Tinker till dressyr?

Fast Msv-klass innebär så mycket mer än MSVC (som ligger närmare LA än MSVB) och så fort du kommer till MSVB:5 så ingår byten i vart 4:e och skrittpiruetter.
Det finns säkert enskilda individer som skulle kunna gå MSV godkänt, men det är inget jag skulle tillräkna att rasen typiskt har kapacitet för. Inte i dressyren som den ser ut idag.

Håller med. Även om du inte vill tävla så hjälper det ju att ha en häst som har rätt exteriör. Svårt nog att rida utan att man väljer en häst som har kroppen helt emot sig.

Vill du träna men ej tävla svår dressyr, kolla på lusitano, pre, lipizzaner och korsningar mellan dessa.

Fast vill man inte tävla utan träna så kan man ju lika gärna skaffa sig en tinker :). Min oinridna Irish cob gör då fina byten i hagen utan ryttare och andra krumelurer, så gör han inte det med ryttare sen så kan man inte skylla på någon annan än ryttaren.

Fast vill man inte tävla utan träna så kan man ju lika gärna skaffa sig en tinker :). Min oinridna Irish cob gör då fina byten i hagen utan ryttare och andra krumelurer, så gör han inte det med ryttare sen så kan man inte skylla på någon annan än ryttaren.

Det är klart man kan träna dressyr på en tinker - men vill man specifikt träna svår dressyr och själv inte är fullblodsproffs så skall man nog se sig om efter ras och individ med lättare för den högsta graden av samling. Få amatörer tar sig dit även om de har hästar med relativt "lätt för sig".

Även ett föl kan byta galopp, det betyder inte att det kommer bli en fantastisk dressyrhäst. :p

Klart du kan träna dressyr på allt från en shettis till en shire, men SVÅR dressyr har rörelser som kräver att hästen har en exteriör och fallenhet för galopppiruetter, passage och piaff. Det har inte en liten vagnshäst där avelsmålet ffa verkar vara medgörlig och lugn häst med fräck färg och massa man och svans.

Det är lite som att drömma om att åka Super G men envisas med att köpa sig längdskidor bara för att vara annorlunda och för att man tycker längdskidor är snyggare. Du kanske kommer dig ner men det är otroligt mycket svårare än om du hade köpt rätt skidor.

Drömmer man om att rida piaff men det kvittar hur hästen rör sig i övrigt så tycker jag att en PRE borde vara perfekt.

Även ett föl kan byta galopp, det betyder inte att det kommer bli en fantastisk dressyrhäst. :p

Klart du kan träna dressyr på allt från en shettis till en shire, men SVÅR dressyr har rörelser som kräver att hästen har en exteriör och fallenhet för galopppiruetter, passage och piaff. Det har inte en liten vagnshäst där avelsmålet ffa verkar vara medgörlig och lugn häst med fräck färg och massa man och svans.

Det är lite som att drömma om att åka Super G men envisas med att köpa sig längdskidor bara för att vara annorlunda och för att man tycker längdskidor är snyggare. Du kanske kommer dig ner men det är otroligt mycket svårare än om du hade köpt rätt skidor.

Drömmer man om att rida piaff men det kvittar hur hästen rör sig i övrigt så tycker jag att en PRE borde vara perfekt.

Men det var inte frågan om en "fantastisk" dressyrhäst.
I princip alla hästar kan lära sig galopppiruetter, piaff och passage. Däremot kan inte alla ryttare.

Du har ju uppenbarligen inte koll på rasen tinker heller, det är ingen liten vagnshäst med mycket man och svans.

Trist inställning.

Vadå trist inställning, TS specificerar ju tydligt att hon vill ha en häst att träna SVÅR dressyr med. Tycker du verkligen en tinker är lämplig då?

Frågan är inte om alla hästar teoretisk kan lära sig passage, frågan är om de är lämpliga för uppgiften. Jag har inte vare sig sett eller hört talas om en tinker som går svår dressyr men jag blir gärna motbevisad om det är så att du känner till någon.

Har du redan en tinker så visst, träna på och se hur långt ni kan komma. Det gäller ALLA raser. Alla raser mår bra av dressyrträning. Men nu handlar det om att KÖPA en ny häst med målet svår dressyr. Då fattar jag inte hur du kan rekommendera TS att köpa en ras som är framavlad för att dra vagn?? En körhäst har en annan vinkel på sitt kors och sina bakben än en ras som främst avalats för ridning. Det skiljer även exteriösmässigt mellan ett utpräglad hoppstammad halvblod och ett dressyrstammad. Det är svårt nog att rida upp ett dressyrstammad halvblod till svår dressyr... Även om man bara tränar så ska ju rörelserna göras med kvalitet och inte läras in som trick. Lättast är som sagt en iberisk häst. De har samlingen i blodet. De har oftast inte rörelser för tävlingsdressyr men för träning är de perfekta.

Senast ändrad:
Faktum är att kallbloden är bättre lämpade för dressyrrörelserna än måååånga andra hästar/raser. Nej, dom har inte 2m långa, smala ben som täcker ex antal meter mark i varje steg, och nej dom sprattlar inte eller har "stunsen" i en ökad trav. Nej, vi kommer ingenstans rent resultatmässigt på kallbloden i svår dressyr på tävlingsbanan, eftersom dagens dressyr är så fruktansvärt snedvriden och tunnelseende. Det är ju för sjutton inte långt från omöjligt ens att hävda sig på en iberisk häst i dressyren, som blev skapt för den ridningen!

Men min NORDSVENSK behärskar byten i varje, alla typer av slutor, öppnor, diagonalslutor (i alla gångarter) med tillhörande byten etc. Piaff påbörjat. Han är kort, kompakt och byggd i uppförsbacke och samlande rörelser är det enklaste som finns på den hästen, svårigheten på våra kortbenta, kompakta hästar är att länga ut. Vi tävlar inte dressyr jag och min häst, eftersom vi är hoppinriktade. Men jag vill säga att SJÄLVKLART är även tinkern, liksom i princip alla kallblod, lämpade för ridning av SVÅR dressyr, med rätt träning (som på alla andra hästar).

Jag håller med Barrel här, jag har ridit en nordsvensk som hade lättare för samling och de flesta andra rörelser än många halvblod. Men väljer man ett kallblod så får man räkna med att inte kunna hävda sig placeringsmässigt i högre klasser, helt enkelt. Och självklart ska man då köpa något annat, om det är det man vill.
Men är det träningen som är viktig, inte placeringarna i svår klass, då skulle jag säga att många skulle ha stor glädje av ett kallblod och som kanske tror att man "måste" ha ett halvblod eftersom man är dressyrintresserad. Upp tom medelsvår kan de flesta raser och individer göra bra ifrån sig, även i resultatlistan.

Nu handlar den här tråden om rasen tinker och inte "kallblod".
Jag kände (han är död nu) en dölahest som gick vissa rörelser ur svår dressyr. Han kunde piaffera till en 6-7a. Men han skulle inte ha klarat av ett GP programm för den delen. Jag förutsätter att det är målet, även om man inte vill tävla så innebär "träna svår dressyr" att hästen skulle kunna gå svår dressyr på tävlingsbanan på en godkänd procent. Annars har man ju en häst som går LA men kan piaffera. Det är inte samma sak.

.
Men är det träningen som är viktig, inte placeringarna i svår klass, då skulle jag säga att många skulle ha stor glädje av ett kallblod och som kanske tror att man "måste" ha ett halvblod eftersom man är dressyrintresserad. Upp tom medelsvår kan de flesta raser och individer göra bra ifrån sig, även i resultatlistan.

Absolut, men det är enorm skillnad på msv och svår.

Tinker och andra kallblod är jätteroliga hobbyhästar för träning på lägre nivå, inget ont om dem. Jag har inget emot rasen i sig men man får ju ha lite perspektiv och inse att ens häst kanske inte är lämplig till allt möjligt trots att den är perfekt i ens egna ögon... Ni måste skilja på att välja en ras för att den är trevlig och ni kommer så långt ni kommer, och att välja en ras pga att man vill nå ett bestämd mål.

Min favoritras är araben, men om det var jätteviktigt för mig att rida svår dressyr så skulle den inte vara mitt första val, trots att det GÅR att utbilda dem dit.

Som sagt, varför göra det svårare än det behöver vara, varför kämpa mot istället för med?

Senast ändrad:
Absolut, men det är enorm skillnad på msv och svår.

Tinker och andra kallblod är jätteroliga hobbyhästar för träning på lägre nivå, inget ont om dem. Men det betyder inte att de är ett bra val om huvudsyftet är svår dressyr...

Jo, de är ett bra val om man inte är intresserad av placeringar i svår dressyr. Då bör man välja dressyrstammat halvblod, tycker jag.

Jo, de är ett bra val om man inte är intresserad av placeringar i svår dressyr. Då bör man välja dressyrstammat halvblod, tycker jag.

Se bort från placering, finns det ens någon tinker i världen som kan ta sig runt programmet på godkänd procent? Inte i teorin alltså men en som faktisk gör det nu i dag? Jag har som sagt aldrig hört talas om någon.

Svår dressyr innebär mer än att klara av en okej piaff.

Om ni inte syftar på AR dressyr då, där finns ju en del kallblod, men detta forumet är för klassisk/vanlig dressyr så jag förmodar att tanken är att klara av momenten i Int och GP.

Se bort från placering, finns det ens någon tinker i världen som kan ta sig runt programmet på godkänd procent? Inte i teorin alltså men en som faktisk gör det nu i dag? Jag har som sagt aldrig hört talas om någon.

Om ni inte syftar på AR dressyr då, där finns ju en del kallblod, men detta forumet är för klassisk/vanlig dressyr så jag förmodar att tanken är att klara av momenten i Int och GP.

Nej, vad jag vet finns ingen som gör det. Däremot vet jag flera som har de fysiska och mentala förutsättningarna för att kunna göra det - med rätt ryttare.

Det tror jag inte att det gör. Helt enkelt för att domarna inte ger samma poäng till ett kallblod, oavsett kallblodsras, som dom ger till ett halvblod. Jag tror helt ärligt inte ens att det är möjligt att få godkända procent hur bra kallblodet/tinkern än är, pga dagens syn på dressyr och vad som är dressyrhästar.

Pratar inte om AR, utan "vanlig" dressyr.

Tinkern är inte särskilt annorlunda mot Nordsvensken, och överlag är kallblod generellt kompakta och byggda väldigt trevligt.

Nu handlar den här tråden om rasen tinker och inte "kallblod".
Jag kände (han är död nu) en dölahest som gick vissa rörelser ur svår dressyr. Han kunde piaffera till en 6-7a. Men han skulle inte ha klarat av ett GP programm för den delen. Jag förutsätter att det är målet, även om man inte vill tävla så innebär "träna svår dressyr" att hästen skulle kunna gå svår dressyr på tävlingsbanan på en godkänd procent. Annars har man ju en häst som går LA men kan piaffera. Det är inte samma sak.

Nej. Ärligt, de flesta PRE skulle inte kunna gå svår dressyr på bana med godkända poäng heller. Men mitt mål är att träna, enbart träna. Vad rörelserna sen skulle ge på en tävlingsbana är helt ointressant, dom ska kunna genomföras på ett sätt som hästen behärskar.
Att du anser att träna=tävla med godkända poäng betyder inte att alla tycker det.

Så de behöver inte ha bra kvalitet, bara de är genomförbara? Och det spelar ingen roll om det tar 10 år istället för 3 att uppnå målet? Ja då kan du köpa vilken ras som helst.... Ni verkar missa poängen om lämplighet och hur lätt rasen har för sig och att det är smart att köpa en ras som är skapad för det man vill hålla på med.

Oavsett, ni kan väl inte på allvar mena att en tinker har lika stor talang för dressyr som en pre?? Ett litet kallblod som i åratal avlats fram för att dra en kärra vs en häst som i huvudsak avlats fram för just klassisk dressyr och tjurfäktning.

Jag tycker Balagur var en fantastisk fin dressyrhäst men det är inte lika med att orlovtravare är fantastiska dressyrhästar. Jappeloup hoppade hus men det betyder inte att varmblodstravare är lämpliga hopphästar.

Det finns en orsak till att vi har tagit fram olika raser med olika egenskaper. Köper man en ras som har avlats fram för det man vill använda den till kommer det bli mycket lättare båda för ryttaren och hästen.

Varför skulle dom inte ha en lika stor talang för rörelserna som en PRE? I grund och botten handlar allt om hur man tolkar dressyr. Jag tolkar den inte som bensprattel och att täcka mycket mark, utan korta, kompakta hästar som har LÄTT för rörelserna, och under den kategorin faller även kallbloden.

Halvbloden avlades också för vagn, från allra första början, eftersom kungligheterna ville ha "finare" vagnshästar. Så då är ju inte dom heller lämpliga för dressyr, egentligen... då borde alla rida PRE.

Så de behöver inte ha bra kvalitet, bara de är genomförbara? Och det spelar ingen roll om det tar 10 år istället för 3 att uppnå målet? Ja då kan du köpa vilken ras som helst.... Ni verkar missa poängen om lämplighet och hur lätt rasen har för sig och att det är smart att köpa en ras som är skapad för det man vill hålla på med.
QUOTE]

Jag tror att vi uppfattat DIN poäng - vill man få tävlingsresultat i dressyr så bör man välja halvblodstypen.

Men TS poäng verkar ha gått dig förbi: poängen är då att kunna TRÄNA de här rörelserna och inte tävla.
Kvalitet - i mina ögon - behöver inte handla om poäng på en dressrytävling. På tävling spelar bedömd gångartskvalitet in, och där finns det många raser som är begränsade eftersom gångartspoängen sätts efter en "halvblods"mall.
Det betyder inte att jag tycker att mallen är "fel" utan det är mest ett konstaterande.

Jag tror att många kallblod har goda förutsättningar för att utföra många av momenten, dock inte med samma luft, gest, steglängd som halvblodstypen av häst.

Det jag kan se som en svaghet hos tinker (och för den delen frieser) är att de ju många gånger har svårt för galoppen.

Nix, det är inte poängen öht. Poängen är hur lätt en viss ras har för att lära sig och utföra en rörelse korrekt.

Som du själv skriver så har många körhästar problem med galoppen, dvs de får väldigt svårt med saker som seriebyten, piruetter, galoppslutor...

Återigen, "träna svår dressyr" handlar inte enbart om att lära hästen piaff.

Nix, det är inte poängen öht. Poängen är hur lätt en viss ras har för att lära sig och utföra en rörelse korrekt.

Som du själv skriver så har många körhästar problem med galoppen, dvs de får väldigt svårt med saker som seriebyten, piruetter, galoppslutor...

Återigen, "träna svår dressyr" handlar inte enbart om att lära hästen piaff.

Jag ska inte invända mot att tinkern inte är den lämpligaste rasen - det har jag kommenterat ganska tidigt i tråden.

Jag rider alla möjliga hästraser men bara ett "halvblod".
Jag har tävlat dressyr på lätt klass, bästa resultatet hittills var en LA:4 på 61,75% vilket inte är så imponerande i sig men hästen jag red var en då åttaårig kallblodstravare och då är det inte så illa pinkat.
Annars har jag några fjordingar som tränas skapligt i dressyren.
Det är bara med kallblodstravaren som jag hittills börjat ge mig på seriebyten.

Men galoppsluta är inte ett jättesvårt moment utan i mina ögon en lämplig övning för att kunna rida byten i språnget (jobbar med byten på ett par fjordingar och en Connemara och det kommer att ta en halv evighet innan hästarna är färdiga och fixar det skapligt).

Samling har som sagt många kallblod lätt för, exempelvis bruksnordisarna som gärna vinklar kors och bäcken på ett ändamålsenligt sätt. Bruksnordisarna brukar ju heller inte ha jättesvårt för galopp, så nog har hästarna förutsättningar för att göra exempelvis galoppiruetter som ju kräver kraftig samling.

Men jag vill poängtera att jag här skiljer bort tinkrarna lite - kanske felaktigt däremot - från kallblod som bruksnordis, kallblodstravare, fjording. De tinkrar jag stött på (inte så många) har haft uppenbara problem att ha en taktfast galopp; den svårigheten har inte fjordingarna jag stött på (har åtta egna), inte heller bruksnordisarna. Kallblodstravarna verkar vara väldigt olika men det är många som lämpar sig för samlande arbete vilket ju sannolikt är skälet till att kallblodstravarna är ganska poppis bland personer som rider akademisk dressyr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama