Tips och hjälp med valack som "piaffar" när man ska tölta.

Sv: Tips och hjälp med valack som "piaffar" när man ska tölta.

Tvådelade bett delar sej gärna på mitten och åker rakt upp i gommen, inte trevligt. Rakt el tredelat är lämpligare. Hästarna är ju små i munnen också. Du kan läsa om munhåla/bett här:

www.djurtandvardskliniken.se

Har varit hos TorbjörnL med två av mina hästar. Inte på grund av att de är ngt fel i ridningen..för att korrigera hästens bett/slipning,en häst har gjort en rotfyllning. Hästens huvudsakliga uppgift är att använda mun och tänder att äta med. Munproblem sitter oftast! i ryttarens hand/drivning. Lättare att hitta fel på hästar en ryttare Varför?

Desto mer utbildad häst desto mindre betydelse med bett.
Många ryttare rider sina hästar med handen det är inte ridsport:eek: då har du bytt gren till kampsport:devil:.

Var bara tvungen att säga att jag älskar ovanstående, speciellt om kampsport, det är SÅ "spot on" !

Jag lär u låna den frasen i framtiden, var så himlans enkelt och sant.

Jag red faktiskt i endast repgrimma häromdagen .. oj oj! Han tyckte det va jätte konstigt och det gick inge vidare att styra.. men det var första gången. Absolut något jag tänker fortsätta med :)

Haha jo det tar ju ltie träning oftast, men helt värt det!
Min vet precis vad han förväntas göra utan bett, han är intriden helt utan, men han är inte ehlt lydig nog att rida i grimma i nuläget, traskar gärna iväg mot gräset...a 'la shettis stil haha.
Men om ett tag så ;) då fasan ska ni se hihi.

Hoppas ni komemr på rätt knappar osv. för när det väl lossnar sen är det så kul ju!
Plus, en sån häst är rolig att rida som du har, när man väl komemr på "dom"

Styra med händerna gör man när man är ute och cyklar:p.använd din sits och vikthjälper/kroppen/blick..att dra och svänga hästen med händerna gör bara att den faller ner på bogar .

Haha jo det tar ju ltie träning oftast, men helt värt det!
Min vet precis vad han förväntas göra utan bett, han är intriden helt utan, men han är inte ehlt lydig nog att rida i grimma i nuläget, traskar gärna iväg mot gräset...a 'la shettis stil haha.
Men om ett tag så ;) då fasan ska ni se hihi.

Hoppas ni komemr på rätt knappar osv. för när det väl lossnar sen är det så kul ju!
Plus, en sån häst är rolig att rida som du har, när man väl komemr på "dom"

Ja jag undrar om det inte lite shettis i alla islänningar, envisa till tusen och glada i mat :D

Men du har helt rätt i att det är kul, det ska vara lite att jobba med och han har ju verkligen viljan :)

"Styra med händerna gör man när man är ute och cyklar.använd din sits och vikthjälper/kroppen/blick..att dra och svänga hästen med händerna gör bara att den faller ner på bogar ."

Jo jag vet hur man styr med sitsen och han kan det men det blev väl lite väl mycket vilja blandat med förvirring tror jag..:grin: Men skam det som ger sig!

Styra med händerna gör man när man är ute och cyklar:p.använd din sits och vikthjälper/kroppen/blick..att dra och svänga hästen med händerna gör bara att den faller ner på bogar .

Fast jag tycker till skillnad fran dig att cykla och rida ar ganska sa likt jag.
Man styr cykeln liksom hasten med vikthjalper.

Vrider man bara styret sa far cykeln i backen.
Hasten ar lite mer farlatande, den faller som tur var inte omkull nar man styr endast framtill. ;)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar