Tips på fårras av tyngre köttfår

J

Jessling

Jag vill ha hjälp av er som kan får. Vi behöver en bagge till våra fyra pälskorsningstackor nu till hösten och har pratat om att skaffa en bagge av tyngre köttras. Jag vill ha tips på en ras som generellt har lätthanterliga baggar även när de vuxit upp.

Sv: Tips på fårras av tyngre köttfår

Hej!
Jag har till mina pälskorsningar under många år använt Texel, de är lugna o fina men kan bli väldigt stora. Förra året bytte vi till en bagge som är Dorset/Shropshire o han är inte lika stor men ger mkt fina vikter på lammen. Bra om du vill ha tacklamm som brunstar året om..så det beror nog på lite vad du tänkt göra med lammen;)

prillan

Lammen slaktas, så vi tänker inte spara några. Våra tackor är alla ganska unga (tre av dem är födda 2005, ett är född 2006 och så behåller vi ett tacklamm från i år) och vi tänker inte ha fler. Eftersom vi inte tänkt spara några fler tacklamm på ett bra tag, så kan baggen gå kvar hos oss i flera år, om han är snäll och hanterbar. Första baggen vi hade var ett renrasigt grått pälsfår och han var trevlig första säsongen. Andra säsongen blev han jobbig, så han hamnade i frysen... Baggen som är far till årets lamm lånade vi bara innan han gick till slakt.
Jag är rent utseendemässigt tilltalad av de tunga köttraserna såsom shropshire och dorset, men vet ingenting med deras mentalitet.

Är det förresten några risker för lammningsproblem när man blandar in köttraser? jag tänkte om det blir stora lamm...

jag har hitills inte fått några problem vid lammningen med för stora lamm i alla fall, stora har de varit men inga problem. När det gäller baggar så är det så att i princip alla baggar blir bökiga o opålitliga när tackorna kommer i brunst, man ska aldrig lita på en bagge eller ställa sig i den situationen att du kan bli stångad. Våran Dorset/shropshire bagge är jättesnäll, lugn o mysig MEN han lyckades ändå stånga mig .Min uppfattning o erfarenhet är att både Texel o Dorset är lugna trevliga djur.... här är Harald o dottern:)
a014.jpg
[/IMG]

Vi har nu köpt en bagge... men jag vet inte riktigt vad det är... Han är en korsning och har norskt i sig. Han är ganska stor, kolsvart och har ganska mycket päls (inte ull) i ansiktet, där det även är som rynkor/fåror/veck på hela nospartiet.
Han är född förra året och är flaskuppfödd. Snäll och rar, men självklart får man hålla koll när det är betäckningsdags. Han är far till lamm som föddes i våras och han verkar lämna bl a bruna lamm, vilket låter kul.
En riktigt vacker bagge är det i alla fall!

Suffolk brukar bli bra i korsningar med "lättare" raser. Dessutom är dom lugna och lätta att hantera.

Han är ganska stor, kolsvart och har ganska mycket päls (inte ull) i ansiktet, där det även är som rynkor/fåror/veck på hela nospartiet.
Han är far till lamm som föddes i våras och han verkar lämna bl a bruna lamm, vilket låter kul.

Om han verkligen är svart så kan han inte lämna bruna lamm...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar