Tips på bra linuxdist önskas

K

Kuckeliku

Sitter med en gammal P3:a som jag vill ha till liv som surfburk. Skall köra in wine och testa lite också.
Just nu har jag testat ubuntu, men antar att det finns bättre...
Vill se detta som en test att komma bort från MS då jag bara inte vill uppgradera till vista på de andra maskinerna senare...
Så, har ni förslag?

Sv: Tips på bra linuxdist önskas

Vad är det som ska vara bättre än Ubuntu? Enklare, mer avancerat, större kompatiblitet, mer/minde förkonfigurerat, mer/mindre svårbemästrat?

Vad är det som ska vara bättre än Ubuntu? Enklare, mer avancerat, större kompatiblitet, mer/minde förkonfigurerat, mer/mindre svårbemästrat?
Nja, skillnaderna ubuntu,xubuntu,kubuntu? suse? har fått lite andra förslag.
Just nu har jag uppdaterat ubuntu till senaste release och skall bara få in wine, få det trådlösa att fungera och så tänker jag nog vara nöjd.
Det är lite segt, vilket det inte borde vara, men det fungerar.
Tänkte mest att nu får man massa favvisar som andra gillar, och det kan ju vara kul med reflektioner om det.
den här maskinen kan jag labba med så jag kan ju blåsa om den om det skulle vara så att någon kom upp med 'det HÄR måste du testa'

Om du vill testa en massa olika distar kanske du ska installera en VM-maskin och köra ett helt gäng samtidigt och jämföra så du får reda på vad du föredrar?

Jag är personligen ingen linuxnörd, men har lekt en del med ubuntu, freeBSD, redhat, fedora och solaris (inte linux iofs). Jag gillar nog solaris mest av dessa, men trivdes hyfsat med ubuntu och fedora också.

suse har jag gillat tidigare, men de har så stora distar numera...
skall nog köra med ubuntu ett tag och sedan får vi se...
får bara inte det trålösa kortet att lira till 100%
den ser nätet, macadressen är reggad som ok i routern, rätt wepkod men ÄNDÅ så vill det inte.

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: Twihard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 319
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka