Tips och råd inför förlossning!

Freyja_bus

Trådstartare
Alla frågar mig om jag vet hur jag vill ha det under förlossningen, men hur ska jag kunna veta det? Jag har ju aldrig fött barn tidigare!

Jag funderar en del på hur jag vill placera mig under själva krystningsskedet. Alla säger ju att det är så dumt att föda på rygg, samtidigt är det väl i en s.k gynposition som BM har bäst koll, eller?

Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter kring förlossningen så är jag tacksam! Någon som fött liggandes på sidan? Stående på knä? I vilken ställning får man bäst kraft?

Sv: Tips och råd inför förlossning!

första krystvärkarna låg jag på sidan och när axlarna skulle ut vände jag mig i gynposition för bebisen hade mer plats att komma ut då.

Det faller sig så bra när man väl liggaer där. och alla är olika.tror inte man kan planera ställning innan jag tror det kommer med automatik.:laugh:

Jag låg på sidan och de var underbart :love: Jag hade hur ont som helst när jag låg på rygg men allt försvann när jag rullade över på sida.

Jag tänkte att min bm säger till om det är något fel och jag gör det som känns bäst för mig.

Jag blev undersökt 1 ggr, när vi kom in, det gjorde väldigt ont men då låg jag på rygg och hade värkar och var lite nervös och glömde helt bort att andas.

Min bm höll emot med varma handdukar :love: det spänner regält där nere och så fort hon la dit handduken så försvann all obehagskänsla. Sen låg jag på sida under hela krystarbetet, jag fokuserade hela tiden på att låta min kropp jobba, för att inte jag skulle bli trött eller gå sönder. Jag var helt ledlös i benen, min bm höll upp mitt ena ben lite som kissande hunden för att vidga bäckenet.
När Rasmus gjorde den sista rotationen (axlarna) så rullade jag "med honom" på rygg och han verkligen pluppade ut.

Jag ville inte ta i när jag krystade, eftersom det gick så fort och jag ville inte spricka. När han nästan var ute fick jag en kanske 5 min paus då drack jag lite saftsoppa sen krystade jag 2 ggr och han kom ut.

Låter kanske svårt att förstå, men jag koncentrerade mig bara på att andas och min kropp tog hand om krystandet, sen krystade jag oxå eller vad man ska säga.

Bäst kraft beror väl på mkt, och alla bebisar gillar inte att ligga hur som helst för hjärtljuden kan gå ner. Det viktigaste tycker jag är att man får göra som man vill, och att man bara har bm som stöd och som ser till att bebis också tycker om det.

Fastnar din moderkaka, se till att få smärtstillande om de ska massera loss den. Fyf*n vad ont det gjorde. Jag har aldrig skrikit så högt i hela mitt liv och min make upplevde det också som obehagligt. Händer de igen ska jag absolut suga lustgas då oxå.

Sen får ni inte glömma att ni har all rätt i världen att byta bm om ni inte trivs med den som tar hand om er.

Det märker du när du väl är där. Jag provade att ligga på sidan men hu vad ont det gjorde i bäckenet, så det blev halvliggande på rygg för min del.

Det slutade med att en barnmorska fick lägga sig över mig och med sin tyngd trycka ut honom. När jag tänker på det låter det ju hemskt men jag kommer inte ihåg att jag kände något alls under det stadiet.

Först när jag hade öppningsvärkar och ingen bedövning tyckte jag det var skönt att sitta på en sån där pilatesboll. Men sen fick jag en spruta petidin och då fick jag inte sitta på den längre, man blir helt groggy av petidinet :)

Så då låg jag i sängen. Hela öppningsarbetet (som för mig tog typ 6 timmar) låg jag på sidan, vände ibland när jag kände för det. Men ungefär mitt i det fick jag epiduralen och då kan man typ inte stå på knä eller så ändå.

Testa lite där hemma vad som är fysiskt möjligt. Testa hänga lite på din sambo och se vad som är skönt. Sen får man testa när man väl är där, och man får lov att prova tills det blir bekvämt.

Var inte rädd för epidural, den är helt underbar och gör inte speciellt ont jämfört med värkarna :D

Jag hade inte så mycket planer innan, det är ju skitsvårt att veta.

Många frågade mig oxå om hur jag ville ha det under förlossningen, smärtsillande, ställning osv.
Svaret de fick är att det är första gången jag ska föda barn, jag får helt ta det som det kommer för jag vet inte hur det är för MIG.

Försökte ligga på sidan med det gick helt enkelt inte, blev att jag fick ligga i gynställning och sen hade jag ändast lustgas, blev erbjuden epudral(stavas) men jag kände att lustgasen tog det värsta. Jag sa INTE nej för att vara duktig.

Jag är helnöjd med in förlossning, det hade inte ens klippt navelsträngen när jag tittade på min sambo o sa 'vi skaffar en till!' (10 min innan bad jag sambon o avliva mig, ja, jag sa avliva;))och Tor kom inte ut lätt, 55cm och nästan 4,5 kg gör ont, som alla andra förlossningar.;)

Mitt tips till dig är att ta det lugnt, ta det som det kommer och låt BM leda dig! För det är som du skrev, hur ska du kunna veta nu vad som är bäst för dig? Det upptäcker du under tiden!
Något som är orehört viktigt är att du trivs med din BM, våga säga till om så inte är fallet!

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ta det som det kommer :)
Våga be om smärtlindring om du känner att du behöver det. Och om du tycker det gör ont med de vaginala undersökningarna så är du inte ensam (jag tog lustgasen då).

Jag tyckte det var enormt skönt stå och hänga och bli våldsamt masserad i ryggslutet under värkarna. Och det var skönt duscha då och då där jag var hade varje förlossningsrum ett duschrum/toa utanför.

Sen ett till tips, ha en målbild, något du kan fokusera på som är så verkligt. Tex föreställ dig själv under ett träd sittandes och tittandes på dina hästr som betar på en sommaräng. Det hjälpte mig otroligt där i början under värkarna, innan dom blev sådär jätteokontrollerbara. Målbild och andning var i princip det enda första 24 timmarna.

Sen en sak som bara gjorde ont, akupunktur... fick nålar i huvud och öron.... men jag fick bara huvudvärk av det :rofl:

Men ta det som det kommer och uppdatera din man med saker du absolut vill eller inte vill så han kan föra din talan när du kanske inte är så talför själv!

Senast ändrad:

Glömde: Epiduralen var effektivast som smärtlindring för mig, kände inte då den lades för den lades mitt i en monstervärk dock pratade narkosläkaren med mig så jag missade suga lustgas då så jag skrek "vafan gubbjävel nu får jag ta väääärken utan gaaaasen" :rofl:

Jag tyckte också det var svårt att veta hur jag ville ha det, det var ju första gången och då hade man ju ingen aning om hur det skulle gå till. Förlossningar är ju så olika. Under värkarna låg jag på sidan med en saccosäck mellan benen, det gick ju inte att hålla ihop benen för jag kände ju att det var någon där :D Ett tag satt jag även vid sidan av sängen på en pall för att variera lite.

Efter det fick jag värkstimulerande eftersom mina värkar inte var tillräckligt starka och lille alfons ville ut. Men när själva krystvärkarna kom så låg jag på rygg i gynställning. funkade super för mig. Men man får ju ta i en del...BM hjälpte mig även att få ut alfons genom att lägga sin underarm på min mage ovanför alfons och trycka riktigt ordentligt, fick även massage i öppningen så jag inte skulle spricka och det gick bra, men fasen vad ont det gjorde.

Jag fick inte ut min moderkaka helt, de höll på ettb bra tag men det funkade inte. Den ska ju helst vara ute inom en timma, så jag fick åka in på operation. Kan säga att jag kände mig som ett vrak den eftermiddagen! Fick åka upp i min sjuksäng och hälsa på alfons på neonatal...

det kommer säkert att gå jättebra för dig!

Nu är det visserligen lite drygt 15 år sen sista gången och 18 år sen första gången :o Hej vad åren går!

Båda gångerna födde jag knästående. Varför vet jag egentligen inte utan det var nåt jag bara kände för. Det kändes helt enkelt rätt. Först låg jag i bad tills jag kände att jag ville börja krysta. Underbart skönt och bästa kompisen var lustgasen :) Maken fick sig några goa skratt:angel: Den behöll jag under utdrivningsskedet vid andra förlossningen. Första gången hade jag den inte under den tiden. Hade inte så ont faktiskt. Däremot andra gången vägrade jag att släppa den. Jag ville ha starkare grejjer då men enda kommentaren bm hade var "det är för sent för det lilla gumman" Kunde slått ihjäl henne där. Men det var snabbt glömt när det underbara lilla knytet väl låg på magen!

Lycka till, det är en fantastisk upplevelse!!!:)

Glömde en sak, smärtlindring har du funderat på det? Själv hade jag bestämt att jag skulle ha all smärtlindring som fanns att få, epidural var såklart given. Men när jag kom in så var det försent för det :eek:

Så det blev inte alls som jag tänkt mig, men det gick bra ändå :) Jag hade inte räknat med att faktiskt bli nekad epidural...

Innan sa jag att jag ville föda ståendes på knä. Antog att tyngdlagen skulle hjälpa bebisen att komma ut snabbare.

Men jag låg i gynposition under hela krystarbetet. Jag hade inte kunnat flytta mig. När Bm satte mig på ett bäcken för att huvudet skulle rotera mer och komma ut lättare var det nog lika smidigt som att flytta på ett kylskåp. Dom fick dra upp mig.

Ett annat råd är att duscha. Det var väldigt skönt. Dock var jag kanske öppen 5 cm då, så det var precis innan det började göra riktigt dunderont för mig. För gör det dunderont är duschen bara jobbig.

Ta förlossnigen som den kommer, jag tog EDA och det var himmelriket. Jag kände inte ens när nålen sattes och då är jag rätt fjantig vad det gäller sprutor och liknande.

Läs "innan du föder" och gå gärna hennes profylaxkurs, är mitt största tips.

Något som jag tyckte var bra under förlossningen var gainomax (eller liknande), den gav extra energi under den intensiva "korta" förlossningen jag hade.

kl

Tack för alla era berättelser, tips och råd! Vad roligt att så många svarar :laugh:

Någon profylaxkurs hinner jag inte med, jag ska ju ändå föda snart (helst i natt!). Andning har jag övat lite på, men det känns så konstigt att öva på det när man inte har ordentliga värkar.

Jag har faktiskt inte funderat speciellt mycket över hur jag vill ha det under förlossningen, utan mer känt att jag får ta det som det kommer och lyssna på barnmorskorna. Jag är egentligen inte särskilt nervös heller, lite såklart, men mest nyfiken och förväntansfull. Jag försöker också tänka på att det kan bli hastiga svängar och att det faktiskt kan sluta med snitt eller sugklocka eller liknande.

Det där med varma handdukar har jag förstått att många uppskattar, så det ska jag säga att jag vill ha. Värme fungerar rätt bra för mig över huvud taget, så jag tänkte ta med min vetekudde och har även tänkt att stå i duschen/sitta i badet under öppningsskedet om tid och möjlighet finns. När det gäller smärtlindring har jag egentligen ingen aning. Jag har tänkt försöka utan epidural, men har också sagt att om jag får för ont så vill jag absolut ha det! Lustgas hoppas jag ska fungera för mig, men jag är orolig att jag kommer må illa av den, eftersom jag är rätt känslig för allt som får mig att bli lite snurrig. Jag kan tänka mig att testa akupunktur, men inte sterila kvaddlar! Det är ju så svårt att föreställa sig hur ont det kommer göra och hur man kommer att reagera...

Tusen tack iaf för att ni delar med er!

//julia

Jag tränade lite andning på sista föräldraträffen och det vart mest oseriöst och en massa fnitter. När jag sen tränade hemma så blev jag bara jätte yr i skallen. Men när jag hade värkar sen så funkade det hur bra som helst. Jag bara blundade och koncentrerade mig och smärtan försvann. Helt sjukt.

Något viktigt är att lita på sin kropp och inte jobba emot kroppen.

Mitt förlossningsbrev var nog bland det kortaste, skrev tillsammans med min bm under sista besöket:

Ställning: Öppen för förslag
Smärtstillande: Öppen för förslag

;)

Jag tyckte det var svårt att veta innan hur man vill ha det, så jag läste på om lustgas, eda ja typ allt. Jag hade en TENS-apparat hemma som jag använde dagen innan när jag hade förvärkar. TENS hade jag tänkt att ha under förlossningen också vilket stod i min journal, men när det väl drog igång så tyckte jag inte den funkade, så den användes inte alls. Hemma stod jag i duschen men varmt vatten som jag sprutade på ryggslutet där min värk satt. Inne på sjukhuset när de skulle kolla ctg så vägrade jag ligga på rygg för det gjorde så jäkla ont så barnmorskestudenten fick stanna kvar i rummet för att hålla den emot magen. På förlossningsrummet stod jag i duschen en stund för att sedan lägga mig i badet. Varmt vatten gjorde undervärk för min del. Men bäst var lustgasen :love::angel: I journalen stod det att jag ville undvika EDA då jag precis haft bekanta som tagit den och det har slutat med att värkarna avtagit och i slutändan har akutsnitt var ända alternativet. Detta hände 3 personer när jag var i slutet av graviditeten och då var jag känslig för allt :o Men strax innan mina krystvärkar kom så bad jag om EDA, men då var det försent. Jag andades lustgasen lite extra istället :rofl:
Jag låg på vänster sida hela tiden, förrutom när jag låg i badet. D

Mitt tips är att läs på om de olika alternativen och sedan får du se vad som känns bäst för dig när det drar igång.

Det enda jag har bestämt mig för är att jag vill ha ett rum med en varmpool.
Jag älskar vatten och kan tänka mig att det måste vara väldigt skönt och avslappnande att sitta i varmt vatten. Inbillar mig också att det måste vara lätt att avlasta kroppen när man har vatten till hjälp för att hålla sig uppe.

Någon här som hart en "Water birth"?

Tänkte hyta en TENS maskin med att använda innan. Kanske lite svårt att både ha en sådan och vara i vattnet?

Undviken helst smärtlindring utöver lustgas om jag kan.
Vill inte att det ska påverka bäbis eller värkarbetet.

Lycka till nu Julia!!!
Vi håller alla tummar och tår här i England för att Little green one junior behagar titta ut snart! :laugh:

Jag låg på rygg och det gick jättebra.
Man har ju handtag på sängen som är bra och dra sig upp i när man behöver extra kraft. Det var lätt att hålla masken med lustgas också liggandes så. Utom när jag höll i sambons hand för då fick han hålla:D

Vetekuddar är heeelt underbart som smärtlindring innan det sätter igång ordentligt.
TENS funkade inte ett jota på mig, helt världelöst. Så jag hade vetekuddar och lustgas, funkade prima

Däremot andra gången vägrade jag att släppa den. Jag ville ha starkare grejjer då men enda kommentaren bm hade var "det är för sent för det lilla gumman" Kunde slått ihjäl henne där. Men det var snabbt glömt när det underbara lilla knytet väl låg på magen!

Lycka till, det är en fantastisk upplevelse!!!:)
Samma sak sa bm till mig när jag ville ha epidural.
"För sent du hinner inte få den nu" Men klarade mig finfint på lustgasen.
Överdoserade nog lite dock:angel:

Ja det är ritkgit häftigt!
Känns som det var igår eller något och nu är sonen 9½ månad.

Ett hett tips! Glöm inte kameran!

Jag badade under öppningsskedet och det var skönt.
Dock lite klumpigt badkar då det var en stor lucka man var tvungen att flytta på för att komma i och ur.
Efter att vattnet gått tog det en timme sedan var lilla Per Isak ute:love:
När bm sade att jag skulle vänta lite kom han ut, helt själv. BM såg ut som :eek::confused: haha. Han gillar inte att vänta.;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Gravid - 1år Kan vi inte ha en förlossningstråd? Jag vet att det säkert skrivs mycket om det i alla säsongsföräldratrådar, men jag tänkte att det...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 805
Senast: Is
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?