Tinker till dressyr?

Man kanske gillar hästtypen och tycker att det är kul att träna så mycket man kan och lära sig så avancerade övningar man kan, men det får ta tid?

Ja det är ju det jag har skrivit redan. Om man redan har en viss ras eller av någon orsak absolut vill ha en viss ras så är det klart man kan träna dressyr och se hur långt det kommer. :)

Det jag vänder mig mot är att TS skrev att hennes syfte med köpet var att träna svår dressyr, inte att hon var kär i tinker och ville se hur långt de kan komma trots fysiska utmaningar. Det är ju en jätteskillnad på att:

1. Köpa en häst för att man vill träna svår dressyr

2. Köpa en häst för att man älskar rasen eller individen och vill träna så högt det går och kommer man inte mer än till msv så spelar det ingen roll

Ja det är ju det jag har skrivit redan. Om man redan har en viss ras eller av någon orsak absolut vill ha en viss ras så är det klart man kan träna dressyr och se hur långt det kommer. :)

Det jag vänder mig mot är att TS skrev att hennes syfte med köpet var att träna svår dressyr, inte att hon var kär i tinker och ville se hur långt de kan komma trots fysiska utmaningar. Det är ju en jätteskillnad på att:

1. Köpa en häst för att man vill träna svår dressyr

2. Köpa en häst för att man älskar rasen eller individen och vill träna så högt det går och kommer man inte mer än till msv så spelar det ingen roll

Där tror jag vi satt fingret på orsaken till att du och jag argumenterar lite mot varandra.

Jag uppfattade att TS blivit förtjust i tinker och funderar på att använda en till dressyr.
Jag läste inte in i startinlägget en allmän önskan om att lära sig svår dressyr och sedan komma på att tinker är antagligen lämplig.

Alltid tyckt tinkern är tråkig, den har liksom inget mer än sin skäckfärg. Men man kan ju ändra sig :p Men hur är tinkern som dressyrhäst? Jag har googlat, men hittar få bra bilder/videor på en tinker som rids bra. Jag vill ju träna upp till svår dressyr, men har inga planer på tävlingar, varav rörelserna inte är superviktiga. Fråhan är hur lätt en tinker har att utföra rörelser i högre klasser?

Det här svarade jag på. Min fetning.

Ska man dressyra på en tinker får man imho leta fram en som iaf inte är överbyggd bak. Det borde göra det lite lättare att få till galoppen. Jag umgås rätt ofta med en d-ponnytinker som är rätt trevligt byggd, men i nedförsbacke.. Han går i form som en klocka vid körning och tömkörning, och hyfsat i trav vid ridning, men när vi kommer till uppsutten galopp blir det ett jättejobb för hästen att balansera upp både sig själv och sin ryttare. En lättare nordsvensk är en avsevärt lättare utmaning (om du inte hittar en av mycket få tinkrar som har kroppen med sig).

Har inga vidare bilder på enheten jag sitter på just nu. Men jag har i alla fall en irländsk tinkerkorsning som jag rider dressyr på. Många blir förvånade över hur mkt gång det faktiskt är i henne och vilken ridbarhet hon har. Men jag tror inte tinkerrasen rakt över är lämpad till dressyr, det gäller att hitta rätt individ och jag tror att tinker upplättat med något annat kan vara en fördel. Å andra sidan finns som inom många andra raser lite olika typer.

1902719_10152701630063239_634346230605696907_n.jpg

10440792_10152701630593239_8627808667202536684_n.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30