tips för träna lasta häst själv

bella99

Trådstartare
Jag har tänkt börja åka iväg och träna reglelbundet, har tidigare kunnat lösa att jag har ridit till träningar men efter byte av stall går det inte. jag vill kunna lasta min häst själv och har nyligen köpt transport. Sista åren har hon inte åkt transport så ofta men är inte rädd för det. Har jag medhjälpare går hon in nästan direkt man har lina runt bakom henne och hon förstår att det inte är någon idé att bråka. Jafg har försökt lasta själv men då vill hon absolut inte in tjurar och att bli arg på henne fungerar inte. Undrar om någon har bra tips på hur träna att lasta själv på ett säkert sätt. Hur ofta ni tror man ska träna och hur lång tid det tar?

Sv: tips för träna lasta häst själv

hejsan :)

min ena häst har varit svårlastad riktigt svår och dum!

men jag gjorde så att han fick lära känna transporten sen när han gick in så puttade jag ut honom, allt eftersom han började gå in så släppte jag honom lös i transpoten och gick bak och satt för linan men inte stängde luckan utan gick fram och kelade med honom sen lasta ut honom.

dagen efter gjorde vi samma sak fast då satt han fast och vi åkte en sväng runt byn efter det har allt fungerat. men han va jätte arg på transporten så han gick inte ens in med lina då så de kan gå snabbare med din häst :)

det tog ungefär 3veckor när jag lastade honom varje dag och nu fungerar det super lastar honom själv till träningar och tävlingar samt hem igen :)

lycka till mvh ida

Jag fick tipset en gång av en tjej som var inspirerad av en stor tränare (dock kommer jag absolut inte på hans namn just nu.. något med roberts eller nått).
Hon gjorde så att först gick hon runt. Om hästen stannade så backade hon hästen några femtal steg eller så. Sedan gick hon mot transporten och om den stannade så backade hon den från rampen och fortsatte från marken. Detta tar tid men tillslut lär sig hästen att den måste backa om den stannar (och det tycker den typ är jobbigt). För jag menar, om hästen inte visar tendenser för rädsla mot transporten så borde denna teknik funka (har dock aldrig testat själv riktigt, bara sett henne göra den). Du får inte bli arg bara. Då kan hästen associera (?) transporten med att du blir arg och grinig.

Min lärde jag gå på med hjälp av att lägga en tröja över huvudet och skicka in henne. När hon vant sig vid att åka kunde man sluta med tröjan och nu åker den bara på i extremsituationer när det t.ex. är mycket rörigt runt lastningen.

nej jag blir absolut inte arg. :) jag lärde bara min häst på de viset och de gick jätte fort han är lixom inte dum på något sätt. sen så backar han inte ut utan att jag säger att det är okej.

men man kan ju göra på olika sätt du kan lasta hästen varje dag så lär den sig lita på dig eller nå :) sen så finns det ju en sorts lina som man kan köpa så att man kan lasta hästen själv :)

När jag började öva lasta själv så stod jag på utsatt markering:

28489641.jpg

Jag gick med hästen hela vägen in fast på min sida om mellanväggen då. Jag satte aldrig för bommen bak vid träning. Sedan gick jag fram och tillbaka bredvid hästen, tjoade och hoppade jämfota, allt för att utsätta hästen. I början ville han naturligtvis backa ut och då fick han göra det (jag använde mig av 5 meter långt grimskaft/lina).
Men jag bad honom alltid gå in igen. Sedan gå upp på rampen, backa av. Gå halvvägs in, ta ett steg bak utan att backa helt ut, två steg fram, 4 steg bak, hela vägen in, ett steg bak osv osv...

Jag hade också morotsbitar i krubban fram på släpet så när han stod fick han belöning så. Vet att många är mot att ge godis i krubban men det fungerar för mig i alla fall.

Till slut så stod ju hästen helt i släpet och var van vid att jag gick omkring bredvid honom. Då kunde jag lägga på bakbommen och stänga bakluckan och sedan åka. Tog väl 3-4 gånger av min "utsättande träning" innan jag ville/vågade lägga på bakbommen och stänga helt.

Sedan körde jag bara över stallplanen första två gångerna och lastade sedan ur och bad honom gå på igen..

Jag använde mig också av en MR-grimma som sluter åt runt hästens mule istället för att ge tryck i nacken. Min häst slänger upp huvudet och kastar sig bakåt om han får tryck på nacken. Det gör han inte med MR-grimman.

Till MR-grimman följer en instruktionsDVD och man bör öva med grimman så hästen lär sig haja hur det fungerar innan man ger sig på något som lastning.

Vid min intruduktion av MR grimma för min häst så ställde han sig rätt upp två gånger och gjorde ALLT för att trotsa. Men efter det och han fatta att det inte var någon idé så fungerar grimman superbra och jag vet att jag själv KAN ta en fight med hästen. Därför har jag alltid med mig den grimman vid transportering. Men jag lastar normalt med vanlig lädergrimma.

MR-grimman sätts ovanpå hans normala grimma annars för man får inte sätta fast en häst i MR-grimman. Det är ett träningsredskap och inget annat.

Lycka till :)

Min häst gick inte en meter med tröja över huvudet. Satte man press på så sparkade han med alla ben istället fast han inte såg något. Han blev sjukt stressad av detta...

Ja alla är ju olika. Man får läsa av vilket sätt som passar ens häst. Mina hästar går precis som vanligt om jag leder dem med en tröja på huvudet. Det är som att de kopplar bort allt runtomkring och bara litar på den som leder när de slipper se.

min häst är ganska speciel när jag ska lasta henne, om hon har ngt på benen så vägrar hon gå upp på rampen gäller allt från transport skydd till bots, men så fort man tar av det så hoppar hon upp(bokstavligt). men sen så tendenserar hon att smälla upp huvudet i taket varge gång hon ska åka(har ett x antal gamla skrapsår i huvudet), och hon vill aldrig gå upp först utan vill vara sist upp coh först av, samt stå trångt.
Sebas; var köpte du grimman? kan den hjälpa min häst med att vänja av ovanan att smälla upp huvudet i taket varje gång hon vill backa ner från transporten?

när du säger att hästen gör det när den ska backa... är det för att någon håller emot i grimskaftet eller?

Träna med att låta hästen backa ut fritt, alltså en löpande longerlina tex som gör att hästen kan slänga sig ut utan att någon kämpar emot.

Gå på och av transporten 1000 gånger på det sättet så slutar hon nog slå med huvudet.

Tror inte MR-grimman hjälper inte på det sättet... Eller jo det gör den på ett visst sätt men svårt att förklara utan att visa irl...

Googla "monty roberts" och eller "duallygrimma" så får du nog upp massor med info om grimman (grimman kallas dually, jag kallar den MR-grimma (monty roberts). Den har egentligen samma funktion som en repgrimma men denna är för dummies ;) jag tycker duallyn är lättare att hantera än en repgrimma)

hon går upp och när huvudet är inne så slår hon upp huvudet och backar ner:( har använt kedja men inte nu längre. dumma jag har hittils glömt att hon inte vill ha ngt på benen alla gånger utom en gån då vi skulle lasta, så det kan ju vara det. ska låna ett släp och ställa i hagen och träna när jag får tid. (hon har slitit sig 2ggr av 3 när vi skullat lasta, och sprungit ett varv runt huset och därefter ställt sig snällt vid transporten för att prata med kompisen inne i transporten.) funderar på att leta upp ett gammalt släp utan tak att träna med, då slipper hon ju förknippa transporten med huvudvärk.:D

nu när jag tänkt lite så förstår jag att en sån grimma blir sista utvägen för oss men tack i alla fall^^

Man leder hästen till transporten.

Har en lång lastelina istället för grimskaft.
Handskar på människan.
Linan ska vara så lång att du ska kunna stå kvar inne i transporten även om hästen kastar sig bakåt.

Du leder hästen mot rampen och går själv upp på rampen och vidare in i transporten... ( även om hästen tvärstannar fortsätter du in).

Tanken är att hästen ska fatta att det inte är farligt i transporten utan att det är ett bra ställe! Klampa runt lite inne i transporten och verka sorglös. Prassla gärna lite om du tex har ett hönät därinne.

Minsta ansats hästen går upp på rampen- beröm!

Förstärk berömmet med en liten godisbit om det behövs.

Stressa INTE.

Det får ta den tid det tar helt enkelt.

Är hästen mycket rädd får man nöja sig med de första gångerna att hästen nosar på rampen, eller sätter upp EN framhov på den.

(lägg gärna nåt gott på rampen tex äpplebitar och ge hästen chansen att lukta efter godiset och smaka på det. BERÖM BERÖM BERÖM)

Då ger man beröm och avbryter.

Går och gör något annat med hästen en liten stund, och sedan går man till transporten igen och upprepar.

Gör detta ett par gånger och sedan avbryter man för dagen.

Man jobbar på så här och skärper kraven gradvis.

Ofta går det fortare än vad man tror att plötsligt ha hästen inne i transporten.

Då ska man inte bomma igen allt och köra iväg, utan lugnt och stilla lasta ur efter att ha gett hästen beröm och en godbit.

DVS lastträning ska inte ske när man ska iväg och har en tid att passa utan man ska ha hela dagen på sig och ta det som en kul lek.

Ju lugnare och mer sorglös och ostressad du själv är- desto mindre spänd och rädd kommer hästen ta sig an transporten.

Sedan när hästen villigt och glatt går in och står kvar lugnt medan man lägger på bommen bak etc kan man ta och köra en LITEN LUGN runda med hästen, kanske en 5 minuter eller så sedan hem och lasta ur.

Hästen ska se transporten som en roligare variant av sin egen box.

Notera:

Är hästen mycket rädd kan det ta veckovis kanske månader! Men har man bara tålamod nog så kommer hästen till slut vara hyfsat lättlastad.

( Min gamla ponny fick i sin ungdom ibland lyftas in i transporten av 6 gubbar! Han blev rädd att åka efter att han en gång kommit loss och på något sätt krånglat sig in i en minimal grisbox och fastnat! Sedan hade vi ett helvete att lasta honom i flera år, men efter vi började träna honom så här, så tog det kanske 6 månader av regelbunden lastträning ( ca 1 gång i veckan) och sedan var han väldigt lättlastad resten av livet).

Ett extratips är att när hästen kommit så långt att den gärna går in i transporten men har svårt att stå kvar därinne, låt den äta sin kraftfodergiva ur spann son du håller framför den när den är inne i transporten.... Gör detta ofta.

En hästtransport ska hästen se som en finare sorts automat till godis och andra nöjen!

/KT

Senast ändrad:

hon går upp och när huvudet är inne så slår hon upp huvudet och backar ner:( har använt kedja men inte nu längre. dumma jag har hittils glömt att hon inte vill ha ngt på benen alla gånger utom en gån då vi skulle lasta, så det kan ju vara det. ska låna ett släp och ställa i hagen och träna när jag får tid. (hon har slitit sig 2ggr av 3 när vi skullat lasta, och sprungit ett varv runt huset och därefter ställt sig snällt vid transporten för att prata med kompisen inne i transporten.) funderar på att leta upp ett gammalt släp utan tak att träna med, då slipper hon ju förknippa transporten med huvudvärk.:D

nu när jag tänkt lite så förstår jag att en sån grimma blir sista utvägen för oss men tack i alla fall^^

Jag bor hyfsat nära dig, men har tyvärr skadat handen. ( Så jag kan inte köra bil eller hantera busiga hästar fn).

Men om ditt problem kvarstår till jullovet så kan jag ev komma och hjälpa dig träna om jag får min bensin betald.

/KT

Jag bor hyfsat nära dig, men har tyvärr skadat handen. ( Så jag kan inte köra bil eller hantera busiga hästar fn).

Men om ditt problem kvarstår till jullovet så kan jag ev komma och hjälpa dig träna om jag får min bensin betald.

/KT

Människor här på buke är fantastiska! :bow:

Jag hade också morotsbitar i krubban fram på släpet så när han stod fick han belöning så. Vet att många är mot att ge godis i krubban men det fungerar för mig i alla fall.

Men..

Visst har du en connemara?? Då brukar ju morötterna funka;).

Gick utmärkt på min med. En motor i handen och häst gick raka vägen in, ingen morot så var det lite mer tveksamt.. Jag hade antagligen kunnat lasta henne själv om jag velat, men jag vill av säkerhetsynpunkt vara två när jag är ute och fladdrar med släp (både vid lastning och körning- nån måste hålla mina nerver på plats).

Nya hästen har jag lastttränat med ett par gånger, men just nu räcker inte tiden till för sån lyx och hon går att lasta om man är två så då får det vara.

/ Lavinia, avskyr att köra med släp

När man lastar själv: går ni bak och sätter fast bommen och fäller upp luckan först och binder fast sedan? Eller binder först, när ingen kan hålla i?
Jag har köpt en häst som förra ägaren lastade själv och jag räknar med att göra det själv också, men är fundersam på momentet med bommen och luckan.

Jag ber hästen gå in, själv står jag kvar där bak och lägger på bommen. Därefter tar jag upp luckan och går sedan fram och stänger skötardörren. Binder inte upp min häst normalt sett.

En hästtransport ska hästen se som en finare sorts automat till godis och andra nöjen!
Jag brukar säga att det ska vara en restaurang;) o att hästen får möjlighet att komma ut o se lite annat av världen. Ge hästen sin ordinarie måltid i släpet 1 v o det är löst.
Gå med den in i början. törs den inte gå in själv sedan- försök, men avsluta med att leda in den o ta det en annan dag igen. Trägen!

hästar som bara åker till kliniker eller som aldrig lasttränas utsätts för mer press. Tidspress o irritation.
Det ska vara lika trevligt som att gå in i boxen.

Människa får ALDRIG tappa tålamodet eller börja dra i hästen! Då kommer motvilligheten eller dumheterna som många kallar det.

Allt hänger på vilka erfarenheter den får av lastandet- bra eller dåliga- ditt val.
Är man nervös- be ngn annan.

Sen kan givetvis åkandet ge komplikationer.

Coari skrev bra. Kör som om du hade ett glas vatten i släpet.
Hästen måste LÄRA sig hur man balanserar upp sig.
En för tvär inbromsning kan skrämma hästen för en lång tid framöver.
Den vill inte vara med längre- BLIR..."dum".

Många bra tips då fått, dock skulle jag vilja rekommendera boken Lydnadsträning för häst, som lägger stor vikt på lastträning

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar