Efterlyser tips och råd ang. pipig hund

Sv: Efterlyser tips och råd ang. pipig hund

Du ska nog göra skillnad på bara förstärkning (ökar ngt) och negativ förstärkning (minskar ngt).

Om jag vill att vovve ska sitta och kör på klicker, så klickar jag när han sätter sig = förstärkte det beteende jag vill ha. Det ökar alltså benägenheten att beteendet ska öka.

Som om du belönar tystnad istället för att bestraffa pipandet. Vilket ju är vad du gör om du bryter beteendet genom att lägga till ett obehag (arg röst etc).

Jag håller absolut med. Det är andra i tråden som hävdar att negativ förstärkning är inte det jag pysslat med utan straff.

Negativ förstärkning: rösten kommer till.

Endast en förstärkning: min ökande energi.

Rösten blir oxå lite pricken över i:et. Tror hunden snabbt fattar, nu är det allvar. Men aldrig har behövt använda nån form fysisk bestraffning. Svårt dock om man är oförberedd. Tex fågelexemplet. Blir ryck pga jag stannar och hunden vill iväg. Men det ser jag inte riktigt som ngn bestraffning utan mer en nödlösning för att hunden inte ska sticka.

Edit: läste om negativ vs positiv förstärkning på Wikipedia och då stämmer det ju :banana: tänkte väll :p tror deras källor är tillförlitliga :)

Senast ändrad:

Du ska nog göra skillnad på bara förstärkning (ökar ngt) och negativ förstärkning (minskar ngt).

Nej och åter nej, negativ förstärkning minskar inte, det ökar sannolikheten att ett beteende visar sig igen.

Negativ förstärkning:

Du vrider om hundens öra och säger samtidigt "sitt", så fort hunden sätter sig, så slutar du att vrida öra. Vi har nu med en aversiv (ett obehag) ökat sannolikheten att hunden sätter sig nästa gång vi säger sitt. Av den enkla anledningen att hunden inte vill ha öronen vridna.

Eller, du rider, du vill att hästen ska svänga åt vänster. Du drar i vänster tygel, för att få dig att sluta dra måste hästen svänga åt vänster. Vi har nu ökat sannolikheten att hästen svänger åt vänster nästa gång vi börjar dra i vänster tygel.

Eller, du har huvudvärk, du tar en huvudvärkstablett, värken försvinner, du har nu ökat sannolikheten till mer tablettätande nästa gång huvudet värker.

På nåt sätt tror jag vi snurrar ihop det här med huruvida vi är elaka/straffande eller snälla. Men det handlar inte om det. Vi har ett beteende: B, som vi vill se mer eller mindre av. Vi kan med två typer av förstärkning öka sannolikheten att vi får se mer av beteendet.
Vi kan med två typer av straff, se mindre av beteendet.

Tex när det gäller ridning tror jag ingen ryttare känner sig elak när man drar i vänster tygel. Hur ska man annars svänga? Men det är och förblir en negativ förstärkning av beteendet att svänga till vänster.

Enkelt förklarat:
Positiv förstärkning: Gör så här så får du... Ökar!
Negativ förstärkning: Gör så här annars....Ökar
Positivt straff: Det vi kallar för straff, en smocka liksom....Minskar
Negativt straff: Det vi kallar för böter.....Minskar.

Senast ändrad:

Delvis kl
Jag har läst psykologi och det finns negativ och positiv förstärkning. Positiv gynnar beteendet och gör att det hålls i liv och stärks, negativ förstärkning minskar beteendet.

Kort och gott kan man kalla positiv förstärkning belöning och negativ förstärkning bestraffning...

Jasså?!

Motsatsen till förstärkning heter straff, menar du att det finns tre sorters straff då?

Du får nog slå upp dina böcker en gång till.

Negativ förstärkning: rösten kommer till.

Endast en förstärkning: min ökande energi.

Det blir ju fel för att du stannar halvvägs.

"Jag använder en arg röst för att få slut på pipandet"
-Du har nu gjort en negativ förstärkning av beteendet att hunden är tyst. De är tystnaden du har förstärkt.

"Jag slår till min hund varje gång den piper"
-Du har nu lagt på en positivt straff på pipandet. Det är pipandet du har straffat

Skulle du göra en negativ förstärkning av pipandet, så skulle du använda en arg röst när hunden blir tyst. Då har du negativt förstärkt pipandet. Dvs: Du vill höra mer pipande.

Äru me?

Nej men det låter underligt att jag förstärkt tystnaden när jag säger till hunden verbalt. Men det kanske är så, lätt dock att missförstå.
Men tror ja fattar va du menar.

Jag tror att det vanligaste felet är att man sätter ett likhetstecken mellan förstärkning= t ex köttbulle. Alltså, att en förstärkning är någonting trevligt.

På ett sätt är det ju bra, att vi bara rusar runt med köttbullar när vi tränar hund. Men när Skinner utvecklade teorin så handlade ingenting om att vara trevlig, utan att allt är väg och mätbart. Och att allt är inlärningsbart med just de här fyra konsekvenserna. Du kan dra bort och lägga till beteenden genom att just ge dem en konsekvens.

Kom ihåg att positiv i ordet positiv förstärkning, inte innebär positiv som någonting trevligt. Utan positiv som i plustecknet. "+" det är alltså något vi lägger till. Och negativ har ingenting med tråkigheter att göra utan med minustecknet "-" någonting vi drar bort.

Så om du morrar när din hund piper och din hund tycker du är jätteläskig när du gör så, så har du i så fall lagt på ett positivt straff på hundens beteende att pipa. Jag kan tycka att det är ett mild straff, men dock ett straff.

Det du däremot förstärker, och det negativt, är tystnade.

Sen kan jag inte hålla med pernilla_s, när hon tycker att det är en enkelt sak.

Jag började läsa Skinner för kanske fem år sedan, det är först nu jag har fått riktig bra knas på det hela.:)

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 031
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar