själv aldrig lyckats lösgöra en spänd häst som går med hög nacke i skritt och jag har ridit några stycken. Jag skulle alltså personligen inte rekommendera mest skrittarbete på den typen av häst utan t.ex. framridning i trav i lite övertempo men jämnt tempo.
Jag tycker det är väldigt mycket lättare att få igång rätt arbete i hästen i trav där man har mer energi att laborerar med och spända hästar skrittar ofta illa.
Men det är alltså min erfarenhet...

:bow: Håller helt med! Börja jobba hästen i trav efter framskrittningen på långa tyglar. När hästen går i rätt form i trav och galopp kommer oftast den rätta formen i skritten också. Om du börjar arbeta med formen i skritten är risken stor att du förstör skritten genom att den blir t ex oren eller att stegen blir olika långa.

// Lully

Hästen i fråga är svårjobbad i skritt, han behöver en avslappnad trav och galopp först. Ni skriver att de är de framåt drivande hjälperna som får hästen att trampa under sig, och ja, det är sant och fungerar. Enda haken är att hästen blir så pigg av drivande hjälper och när han då till slut trampar under sig så höjer han huvudet och tappar koncentrationen på bettet.
Hur ska jag få tillbaka hans koncentration?
Han har varit skadad höger bak, han skrittas och travas bara ännu. På böjt spår så vill han inte alls trampa under sig med bakbenen, han stretar emot av vana från det onda (som är borta).
Tips?
/Mari

För att ersätta gamla minnen måste du ge honom nya, kanske lite oväntade saker att tänka på. Att bryta gamla mönster är inte lätt men nödvändigt för att få honom att arbeta efter nya signaler som inte påminner om de som var dåliga för honom.

Kan du tömköra honom?? Med tömkörningen har du en överblick som du missar när du sitter på, dessutom har han en annan möjlighet att sträcka ut sig, länga sig och komma framåt utan att bli stressad då du inte sitter på och hindrar musklernas arbete.

TTouch har jag tänkt å testa.. köpte mig en bok om det häromdagen... Rekommenderar du det alltså? Några tips? Första gången jag läste boken blev jag mest förvirrad a alla Flygande tigern och vad de nu hette *ler* Men andra gången klarnade det lite mer.. men ajg måste nog läsa den några gånger till innan det lossnar och jag vågar prova.. Håller du själv på med det?

Jag håller inte på med just TTouch men liknande metoder, dock rekommenderar jag både böckerna och metoden varmt, trots krångliga namn :D :p ;)

Aha oki! Då ska jag se till att läsa den ordentligt.. tänkte att jag ska börja med massagedelen mest för att det verkar vara ett bra sätt att få en bra relation med hästen. Skönt att höra att det rekommenderas. Vart lite fundersam över vad det var för flum flum när jag såg namnen *ler* :D

Hästen är van att bli longerad, både med och utan inspänningstyglar. Han brukar ha sådana där i läder med gummiring, en "tygel" på var sida.
Jag kan även löslongera honom hyfsat i ridhuset. Jag har tömkört förut, ska kolla om hästen har blivit det något.
Som ni skriver, han behöver aktiveras med "nya" saker.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 378
Senast: Fiador
·
Träning Min generella inställning till inspänningstygel är negativ och jag tillhör skaran som anser att man inte får hästen att gå i form för...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 299
Senast: doleron
·
Träning Hej! Har åter igen startat ännu en tråd, suck...:crazy: i alla fall, jag har nu två gånger ridit mitt sto med LG Bridle, och är...
Svar
7
· Visningar
3 475
Senast: Sar24BB66
·
Ridning Sedan en tid tillbaka rider jag min 8-åring under omutbildning med jämna mellanrum med chambon, för att uppmuntra henne att sänka...
2
Svar
29
· Visningar
6 734
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈