Hur ofta kan jag rida med chambon?

Sv: Hur ofta kan jag rida med chambon?

Däremot tycker jag inte det känns fel att TS använder chambonen till att få en mer avslappnad häst ibland, tills hästen själv kommit på att det är skönare så. Men att tränaren rekomenderar det och inte kan guida ts till rätt ridning istället låter väl inte alltför bra.

Jag har stött på de där superstela modellerna med, ofta. Även sånna hästar förstår enkel inlärning om man har ett bra system. Det ska ha en bra tränare ha. Det ska inte behöva ta mer än max(!) några lektioner för tränaren att lära eleven att få den stelaste stjärnkikare som ser ut att vara född i den formen att förstå det nya. Utan hjälptygel..

Jag tror man får ställa lite krav på att faktiskt lära sig att rida och göra framsteg då man väljer tränare. Varje ridpass bör det hända mycket saker med hästen och ryttaren i början av deras skolning. Och ryttaren ska få flera aha-upplevelser per pass. Annars har man misslyckats som tränare tycker jag.
Jag skulle inte kunna stå för att undervisa ett ekipage där jag inte ens kan hjälpa dem att komma till avslappning, som är grundförutsättning för att man ens ska börja fundera på att komma till ridning. Då hade jag sagt till dem att jag tyvärr inte klarade av att hjälpa dem.

Vad är det fel för med att en tränare föreslår att en elev ska rida med hjälptygel under en kort period? Hellre det än att folk sitter och experimenterar hej vilt på egen hand. En bra tränare hjälper väl hästen och ryttaren i den situation ekipaget befinner sig just då, eller?

Till ts: Tror att du är på rätt väg och om chambonen är den hjälptygel som fungerar och känns bra för dig och din häst så använd den. Tids nog kommer du kunna plocka av den mer och mer men det vet du ju redan ;).

Men om din häst är så stel och spän i ridningen kanske det är en god idé att jobba och skola den mkt från marken först. Lära den vad ett tygeltag innebär och att det är bekvämare att sänka huvudet. (jag har oxå skolat travare, det är inte så lätt).

Jo iofs, nu när du säger det så så stämmer det ju. Vet ju att jag själv faktiskt dumpar tränaren om jag inte får någon aha upplevelse första gången. Jag har väldiga krav på tränare och kräver faktiskt att dom ska se små detaljer som förbättrar hela hästen och hållningen och ridningen helt enkelt på första träningen. Bra tränare ser ju så otroligt mycket småfel som "normala" inte har en tanke på. Det är ju det som gör att det är så kul att rida för en bra tränare.

Men det är svårt att rida, och hittar man inte rätt tränare och man inte får hästen att sänka sej det minsta så kan ju en vägvisare neråt vara en bra ide ett litet tag tills man hittar rätt tränare så att man sen kan dumpa hjälptygeln. Det skadar ju faktiskt hästen att gå på det sättet, spänningar och psykiskt är det jobbigt för hästen i längden.

*Förlåt det totala trådrånet och att jag inte svarar på DIN fråga och istället ställer en egen*

Har tittat på bilden av chambonen och undrar bara:
Hur hjälper den hästen att sänka sig? Så som jag uppfattar den så dras bettet uppåt av det (elastiska?) snöret som löper genom nackstycket om hästen höjer huvudet? Om jag inte fattat bakvänt, blir inte det lite snurrigt:

Höj huvudet så drar jag dig i munnen, uppåt.

:confused: :)

Jag fattar det som att om hästen höjer nacken så får den ett tryck över nacken som gör att den sänker sej och trycket i munnen släpper. Det är så jag fattat det som iallafall.

Det ska inte behöva ta mer än max(!) några lektioner för tränaren att lära eleven att få den stelaste stjärnkikare som ser ut att vara född i den formen att förstå det nya. Utan hjälptygel..

Men det beror väl ändå på ryttaren själv? Hur länge man ridit. Man kan ju inte komma som en rätt grön ryttare och lära sig rida en travhäst korrekt på nåra lektioner för att man har en bra tränare. Tycker jag. :)

Ja absolut, tryck i nacken är jag med på, men bettet torde ju overridea det?
Tänk komprimering av huvudet.

Jag har som märks INGEN erfarenhet av den.

kl

Red nu med chambonen under den första av dagens två klättringspass och den gav verkan även nu, hästen blev avslappnad och fin i halsen och nacken och kom även igång på ett annat sätt med ryggen. Nästa vända red jag utan, och även om huvudet då åkte upp betydligt och ryggaktiviteten till viss del minskades, så var det ändå inte på samma nivå som tidigare, utan hon valde frivilligt att sträcka sig lite, lite mer framåt och nedåt. Så jag kan inte säga annat än att jag är nöjd, ska i den närmaste framtiden definitivt fortsätta med chambonen även vid några av klättringspassen. :)

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 435
Senast: KSF
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 976
Senast: Lazio
·
Dressyr Jag har läst otaliga trådar här på forumet och har ofta sett inlägg där folk ska förklara hur de rider en stel/ knepig häst i form. I...
2
Svar
30
· Visningar
8 224
Senast: bigganl
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 981
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar