Tips på aktiv hundras (rasvalstråd)

Sasse

Trådstartare
Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja ha en kravlös hund till att vilja ha en hund med mer go i sig. I dagsläget vill jag träna och tävla, men huruvida jag vill ta mig till de högre klasserna eller ej vet jag inte ännu.

Det är en del grenar som intresserar mig och som jag vill testa för att se vad jag och hunden tycker är kul, och sedan är tanken att satsa på det. Det som främst intresserar är bruks, men även rally, lydnad och agility är av intresse. En "allroundhund" hade varit toppen!

Förutom ovan är spår och sök något jag vill göra med en framtida hund. Jag är även sugen på att testa drag.

Uppskattningsvis tänker jag mig att jag kan erbjuda åtminstone 2-3 timmars aktivering om dagen. Mer på helgen.

Jag önskar en hund som glatt testar lite allt möjligt och som är lättlärd. En frisk och sund ras, som har lättskött päls (hellre en hund som fäller än en klipp/trimras), och med noll eller litet jaktintresse.

Jag kommer inte skaffa hund inom närmsta tiden, men tar tacksamt emot förslag på raser som kan tänkas passa mig.

Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja ha en kravlös hund till att vilja ha en hund med mer go i sig. I dagsläget vill jag träna och tävla, men huruvida jag vill ta mig till de högre klasserna eller ej vet jag inte ännu.

Det är en del grenar som intresserar mig och som jag vill testa för att se vad jag och hunden tycker är kul, och sedan är tanken att satsa på det. Det som främst intresserar är bruks, men även rally, lydnad och agility är av intresse. En "allroundhund" hade varit toppen!

Förutom ovan är spår och sök något jag vill göra med en framtida hund. Jag är även sugen på att testa drag.

Uppskattningsvis tänker jag mig att jag kan erbjuda åtminstone 2-3 timmars aktivering om dagen. Mer på helgen.

Jag önskar en hund som glatt testar lite allt möjligt och som är lättlärd. En frisk och sund ras, som har lättskött päls (hellre en hund som fäller än en klipp/trimras), och med noll eller litet jaktintresse.

Jag kommer inte skaffa hund inom närmsta tiden, men tar tacksamt emot förslag på raser som kan tänkas passa mig.

2-3 timmars aktivering om dagen är mycket. 3 timmar per dag är 21 timmar i veckan = ett halvtidsjobb.

Välj någon av bruksraserna i så fall. Kanske en holländare?

Mäh, ska du överge det här?
22051148_1580311825363337_6580110047717816329_o.jpg

Skämt åsido, som övriga säger borde ju någon av brukshundarna passa då :)

2-3 timmars aktivering om dagen är mycket. 3 timmar per dag är 21 timmar i veckan = ett halvtidsjobb.

Sånt tycker jag är svårt. Men för mig så tänker jag att lägger man 2-3 h om dagen, så ingår det dit körning (klubb?), om man tränar i grupp så kan man få vänta en del också.
Eller är det 2- 3 h fullt ös?
@Sasse
Tycker också Kelpie! Verkar skitfräna. :D

Svarar alla.

Jag har inte funderat något alls på brukshund, utan har tänkt att de kräver mer än vad jag kan ge. Är inte 2-3 timmars aktivering lite? Det är fysisk och mental stimulans sammanslaget jag tänkt.

Jag tar gärna tips på andra raser också. Om aktiveringen är för mycket går det alltid att minska, svårare att öka på.

Har kikat lite på de raser som nämnts. Kelpie låter som en fantastiskt trevlig och allsidig hund. Det som avskräcker är att de beskrivs som nästintill outtröttliga. Jag känner mig mer intresserad av en ras som går att trötta ut, om så bara för några timmar. Men någon med erfarenhet av kelpie får gärna ge sin syn på saken.

Holländare har jag aldrig träffat på, men spontant låter det som en för tuff hund för mig. Jag gillar utmaningar, men är nybörjare och vill inte ta mig vatten över huvudet. En lite enklare/mjukare hund tror jag kan passa bättre.

Någon som har erfarenhet av vit herdehund och collie?

Mäh, ska du överge det här?
Sorry :angel: Jag tycker eurasier är riktigt trevliga, om de bara haft mer oumph! ;)

Svarar alla.

Jag har inte funderat något alls på brukshund, utan har tänkt att de kräver mer än vad jag kan ge. Är inte 2-3 timmars aktivering lite? Det är fysisk och mental stimulans sammanslaget jag tänkt.

Jag tar gärna tips på andra raser också. Om aktiveringen är för mycket går det alltid att minska, svårare att öka på.

Har kikat lite på de raser som nämnts. Kelpie låter som en fantastiskt trevlig och allsidig hund. Det som avskräcker är att de beskrivs som nästintill outtröttliga. Jag känner mig mer intresserad av en ras som går att trötta ut, om så bara för några timmar. Men någon med erfarenhet av kelpie får gärna ge sin syn på saken.

Holländare har jag aldrig träffat på, men spontant låter det som en för tuff hund för mig. Jag gillar utmaningar, men är nybörjare och vill inte ta mig vatten över huvudet. En lite enklare/mjukare hund tror jag kan passa bättre.

Någon som har erfarenhet av vit herdehund och collie?

Sorry :angel: Jag tycker eurasier är riktigt trevliga, om de bara haft mer oumph! ;)

Vit herdehund skulle nog passa! Har två själv älskar att träna men även att slappa i soffan. De klättrar inte på väggarna ifall man är sjuk i nån vecka. Mina tränar/tävlar i lydnad, rallylydnad och agility (den yngsta har inte startat agility än) Bra allroundhund som är med på det som erbjuds.

Kelpies laddar om snabbt så ja de kan beskrivas som outtröttliga. Men de är ju nöjda långt innan orken tar helt slut.

Kolla upp rasen lite mer och träffa några individer. Aktivitetsmässigt funkar det men det ska ju passa med personligheten också. Annars kanske jaktlabbe?

Jag tänker DP-labbe om du skulle vilja erbjuda någon typ av apportering.

Sen tänker jag att inte bara aktivering spelar in - utan jag undrar lite vad för personlighet du tror att du skulle kunna gilla? Flamsiga? Lite allvarliga? Är skall okej? Har storleken någon betydelse?Osv :)

Fler raser som jag tänker spontant på (utöver de som redan nämnts) - om du inte satsar på en "enkel" väg eliten skulle tex kunna vara KH-collie, Corgi, Golden, en sån som @mysboll har två av, ev västgöte eller en Heeler?
Skulle pälsvård i form av att raka ner hunden vara okej känns Pudel som det skulle kunna vara en rolig hund för dig?

Och är pälsen inte alltför begränsande så kanske även Schapendoes, Pumi eller lagotto kan vara värda att kika lite på?

Svarar alla.

Så mycket aktivitet/motion lägger inte ens vi på våra bruksavlade Schäfrar. Och det gäller även de som är i tävlingsform.

En hund som kräver så mycket varje dag har inte balans i nervlådan.
Sen att de orkar mer är en annan sak.

Så mycket aktivitet/motion lägger inte ens vi på våra bruksavlade Schäfrar. Och det gäller även de som är i tävlingsform.

En hund som kräver så mycket varje dag har inte balans i nervlådan.
Sen att de orkar mer är en annan sak.
Men till den eviga frågan då, hur mycket behöver en brukshund?
Nu vill jag inte sno tråden.
Men ibland varnas det högt för att vissa TS är olämpliga och i andra fall som nu, så är det mycket aktivitet för en brukshund?

Jag tänker DP-labbe om du skulle vilja erbjuda någon typ av apportering.
Vad betyder DP?

Apportering är inte något jag känner att jag vill göra, så en hund som är ämnad för det känns inte rätt för mig. Jag antar att även Golden försvinner där?
Sen tänker jag att inte bara aktivering spelar in - utan jag undrar lite vad för personlighet du tror att du skulle kunna gilla? Flamsiga? Lite allvarliga? Är skall okej? Har storleken någon betydelse?Osv :)
Jag måste nog fundera lite här, men flams gillar jag generellt inte. Lite av allvarligare hållet men inte för allvarliga? ;) Jag föredrar även hundar som inte har behovet av att sitta som ett plåster på en hela tiden. Lite självständighet.

Jag tänker att skall är en träningssak till viss del. Dock kommer jag troligast bo i lägenhet så en hund som har som hobby att skälla mycket kommer jag antagligen välja bort. Vad gäller storleken spelar det mindre roll.
Fler raser som jag tänker spontant på (utöver de som redan nämnts) - om du inte satsar på en "enkel" väg eliten skulle tex kunna vara KH-collie, Corgi, Golden, en sån som @mysboll har två av, ev västgöte eller en Heeler?
Skulle pälsvård i form av att raka ner hunden vara okej känns Pudel som det skulle kunna vara en rolig hund för dig?
Corgi och även Västgötaspets har jag kikat lite smått på tidigare. Får läsa på lite om dem samt Heeler :)

Pudel har jag hört ska vara roliga hundar, så jag kan absolut tänka mig att träffa några individer och se hur de är. Men främst söker jag inte klipp/trimraser. Jag är dålig på pälsvård även om hunden kan lämnas bort.
Och är pälsen inte alltför begränsande så kanske även Schapendoes, Pumi eller lagotto kan vara värda att kika lite på?
No thank you! :p

Kelpies laddar om snabbt så ja de kan beskrivas som outtröttliga. Men de är ju nöjda långt innan orken tar helt slut.

Kolla upp rasen lite mer och träffa några individer. Aktivitetsmässigt funkar det men det ska ju passa med personligheten också. Annars kanske jaktlabbe?
Okej! Då ska jag absolut kolla upp rasen närmre.

Vill inte jaktlabben jaga? Tror den gillar apportering annars som jag inte är speciellt förtjust i.

Nu hinner jag inte svara mer :)

Jag måste nog fundera lite här, men flams gillar jag generellt inte. Lite av allvarligare hållet men inte för allvarliga? ;) Jag föredrar även hundar som inte har behovet av att sitta som ett plåster på en hela tiden. Lite självständighet.

Gillar du inte flams och tanken på apportering kan du definitiv stryka Golden och labbe :D

Men ja, har du kikat lite på långhårig collie (eller missförstår jag?) så känns korthårig som något att kika på :)

Annars har jag hört att Calibra ska flytta :angel: @Voff :D nä men en trevlig och vettig schäfertik kanske inte är fel?

Men till den eviga frågan då, hur mycket behöver en brukshund?
Nu vill jag inte sno tråden.
Men ibland varnas det högt för att vissa TS är olämpliga och i andra fall som nu, så är det mycket aktivitet för en brukshund?
De behöver få jobba med det de är skapta till, tid i sig är inte så relevant. 10 min på plan kan tröttna ut en hund snabbare än 1h om man gör det rätt liksom. (Sen måste de ju få blåsa ur sig kroppsligt med)

Om man är lämplig/olämplig handlar i mina ögon mer om man faktiskt förstått vad det är för hund man skaffar sig än hur mycket tid man har i rena timmar. Alltså, tycker man det är ROLIGT att träna hund och gärna gör det ett par gånger i veckan - då funkar brukshund, men om man vill ha dem för att de verkar fina/tuffa/etc och kan tänka sig att göra det lite för hundens skull. Då tror jag man ska ha andra raser.
(Det gäller alla arbetande hundar i min värld)

Tänker du ren träning här eller varför skulle två tre timmar vara mycket ? Mina aktiveras en till fyra timmar om dagen med träning och motion. Och då ingår ju såklart att bygga agilitybana/fixa fram lydnadssaker osv. Men räknar aktivering sålänge hunden är med :)har visserligen flera hundar att växla emellan i träningen, men motion tar jag alla samtidigt ofta.
Tvp tre timmar låter alldeles lagom för en aktivare ras som ts söker !!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 539
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 352
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar