Tips på bra padd till unghäst?

Oðinn

Trådstartare
Någon som har förslag på en bra padd att lägga under sadeln till en unghäst rygg? Ni förstår nog vad jag menar med unghäst rygg.
Jag är som sagt väldigt rädd om han i ridningen. Speciellt ryggen.
Och det hade känts bra med en padd under.

Jag hade velat ha en padd som är tryckutjämnande, som får sadeln att ligga bra och som även skyddar.

Skitsamma! Har ni något bra tips på padd? Vart går dom att köpa och beskriv paddarnas funktioner om det är något jag missat. Tack för mig. :)

Sv: Tips på bra padd till unghäst?

Den klassiska "genomskinliga" gelpadden rekommenderar jag. Används utan schabrak/vojlock för bäst funktion. Sadeln ligger still (nåja, lite beroende på vilken hästrygg den ligger på givetvis och hur lång pälsen är) och padden är stötdämpade. Dessutom lätt att skölja av så blir den som ny och lite sådär klistrig igen. ;)

Har för mig att jag läste någon undersökning om de där paddarna som är i gel, och det visade sig att punkttrycket blev större med dem än utan.

Jag kan också ha snurrat ihop det fullständigt.

Har för mig att jag läste någon undersökning om de där paddarna som är i gel, och det visade sig att punkttrycket blev större med dem än utan.

Jag kan också ha snurrat ihop det fullständigt.

Nope, ökar punkttrycket samt hindrar faktiskt ryggen från att röra sig korrekt.

Den bästa tryckfördelaren är en passande sadel, om sadeln av någon orsak inte passar så förstärker man bara effekten genom olika tryckpads etc.

Nope, ökar punkttrycket samt hindrar faktiskt ryggen från att röra sig korrekt.

Den bästa tryckfördelaren är en passande sadel, om sadeln av någon orsak inte passar så förstärker man bara effekten genom olika tryckpads etc.

Men oj!! Det var nytt för mig.

Gäller det även när sadeln passar? Eller är det bara om man försöker maskera en illasittande sadel?

Minns ni vart man kan hitta undersökningen?

Jag har förstått den undersökningen som att det totala trycket mot anläggningsytan blir
Högre med gelpad. Att fårskinn sprider trycket bättre.

Men att det inte finns nåt som säger att punkttrycket blir högre eller att en gelpad inte verkar stördämpande. Stötdämpande.

Jag har förstått den undersökningen som att det totala trycket mot anläggningsytan blir

Men att det inte finns nåt som säger att punkttrycket blir högre eller att en gelpad inte verkar stördämpande. Stötdämpande.

Totala trycker beror ju på just kraften och tryckarean. Totala trycket kan ju inte bli högre?
Om fårskinn sprider trycker så blir det lägre tryck per ytenhet. Det är väl det man vill åt även med en gelpad?

Jag tror inte jag förstår det du skrev, kan mycket väl vara jag som är snurrich. ;)

Kan bero på att jag sovit dåligt, men jag förstår inte riktigt :S?

Nej det blev nog vimsigt...;)

Men trycket på ryggraden och tornutskotten blir ju högre med gelpadd eftersom den inte har tunnel. Sen ligger ju paddan mer still än sadeln och då förstår jag det som att trycket är mer konstant högt med padd än utan.

Men jag har inte sett något hållbart mot att gelpadd är stötdämpande. Jag tror som sagt att trycket blir mer stadigt och konstant och att den dämpar stötarna. Och att det kan vara det som gör att många hästar faktiskt gillar och jobbar bättre med padd.

Bu eller bä?

Fårskinnspadd eller gele,

Det kommer så mkt studier och alla ska man inte tro på faktiskt de låter värre än vad det är.
Kan kan skilja så minemalt med skillnad på tryck att det inte har en betydelse.
Jag har i alla år haft padd med gele och mina hästar har då aldrig fått ont i ryggarna enbart för att jag har haft en gelepadd ist för fårskinnspad.

Utan tvärtom de har blivit bra i ryggarna

Fårskinnspaddarna är ju rätt tjocka och ska man ha sånna under bör man ha en storlek större på sadeln.
För den fyller ju lätt ut en bomvidd

Så många får nog för smala sadlar när de köper fårskinn och rider runt med klämmande sadlar på sina hästar utan att direkt veta om de, och de är ju inte så bra.

Rida utan nått under alls är det sämsta man kan göra, sadeln blir förstörd, svett fräter, och lädret håller betydligt mindre och sadeln får fula svettskador efter ett tag!

Men är man inte så rädd om sin sadel så kan man ju rida utan nått helt klart.

Det bästa jag tycker för unghäst är bomlöst sånna typ maxflex, där kan ju unghästen växa och muskla sig utan problem och man slipper köpa ny sadel som jag fick göra varanna månad under första ridåret:crazy:

Rida utan nått under alls är det sämsta man kan göra, sadeln blir förstörd, svett fräter, och lädret håller betydligt mindre och sadeln får fula svettskador efter ett tag!

Kanske om man inte sköter sadeln, har dock sett många måtligt välskötta utan svettskador, år efter år med turryttare och i bästa fall blev de putsade mellan veckoturerna. Och jag kan inte påminna mig om att jag sett någon sadel med svettskador alls, men det finns säkert.

Senast ändrad:

Fårskinnspad sprider trycket jämnare, beror på att den är mer elastisk än t ex gele pad. Vad som händer med gel pad är att när sadeln läggs på låser man ryggmusklernas möjlighet till normal rörelse, ungefär som ett bestämt stödförband. Jo en viss stötdämpning uppnås ju förstås, men vad hjälper det vid avsaknad möjlighet till arbete för musklerna.

Tja, jag red utan vojlock under en herrans massa år. Vid inbytet av sadeln fick jag mycket beröm av sadelmakaren som ansåg att sadeln var mycket välskött och välbevarad. ;) Så kanske mår sadeln bra av lite svett. :)

Frågar igen om vart ni läst om studien? Jag har bara hittat någon artikel på hippson om en undersökning i wien tror jag det var. Där fick renskinn och gel bäst resultat för flest hästar.

För det är väl inte såna som är tjocka framtill ni pratar om? I så fall kan jag helt klart förstå kritiken.

Fast hur kan en padd låsa ryggmusklerna ? Och vem har kommit fram till det och hur?
Det är en typ 4 cm tjock sladdrig matta mellan en typ 2 cm tjock vojlock och en ganska tung sadel -som den största boven till låsta ryggmuskler sitter i!

Fast hur kan en padd låsa ryggmusklerna ? Och vem har kommit fram till det och hur?
Det är en typ 4 cm tjock sladdrig matta mellan en typ 2 cm tjock vojlock och en ganska tung sadel -som den största boven till låsta ryggmuskler sitter i!

4 cm!!!! Shit vad är det för padd ni pratar om?
Min är max 1.5 cm tjock.

Ja jag menar den svarta paden, och även den har funnits i en studie fast just nu hittar jag den inte.

Hur den låser ryggen, ja man kan ju göra en praktiskt test själv genom att lägga den på sin egen rygg och sedan fixera den med något som kan jämställas med sadeln. Det är som med allt annat som är tjockt och ogint, man får helt enkelt mindre rörelse förmåga när man sätter på sig detta.

Ja men då så. Den padden med tjocka klossar framtill borde i min värld inte användas på någon häst.

Jag trodde att gelpad var de vanliga tunna släta. Den har jag använt länge för att sadeln ska ligga stilla och tycker den har funkat kanon. Har inte hört något negativt hittills.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar