Tips inför ev RR köp

Ok! Så begära MH test på föräldrarna då? Har blivit rekommenderat valpar av en uppfödare. Men de valparna finns i andra sidan Av landet från oss Kan man flyga med en ny liten valp?
Från vit herdehundsklubbs hemsida
  • ha genomgått mentalbeskrivning (MH),
  • vara höftledsröntgade (HD) med resultat A eller B,
  • ha röntgade armbågar (ED) med resultatet utan anmärkning, 0,
  • vara utställda vid officiell utställning med minst 2:a pris i kvalitet eller motsvarande,
  • ha uppnått en ålder av minst 24 månader vid första parningstillfället.

Absolut, den kan flyga själv oxå.

Totalt OT (förlåt TS!) men när jag var väldigt liten köpte mormor och morfar två siameser från Göteborg och de fick flyga upp till Romme. När piloten fått veta att de skulle flyga kattungar hade de fått åka i cockpiten :love:

Det var som sagt för typ 100 år sedan så reglerna var väl lite annorlunda ;)

Tack alla för era svar och ert stöd!! Känns mer och mer rätt med vit herdehund. Ska bli så
Spännande på måndag att få komma till en uppfödare! Var på vår hundstrand igår och träffade en Manchesterterrier. Superfin hund som lekte så fint med sookie (min lilla hund). Kanske också ska tänkas på.. Men den verkade inte riktigt så kelen och gosig som jag gärna också vill ha i en hund.. Älskar att ligga och gosa med dem.

Ok! Så begära MH test på föräldrarna då? Har blivit rekommenderat valpar av en uppfödare. Men de valparna finns i andra sidan Av landet från oss Kan man flyga med en ny liten valp?

Viktigt att föräldrarna inte bara har gått MH(vilket är krav för registrering) utan även att resultatet ser bra ut! Att hunden har genomfört MH säger inget om reaktionerna, den kan ha visat rädsla för både människor, ljud och skott men ändå tagit sig genom, eller rentav blivit så rädd att man varit tvungen att avbryta, men ändå fått "känd mental status".

Tillägger också att det är inte bara föräldrarnas MH och HD-resultat som spelar roll. Det behövs ett bra snitt på föräldrarnas kullsyskon, föräldrar samt tidigare avkommor om sådana finns.
Detta är kanske TS medveten om men det tål att upprepas då många slarvar med att kolla leden runt omkring kullen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 705
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 021
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 058
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar