Det här med att rida med handen?

Sv: Det här med att rida med handen?

Ett tillägg:

För att jag ska kunna kolla att jag får rätt respons måste jag också innan jag ger signalen och hjälpen veta exakt vad jag vill ha för svar - innan!
Så man måste ha en plan i ridningen.
Jag tänker innan jag ger en hjälp "det här vill jag ska ske, då måste jag göra det här.. Skedde det/gick det igenom?" och ger beröm/eftergift eller upprepar/fortsätter tills det går igenom.

Men det är väl ungefär det samma som att sitta och driva med skänkeln i varje steg. Har börjat rida på ridskola nu som vuxen efter att tidigare haft egen häst, och märker just det, att många hästar där är rätt avstängda då många sitter och ger olika hjälper i varje steg utan att riktigt begära att hjälpen ska gå igenom innan man börjar med något nytt. Där märker man verkligen vikten av att kunna vara helt stilla och enbart ge en hjälp precis när man vill ha responen, och sen stilla/eftergift direkt när jag fått det svar jag velat ha. Även den mest avstängda ridskolehäst blir efter ett tag mycket mer uppmärksam. Men kommer ofta på mig själv med att sitta och tjata med hjälperna... men det händer mer och mer sällan, så det går iallafall framåt :)

Ja. Eller om du är obalanserad och förflyttar vikten lite hejsan-hoppsan - då struntar ju hästen i sitshjälperna också efter ett tag. Den vet inte om det är ett kommando eller bakgrundsstörning. Resultatet blir att du måste ta i mer när du faktiskt vill något.

Tycker dock generellt att överanvändning av handen är ett större problem än skänkeln, eftersom munnen är så känslig. Vi människor är också vana att göra i princip allting med händerna och till häst måste du vänja dig av med det.

Stilla hand - öva på att rida med vattenglas utan att det skvalpar, öva på starta-stanna-svänga på lång tygel, etc...det är viktigt att klara av för att sedan inte blir hängande och i realiteten hålla balansen i tygeln.

Hej!

Håller med. Men jag tycker också att stilla hand är bra, däremot ska ju inte fingrarna vara stilla, inte hela tiden iaf. Om man behöver ta stora tygeltag med hela handen behöver man jobba mycket på att komma till en stilla hand (som ändå är fäljsam och mjuk).

Min tränare (som gillar chanpagne) brukar förklara det som att handen ska hålla tyglarna som om det vore ett ömtåligt glas champagne och tygeltagen i fingrarna ska vara som den bubblande champagnen, lätta och "bubbliga" och inte fastna nånstans.

Och ja, ibland kan man behöva ta större tygeltag, men de ska vara undantag, inte regel :-)

/Lavinia

Vilken bra förklaring! Dock farligt för en sån som tex mig som ibland känner att jag missuppfattat det där med ett mjukt stöd med att hålla för löst i tyglarna (inte medvetet) så att dem glider mellan fingrarna haha...

Tror att det är väldigt svårt att förklara på ett bra sätt hur handen ska användas, mer än regelrätta tygeltag/förhållningar m.m. Det bästa är kanske att börja med att tjata om stilla men följsam hand och sen låta ryttaren med tiden hitta känslan själv. Tycker att det är kul med allas beskrivningar och att försöka beskriva själv då det får en att tänka efter ordentligt på hur man själv gör. Väldigt utvecklande att grotta in sig lite och verkligen tänka efter kring sin egen ridning och hjälpgivning! :)

Appropå starta/stanna/svänga på lång tygel. Tränaren vi red för i gymnasiet började ofta våra pass så. Först lite olika stretchövningar medan hästen skrittade för att komma loss i kroppen och verkligen hamna på rätt plats i sadeln med balans. Sen fortsatte vi alltid med något varv åt varje håll i trav och galopp på halvlångtygel enbart för att checka att vi var i balans både sittandes och i lätt sits samt att hästen skulle hållas i balans, rakt fram enbart för sits/skänkel innan vi fick korta upp tygeln och börja med passet.
Väldigt nyttigt!

Ja det är det säkert. Har rätt troligt en hel del för mig i handen som är helt onödigt och snarare stjälper än hjälper. Det skulle vara otroligt nyttigt att ha en tränare med på marken som går in på detaljerna ibland så att man verkligen blir medveten. Kan tycka att många tränare är väldigt generella när de beskriver vad man ska göra och inte genom hela passet och dessutom fokuserar mest på hästen. Jag skulle uppskatta någon som verkligen gick igenom hjälpgivning osv på djupet under varje del av passet då man gör många saker omedvetet som i sin tur påverkar hästen.
Red för några år sen för en ridlärare som höll på mycket med centrerad ridning. jag tyckte att jag utvecklades mer på tre år för henne än vad jag gjort under alla mina år sammanlagt fram till dess, just för att jag fick en större medvetenhet om min sits och min hjälpgivning och hur allt hängde ihop.
Har tyvärr tappat mycket av det nu :(
Hippson hade nyligen en artikel om Craig Stevens. Den är läsvärd för den som är intresserad av ryttarens inverkan med handen. Craig är också bra på att förklara hur "allt hänger ihop".

Appropå starta/stanna/svänga på lång tygel. Tränaren vi red för i gymnasiet började ofta våra pass så. Först lite olika stretchövningar medan hästen skrittade för att komma loss i kroppen och verkligen hamna på rätt plats i sadeln med balans. Sen fortsatte vi alltid med något varv åt varje håll i trav och galopp på halvlångtygel enbart för att checka att vi var i balans både sittandes och i lätt sits samt att hästen skulle hållas i balans, rakt fram enbart för sits/skänkel innan vi fick korta upp tygeln och börja med passet.
Väldigt nyttigt!
Det är den övningen Netterquist rekommenderar bland många andra bra tips.
Jag har jobbat med min heta häst att fånga upp tempot utan att bromsa med tyglarna. Har fungerat fantastiskt bra. Är också bra för att få en lång djup överlinje. Man ställer hästen med att ta tygeln mot motsatt höft. För att lyckas så är det som alltid eftergift så fort hästen släpper i nacken. Går det för fort lägger man en volt istället för att bromsa energin med att dra i tyglarna.

Det där att sitta och krama och pilla... och dessutom ofta med samtidiga skänkelhjälper - är ett perfekt sätt vänja av hästen från att lyssna på handen. Bettet rör ju sig ständigt ändå - hur ska hästen veta vad som faktiskt är ett kommando och vad som är det vanliga tjatandet i munnen... O_o

Fast vill man inte nånting i princip hela tiden, då? Lite mer framåt, lite mer tillbaka, lite rundare form, lite mer samling, en halvhalt, förberedelse inför att svänga, osv. Tycker man ständigt justerar lite när man rider, ytterst korta stunder kan man sitta helt stilla och inte inverka alls. Självklart sker ju inte all inverkan med handen, men ofta är ju handen involverad på ngt sätt.

Väldigt nyttigt!

låter som en mkt bra tränare!

Då skulle man ju inte behöva tygeltag alls. Men precis som du skrev är det ju en kombination av säte/vikthjälper, skänklar och hand. När det blir mycket mera hand än övriga hjälper blir det fel. Det handlar ju om att kommunicera med hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: josqla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama