Tips inför ev RR köp

Jag skulle säga att dålig mentalitetet är numera ett mindre problem än allergier. För en 5-10 år sedan var mentalitet ett stort problem men numera är det faktiskt bättre.
Jag säger absolut inte att du har fel här, men tänker lite att det ändå inte är så längesedan det var ett problem och en del av dessa hundar skulle ju fortfarande kunna gå i avel?

Och jag kanske fått fel uppfattning men visst har det väl varit ganska mycket samma hanar som använts i avel för ca 5-10 år sedan? (Tror de flesta jag känner med RR har hundar som är släkt på inte alltför avlägset håll trots olika kennlar :D) För om det är så, tänker jag att ärftliga sjukdomar kanske är mer representerade i vissa "linjer" så att säga och att dessa fortfarande är rätt så aktiva? Eller att dessa iaf finns i bakgrunden bland flertalet svenska RRs och att en därför ändå ska vara lite noga med att kolla upp mentaliteten (också) trots att den blivit bättre? (Fast det säger du ju också så ja, mest en svamlig fundering) :)

Tack alla för era bra svar! Är oerhört tacksam! Var igår och tittade på valpen som var underbar. Gick därifrån med rejäla bitmärken och rivsår men det får man räkna med med tre rr-valpar som går loss på en. Jag träffade mamman och hon var lugn som en filbunke, endast intresserad av mig för jag råkade ha kvar lite hundgodis i fickan sen min långgrunda med sookie... men annars låg hon mest och gottade sig i sin säng. Dock var mamman inte mentaltestad för de hade inte hunnit.. Hon var 3 år. Det och att där inte fanns utskrivet mentaltest från fadern som jag kunde titta på gjorde att det inte blev något köp. Alla säger att man inte kan åka och kolla på valp utan att köpa, men jag kan det. Jag har höga krav på min framtida hund och känns det inte helt hundra så avstår jag hellre.
Men kan inte säga att jag blev avskräckt av att träffa hennes hundar för de var väldigt lugna och timida. Däremot blev jah avskräckt då jag har en 5-åring hemma.. Han är en tanig liten rackare som jag tyvärr tror hade fått ta en del stryk av en RR-unghund. Att bli så väldigt stor och stark som en RR men ändå vara mentalt omogen och valpig är ju en dålig kombination med min son.. Dottern på 9 hade klarat av det tror jag. Hon rider och är van vid stora buffliga djur. Så med allt detta sagt så är jag enormt tacksam för ert engagemang i min fråga! Stort stort tack och det kommer säkert fler trådar nu under min jakt på min nästa hund och familjemedlem. ❤️

Tack alla för era bra svar! Är oerhört tacksam! Var igår och tittade på valpen som var underbar. Gick därifrån med rejäla bitmärken och rivsår men det får man räkna med med tre rr-valpar som går loss på en. Jag träffade mamman och hon var lugn som en filbunke, endast intresserad av mig för jag råkade ha kvar lite hundgodis i fickan sen min långgrunda med sookie... men annars låg hon mest och gottade sig i sin säng. Dock var mamman inte mentaltestad för de hade inte hunnit.. Hon var 3 år. Det och att där inte fanns utskrivet mentaltest från fadern som jag kunde titta på gjorde att det inte blev något köp. Alla säger att man inte kan åka och kolla på valp utan att köpa, men jag kan det. Jag har höga krav på min framtida hund och känns det inte helt hundra så avstår jag hellre.
Men kan inte säga att jag blev avskräckt av att träffa hennes hundar för de var väldigt lugna och timida. Däremot blev jah avskräckt då jag har en 5-åring hemma.. Han är en tanig liten rackare som jag tyvärr tror hade fått ta en del stryk av en RR-unghund. Att bli så väldigt stor och stark som en RR men ändå vara mentalt omogen och valpig är ju en dålig kombination med min son.. Dottern på 9 hade klarat av det tror jag. Hon rider och är van vid stora buffliga djur. Så med allt detta sagt så är jag enormt tacksam för ert engagemang i min fråga! Stort stort tack och det kommer säkert fler trådar nu under min jakt på min nästa hund och familjemedlem. ❤️

Inte hunnit med ett MH? Det tar inte många minuter att boka ett MH och sen vid tillfället så är det inte många timmar man behöver spendera där.

Jag vill absolut inte svartmåla någon. Kvinnan var mycket trevlig, hade fina hundar och flera lyckade kullar bakom sig. Det enda hon inte hade var just MH test på mamman och inte pappans att visa upp. Och för mig var det viktigt

Jag vill absolut inte svartmåla någon. Kvinnan var mycket trevlig, hade fina hundar och flera lyckade kullar bakom sig. Det enda hon inte hade var just MH test på mamman och inte pappans att visa upp. Och för mig var det viktigt
Klokt av dig.

Men hur svårt är det att visa pappans MH? Bara att slå upp på hunddata/avelsdata. O andra sidan skulle jag kollat upp det innan, om jag var du..

Ja man kan alltid göra saker bättre, vara seriösare, kunna mer, veta mer, ligga på mer, kritisera mer osv. Denna gången blev det såhär. @isafore
Och jag gick därifrån utan valp eftersom jag, hur jag än gjorde, inte hade kunnat få se ett MH test på mamman. Då spelade pappans mindre roll kände jag.

Ja man kan alltid göra saker bättre, vara seriösare, kunna mer, veta mer, ligga på mer, kritisera mer osv. Denna gången blev det såhär. @isafore
Och jag gick därifrån utan valp eftersom jag, hur jag än gjorde, inte hade kunnat få se ett MH test på mamman. Då spelade pappans mindre roll kände jag.
Rätt resonerat, starkt agerat! Hoppas att den trevliga uppfödaren förstod varför det inte blev något köp.

Jag dömer inte, hoppas inte att du tog illa upp. Du gjorde säkert ett mycket bra val! Men jag menar bara tills nästa gång, så kanske du slipper gå miste om något bra pga något som är väldigt enkelt åtgärdat :)

Nej då! Jag tar inte illa upp @isafore jag har mycket att lära och tar därför emot alla tips med stor tacksamhet! Tack vare allas goda råd om vikten av just MH-test på RR så valde jag att avstå. Det plus att jag känner att mina barn (framförallt den yngsta) inte riktigt hade klarat av en så stor och mentalt omogen hund i 2-3 år framöver. Är rädd att min son hade varit rädd för sin egen hund. Så vill jag inte ha det. Tycker det är en fin och väldigt intressant ras men får inse att det inte är rasen som passar vår familj just nu på några år. Jag får leta vidare efter vår nästa familjemedlem.

Det behöver jag absolut och tar tacksamt emot förslag och input @Modig_Korn
På måndag ska vi hälsa på hos en uppfödare av vit herdehund. Vad har ni för input om den som medlen av en aktiv familj?

Det behöver jag absolut och tar tacksamt emot förslag och input @Modig_Korn
På måndag ska vi hälsa på hos en uppfödare av vit herdehund. Vad har ni för input om den som medlen av en aktiv familj?

Jag har två vita herdehundar och två barn. Vi tränar/tävlar med våra i lydnad,rallylydnad och bruksspår. Den yngsta har vi börjat träna agility med nyligen,den äldsta har tävlat lite i det men efter skada förra året så är det lagt på hyllan.
Skaffade den första när jag var gravid och dottern var 2,5 år. Båda hundarna tar det lugnt med barnen men det jag kan tycka är att tikarna är lättare än hanarna då de är omogna betydligt längre.
Den äldsta är ngt segare och lugnare och den yngsta har mer driv, lättlärd.
Tydlig av och påknapp på båda.
Det finns uppfödare som har lite mer tråkiga vh med typ noll driv i och vissa är mer inriktade på tävling.
Har du frågor så fråga gärna!

Det låter helt perfekt för oss. Jag kan inte med bestämdhet säga att jag ska tävla men kommer träna lydnad och sen se vad som passar hunden. Tydlig av- och påknapp är viktigt tycker jag och att den är lugn med barnen. Vi vill ha en tik så det låter också bra att de är lite lugnare. Jag motionerar mycket och springer ofta rundor på 7-10 km. Det är väl inga problem för en VH att följa med på va? Och hur är de mot andra hundar? Tack snälla för svar!! @nella84

Det låter helt perfekt för oss. Jag kan inte med bestämdhet säga att jag ska tävla men kommer träna lydnad och sen se vad som passar hunden. Tydlig av- och påknapp är viktigt tycker jag och att den är lugn med barnen. Vi vill ha en tik så det låter också bra att de är lite lugnare. Jag motionerar mycket och springer ofta rundor på 7-10 km. Det är väl inga problem för en VH att följa med på va? Och hur är de mot andra hundar? Tack snälla för svar!! @nella84

De vill ha mycket motion så springa, cykla osv är inga problem när de har åldern inne för det. Den äldsta följde med på ridturer när jag hade häst. Den yngsta funkar ihop med de flesta hundar men den äldsta är lite kräsen vilka hon vill leka med. Funkat bra med båda på kurser och att jobba lösa vid nya hundar.

Var noga med mentaliteten bara då det finns hundar i rasen som är rädda, svårt för folk m.m. Var på utställning i våras och då var det en hanhund som var så rädd att han skakade och sprang och gömde sig, han ville bara fly från domaren. Lik förbaskat fick hunden excellent och ck :mad: Som tur är har jag mest träffat trevliga vita herdar! En del tävlas och en del är aktiva sällskapshundar, huvudsaken är att man lägger ner tid på dem.

Ok! Så begära MH test på föräldrarna då? Har blivit rekommenderat valpar av en uppfödare. Men de valparna finns i andra sidan Av landet från oss Kan man flyga med en ny liten valp?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 705
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 021
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 058
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar