Tips för bremsning?

Willja

Trådstartare
Jag gillar inte alls att behöva bremsa, men nu har vi inget val då vi måste få ordning på såret på W's bakben.

Har ni något knep för att snabbt få bremsen på plats och få den att sitta kvar där? Jag har för mig att vi gjorde på något speciellt sätt där jag jobbade förut, men jag kommer inte ihåg...

Om jag trär öglan över läppen och försöker snurra fast bremsen så drar han sig loss innan jag hinner få den tillräckligt tajt.
Kan jag korta ner öglan kanske?
Finns det bättre och sämre bremsar?

Sv: Tips för bremsning?

Trä en ahanden genom bremsens ögla, håll grimman med andra handen. Nyp ett rjält tag i överläppen med bremshanden , och håll så ett ögonblick. Alltså får man lite bremsverkan av handen, och då brukar det vara lättare att sen snurra runt repet.

Jag bremsar alltid med handtagen på en tång, alltså håller längst ner på tångens handtag och hästens mule lite högre upp mellan handtagen.
Hästarna brukar inte alls bli lika irriterade av det och mulen ser ut att må bättre av det också :)

*lite knapplån*

Hur lång tid har bremsningn effekt?

Och hur lång tid får man max bremsa innan det är risk för skador (stoppad blodtillförsel)?

Jag har aldrig direkt märkt att effekten avtar, snarare får man passa en del hästar och lätta på bremsen efter en stund så den inte somnar och ramlar ihop, för det har jag upplevt ett antal gånger. Likaså har jag mött flera hästar som inte svarar alls på bremsningen, eller blir helt tvärtom, nästan mer galna och näst intill aggressiva.
Och jag tror man ska bremsa bra länge om man ska skada mulen så allvarligt. Ofta bremsar man ju vid exempelvis sårrengöring och omläggning, och under den tiden ska normalt inget farligt ske.

KL

Min veterinär har en superbrab brems som ser ut just som en tång, dvs det är två "skänklar" som öppnas o stängs och sen sitter där en metallring som man trär över båda skänklarna när man satt bremsen om läppen o skänklarna låses. Har dock inte sett någon sådan säljas :(

PiffPuffen - en brems ska inte sitta hårt då har man fått allt om bakfoten! Dvs har man satt den så hårt så blodet stoppas o det blir SKADOR så har man fattat bremsning fel! Man ska bara "klämma" åt runt läppen - INTE NYPA. Men det är viktigt att bremsen sitter där den ska, annars försvinner effekten. När min hingst kastrerades så satt bremsen i två timmar, inga skador.

Det krävs ju ett visst tryck för att bremsen ska få effekt, därmed inte sagt att man ska vrida av hela mulen, men den måste sitta åt.

Vad var det för kastration som tog två timmar, med brems dessutom? Då måste ju hästen stått på lugnande hoppas jag.

. Likaså har jag mött flera hästar som inte svarar alls på bremsningen, eller blir helt tvärtom, nästan mer galna och näst intill aggressiva.

Så blir min nordis. Helt tokig :( . Han blir stark och aggressiv och panikartad. Ska aldrig bremsa honom igen.

Iofs var det på en klinik vi gjorde det, och en veterinär jag tappat förtroendet för. . Det kanske var så att de gjorde fel, de tog i mer och mer när han blev mer och mer aggressiv.

Min märr är det inga problem att behandla utan brems.
Med brems blir hon "hästen med det onda ögat" som en finsk vet. sa en gång :cool:.

om hästen blir orolig och upprörd bara den ser bremsen och fattar vad du ska göra så funkar det enl min erfarenhet mkt dåligt att bremsa, även om man nu får på den. dom blir inte lugna då, bara slöa och irriterade.

din häst visar ju tydligt att han verkligen inte tycker om att bremsas (finns vissa som självmant sticker nosen i öglan) så då skulle jag hitta ett annat sätt att behandla såret!

min häst hade ett riktigt fult sår på bakbenet en gång, och det gick bra att jag skötte om det så länge jag var lugn och pratade med honom hela tiden. andra fick dock inte röra benet.

prova att klia hårt på hästens favoritställe (manken tex), eller ge den något gott att äta så att han fokuserar på det istället för att stå och vänta på att det ska göra ont i benet. att klia är underskattad, funkar även vid vaccinering, klippning och andra otäcka procedurer. och betydligt trevligare för hästen än att bremsas.:)

Vi har försökt annat jag lovar! Vi har hållt på att grotta i det där såret i snart en månad så han har tröttnat kan jag tänka mig. Det har gått ok tills nu när jag måste få på lotagen. Då kan jag ju inte chansa på att pricka rätt... Man vill ju inte gärna ha cellgifter över halva bakbenet...

Han blir inte direkt orolig eller upprörd över bremsen. Han rör på huvudet mest och i och med att jag är fumlig så tappar jag greppet.

Den där bremsen som ser ut som en tång har jag sett på nätet idag och jagade runt i halva stan för att försöka få tag i en. Tyvärr finns bara den vanliga bremsen i butikerna så jag får nog beställa en via nätet och hoppas på snabb leverans! Då får jag ju båda händerna fria också och kan jobba utan att ha med min någon två gånger om dagen...

Vi har försökt annat jag lovar! Vi har hållt på att grotta i det där såret i snart en månad så han har tröttnat kan jag tänka mig. Det har gått ok tills nu när jag måste få på lotagen. Då kan jag ju inte chansa på att pricka rätt... Man vill ju inte gärna ha cellgifter över halva bakbenet...

Han blir inte direkt orolig eller upprörd över bremsen. Han rör på huvudet mest och i och med att jag är fumlig så tappar jag greppet.

Den där bremsen som ser ut som en tång har jag sett på nätet idag och jagade runt i halva stan för att försöka få tag i en. Tyvärr finns bara den vanliga bremsen i butikerna så jag får nog beställa en via nätet och hoppas på snabb leverans! Då får jag ju båda händerna fria också och kan jobba utan att ha med min någon två gånger om dagen...

Det finns ju även bremsar med en hake på som du kan fästa i grimman...
Men testa att ta att ta en tång och använd skaftet på den då?

Baddar du med lotagen så borde det nog inte vara någon risk att det ska komma över hela benet om du använder en bomullstuss. Lotagenet sugs ju upp ganska rejält i bomullen... fast jag förstår om du måste bremsa. Jag gjorde samma på min pålles balltramp, herregud, hästkraken lyfte ju inte ens på benet till slut. Jösses. Att bremsa bara för att få UPP benet liksom. *morr*

Baddar du med lotagen så borde det nog inte vara någon risk att det ska komma över hela benet om du använder en bomullstuss. Lotagenet sugs ju upp ganska rejält i bomullen... fast jag förstår om du måste bremsa. QUOTE]

Jag överdrev visst lite:D:angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hemmet Det undrar jag ibland. Jag bor själv, kan nämnas :cautious: . Jag försöker hela tiden hålla efter men jag stökar ner snabbare än jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 557
Senast: Magiana
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 239
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar