Tips och ventilering ang ras-val

panaccea

Trådstartare
Börjar komma till ett vägskäl där det kan hända att jag förlorar min lilla älskling (ev flyttar min sambo och tar då hunden med sig) och vill då klart ha en ny livskamrat.

Har ju nu en JRT som är helt underbar :love: bättre än så kan man aldrig hitta och därför vill jag inte skaffa JRT igen då jag vet att jag aldrig kommer hitta en likadan som honom.

Lite tankar om vad jag är ute efter.

* inte för liten
* inte mkt pälsvård
* "stryktålig" (stallhund) :D
* vill inte ha en hund med extrem instinktera (jakt, vallning eller vakt)
* lätta att ha o göra med (gör dock inget om det är lite jobb, är mkt hundvan)
* hundar med "anlag" för skäll och pip går fetbort

Dom jag är mest fast för är:

*GD (dock mkt tveksam till storleken)
*riesenschnauzer (vet dock inte mkt om rasen, men det är en förbaskat vacker ras)
* Amstaff
* rhodesian ridgeback (har bara stött på mkt trevliga individer av denna ras, vill ha mer kött på benen där och för och nackdelar.)

Detta är alltså bara ventileringar, det lär dröja ett tag innan det är ens tal om det och jag vill ha mer kött på benen och kanske nya ögon om raser som man "glömmer bort"

TPFH :bump:

Sv: Tips och ventilering ang ras-val

Mitt standard-svar till alla som söker hund, oberoende på krav: släthårig foxterrier :angel:

Om du tykte om Russel, kan jag tänka mej att du gillar GSD till utseendet?
Ett stort plus i kanten är att de inte har samma sorts jaktinstinkt, så de sticker inte till skogs titt som tätt. ;)
Flera på forumet har DSG, så de kan säkert berätta mer om skillanderna och fördelarna med en söt tuff DSG.

Nej, den typen av ras tilltalar mig inte spec mkt. dom flesta terrier-raserna går bort. Jag ville ha en fralla när vi köpte hund men eftersom sambon stod för inköp och ägarskap fick han välja ras. Jag hade aldrig valt en JRT annars. Nu blev det lyckat, men det kunde lika gärna gått lika dåligt. JRT och terrier-raserna är inte lätta att få till en hund som passar mig och mina "krav".

Rent utseendemässigt tilltalar släthåriga stora och ståtliga hundar mig mest. typ GD, RR, Dobbis osv. Men tyvärr kan man ju inte gå på utseendet. :angel: :D

En afghan står högt på önskelistan men den är så fruktansvärt långt ifrån alla min krav så det får jag låta bli :D

Finns det nått vackrare? :love:

Någon som har erfarenhet av cane corso?

Mkt vakt? svåra att ha o göra med?

Pincher, de är de som poppar upp i huvudet just nu i halvt sovande tillstånd.
Retriver raserna vet jag inte om de tilltalar dig.

DSG är ingen terrier. ;

Fralla kan väl vara en ras som passar nu när du får välja själv?

Kan du hantera en Cane corso? Om du itne gillar terrier kanske inte en sådan hund är passande dig......

Amstaff är en hund man brukar få jobba MYCKET med, för att kunna ha den lös överallt (Tänker på stallet exempelvis). Dom "ska" inte ha särdeles mycket jaktinstinkt, men alla jag träffat har det ändå.
Sen är vissa av dom rätt tuffa att jobba med, samarbetsvilligheten är inte särskilt hög oftast.

RR har väl rätt mycket jakt i sig vad jag fattat det som?

Cane Corso är fina hundar, men det finns rätt många nervösa och stressade individer där. Dom ger en några års jobb för att komma tillrätta med det..

GD är en fin ras, jag älskar den. MEN, det krävs mycket jobb av dig för att hitta rätt hund. Det finns så mycket skräp numera så man bara vill gråta! :( Rädslor, aggressivitet, hudproblem osv osv.

RR har väl rätt mycket jakt i sig vad jag fattat det som?

Tja är ju famavlade för att jaga Lejon, så ja det tror jag nog. :D
Många importerar ju fortfarande många RR för att utöka avelsbasen i norden, hundar som har stark jaktinstinkt, de vill ju inte ha hit hundar som inte följer rasstandarden. :D

När du nämner GD och RR föreslår jag dalmatiner (helt opartisk - såklart...)
De är lagom till storleken och är läckra att se på. Vi har tre jyckar hemma här just nu, hanen är runt 60 cm och 33 kg och tikarna runt 52 och 24 kg.

Dallisen är en glad hund med outtömlig energi och som hänger med på allt. Är väl inte alltid en dans på rosor att vara ägare till prickarna - men det ser jag bara som en utmaning. Du kan inte vara tråkig och träna en dalmatiner, utan ibland får man sig riktiga tankeställare när de väljer att gå och nosa istället för att träna lydnad. De är envisa som synden..

Har tidigare tjänstgjort som hästhund, sprungit bredvid ekipagen och sedan vaktat både häst och vagn om nätterna. Nu för tiden har de inte mer vakt än någon annan ras och jag har inte upplevt att de jagat heller.

SOm sagt så är DSG ingen terrier utan går under gruppen pinsher, dessutom finns det även dom med mycket näsa och därmed svåra att ha lösa...Min kan jag har lös på gården men inte i skogen för han är garanterat borta en stund vid skogspromenader när han är lös

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag ;) Jag har aldrig haft någon kontakt med DSG innan och ska jag erkänna tog det en lång stund innan jag fattade vad förkortningen stod för. :D Det är hur som haver ingen ras som tilltalar mig enl beskrivningar och vad jag hört om dom.

Frallor är en ras som får mig att backa en aning nu med tanke på alla ras-relaterade besvär. Dessutom har jag så gott som bestämt mig för att jag vill ha en stor hund denna gången :D

Dalmatiner är faktiskt ingen ras som jag ens tänkt på, tanken har jag slått bort då jag bara träffat på otrevliga individer som hamnat snett hos småbarnsfamiljer som vill ha en "pongo-hund" :smirk:

dom jag träffat har mest varit understimulerade ADHD JoJo´s :D

Amstaff är nog den hund som faktikt tilltalar mig mest just nu, dom jag stött på har varit helt fantastika hundar. Charmiga med mkt personlighet och tillgivenhet till sin förare (dom jag stött på iaf) Förhoppningsvis är jag en tillräckligt stabil förare för att fixa en sån hund. Att jobba en del är inget som skrämmer mig, det är bara kul ;)

RR har jag varit i nära kontakt med två individer, båda två med lite "jag-ger-blanka-f*n-i-vad-du-säger-jag-gör-det-ändå-attityd" men ändå genomtrevliga trots inte ultimata förhållanden (dåliga ägare)

Cane Corso är en ras jag inte alls stött på innan men som låter väldigt intressant. Har tagit kontakt med en uppdfödare för att få mer kött på benen.

Just på Grund av den framavlade dåliga mentaliteten på GD´s tvekar jag väldigt mkt. Har en vän som har 3 stycken omplaceringar och sist jag var där kom jag inte ens i närheten av unghunden (brukar annars ha väldigt lätt för att nå fram till stressade och rädda hundar) men i det fallet hade jag varit extremt noga med val av uppfödare och stamtavla. Det gäller iof i fråga om alla rasr jag är intresserad av.

Dom senaste två hundarna jag haft nu har varit BC och JRT och det är ju hundar som kräver en del. båda har dock varit väldigt okomplicerade. JRTn är ALLTID lös och skulle aldrig någonsin lämna min sida frivilligt. Det enda problemet vi haft med honom är pipande pga slapphet under valpstadiet från vår sida, och DET misstaget lär man inte göra om igen :smirk:

Har du någon erfarenhet av Dogo Argentino? ännu en ras som rent estetiskt tilltalar mig men som jag inte kan något om mer än det jag orkade skumma igenom ras-klubbens hemsida. Ursprungligen vakt/jakthundar men används idag som sällskap/familjehundar. Skillnad på Argentino och dogo canario?

Senast ändrad:

Dogo Argentinon har också fått myycket dåligt rykte om sig gällande mentaliteten, tyvärr. Det är inte kul när en mycket stor hund blir lite koko...

Vad gäller Amstaffen så älskar folk att berätta om hur förarveka och tillgivna sin matte/husse dom är. Ja, det är förvisso sant att dom verkligen älskar sin familj så mycket som det bara går. MEN, förarvekheten finns absolut inte där hos alla..
Får du en sådan som min hane, kan du se dig i stjärnorna om en samarbetsvillig och förig hund ;) Jag har fått kämpa stenhårt i 2 års tid för att få en hund som med knapphet har en bra grundlydnad och lyssnar okej. Han är inte ett dugg intresserad av att lyda, träna eller göra saker som jag vill. Att ha honom lös på en gård/stall, utan konstant uppsikt hade inte gått. Får han upp ett spår följer han gärna det, och han anser sig ha ett väldigt stort område att ströva på. Han har dessutom rätt mycket jakt i sig, och är envisare än synden. Så det är ingen KUL hund att jobba med, utan snarare blod, svett och tårar. Den attityden du sett hos RR är ungefär den attityden som är vanligast hos Amstaffen. Vissa är dock mycket samarbetsvilliga, alla är ju såklart olika.

Men jag älskar rasen mest av allt! Men har accepterat att jag inte lär ha några superlydiga och vältränade hundar längre :angel:

:D låter härligt ;)

Nja, då får jag nog putta undan Amstaffen sålänge :angel:

Är amstaff och staffordshire bullterrier samma ras? om inte har dom då samma mentalitet?

Någon som har erfarenhet av cane corso?

Mkt vakt? svåra att ha o göra med?

jag har två st hanar 1 resp. 3 år, dom är inte särskilt svåra att ha med att göra.... hade en JRT innan jag skaffa min CC å den va f'n så mycket svårare... Mina killar e stora å snälla men jag vet vad hag har i kopplet sas, tränar den "gamle2 på rally-lydnad å den "lilla" tränar SÖK, de e två helt olika individer fast dom är släkt. Den gamle e en riktig gårdshund å mår som allra bäst när han har en tomt att "se efter" medans den andra har ett helt annat driv, fantastisk att jobba med å båda älskar att bara få vara med familjen. Min mamma som gärna passar dom går gladeligen ut med dom båda samtidigt å de sköter sig exemplariskt.;)
Du får gärna PMa om vilken kennel du kontaktat....

Fast pinscher har väldigt mycke vakt i sig!
Kan dessutom vara skälliga.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 557
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 161
Senast: lil-sis
·
B
Övr. Hund Jag har en Schäferhane på 8 månader som är en helt fantastisk hund och hade varit nästintill perfekt om det inte vore för att han har så...
2
Svar
27
· Visningar
5 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka