Sv: tips för träna lasta häst själv
När jag började öva lasta själv så stod jag på utsatt markering:
Jag gick med hästen hela vägen in fast på min sida om mellanväggen då. Jag satte aldrig för bommen bak vid träning. Sedan gick jag fram och tillbaka bredvid hästen, tjoade och hoppade jämfota, allt för att utsätta hästen. I början ville han naturligtvis backa ut och då fick han göra det (jag använde mig av 5 meter långt grimskaft/lina).
Men jag bad honom alltid gå in igen. Sedan gå upp på rampen, backa av. Gå halvvägs in, ta ett steg bak utan att backa helt ut, två steg fram, 4 steg bak, hela vägen in, ett steg bak osv osv...
Jag hade också morotsbitar i krubban fram på släpet så när han stod fick han belöning så. Vet att många är mot att ge godis i krubban men det fungerar för mig i alla fall.
Till slut så stod ju hästen helt i släpet och var van vid att jag gick omkring bredvid honom. Då kunde jag lägga på bakbommen och stänga bakluckan och sedan åka. Tog väl 3-4 gånger av min "utsättande träning" innan jag ville/vågade lägga på bakbommen och stänga helt.
Sedan körde jag bara över stallplanen första två gångerna och lastade sedan ur och bad honom gå på igen..
Jag använde mig också av en MR-grimma som sluter åt runt hästens mule istället för att ge tryck i nacken. Min häst slänger upp huvudet och kastar sig bakåt om han får tryck på nacken. Det gör han inte med MR-grimman.
Till MR-grimman följer en instruktionsDVD och man bör öva med grimman så hästen lär sig haja hur det fungerar innan man ger sig på något som lastning.
Vid min intruduktion av MR grimma för min häst så ställde han sig rätt upp två gånger och gjorde ALLT för att trotsa. Men efter det och han fatta att det inte var någon idé så fungerar grimman superbra och jag vet att jag själv KAN ta en fight med hästen. Därför har jag alltid med mig den grimman vid transportering. Men jag lastar normalt med vanlig lädergrimma.
MR-grimman sätts ovanpå hans normala grimma annars för man får inte sätta fast en häst i MR-grimman. Det är ett träningsredskap och inget annat.
Lycka till