tips för träna lasta häst själv

Sv: tips för träna lasta häst själv

:rofl: Nej tröja över huvudet skulle jag kanske bara ta till vid brand eller annan paniksituation.

KL

Har just börjat åka ensam med fullblodet (det är ju inte alltid maken har lust att sitta och häcka i ridhuset). Pållen vill inte gå in själv och definitivt inte utan att mellanväggen är flyttad åt sidan. Någon slags startboxminnen, kanske? Han har väldigt gott om plats egentligen.
Nu leder jag honom hela vägen in, bjussar på en morot, släpper grimskaftet på golvet framför bommen och går bakåt i trailern på den tomma sidan och sätter på bommen/mellanväggen, stänger luckan och går fram och sätter fast hästen.
Ska "förädla" tekniken så att han går in själv - men detta fungerar för oss just ju.

Så länge jag är lugn är pållen lugn. Allt går att lösa med tid och tålamod.

Såhär förbereder jag min:
http://www.youtube.com/watch?v=HkXvYXoImGk

Har bara lastat en gång efter det och då skickade jag inte in henne utan gick in med henne, utan problem.

Vi skickade även in en bekants häst igår, första gången vi tränade på det, Och det gick lätt och fort om han såg att det stod någon han kände igen inne i transporten.
För varje gång jag skickade in honom så drog hon sig mer och mer ut ur transporten och nästa gång försöker vi nog att skicka in honom helt utan någon som står eller syns inne i transporten. :)

Mitt tips för lastning är att ha lyse på i transporten och gärna mörkt eller skumt ute. Att regelbundet åka med hästen gör ju också att det blir en vana.
Själv går jag med hästen till transporten och skickar in hästen. Sedan sätter jag för kedjan bakom hästen och stänger luckan. Hästen står alltid obunden i transporten som har mellanvägg. Jag använder ett långt grimskaft som jag når bakom hästen när den ska ut. Jag ser ingen fördel med att ha hästen bunden.
Vid de första lastningarna hade jag ett rep som gick fram till bommen och tillbaks som jag kunde dra i för att få in hästen.

Vid de första lastningarna hade jag ett rep som gick fram till bommen och tillbaks som jag kunde dra i för att få in hästen.
Vinschmetoden:crazy:
Tycker att det är bättre om den följer med en vart man än går- förtroendet.

Sen jobbar man med självförtroendet- att den kan gå in själv.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar