Tinker till dressyr?

MissFideli

Trådstartare
Alltid tyckt tinkern är tråkig, den har liksom inget mer än sin skäckfärg. Men man kan ju ändra sig :p Men hur är tinkern som dressyrhäst? Jag har googlat, men hittar få bra bilder/videor på en tinker som rids bra. Jag vill ju träna upp till svår dressyr, men har inga planer på tävlingar, varav rörelserna inte är superviktiga. Fråhan är hur lätt en tinker har att utföra rörelser i högre klasser?

En vän till mig har en tinker och har tävlat upp till MSV-B med den innan hon blev för gammal (D-ponny). Nu tränar hon istället på den nivån om inte högre, fast för skojs skull utan utrustning. Riktigt häftig och de blev placerade väldigt ofta när de tävlade, så inga problem där. :)

Sen är de såklart lite tyngre och kanske inte ser lika "flashiga" ut som nätta dressyravlade halvblod, men denna häst var ridskolehäst innan min kompis köpte henne som läromästare (tror hästen var 15 år när hon köpte henne, så nu är hon lite av en tant över 21 år). Nog går det alltid att "dressyra" på en tinker. :p

Visst går det att rida dressyr på en tinker, man kan utbilda dem som vilket halvblod som helst. Men du får ingen flashig gång och de är ju liksom sega i sina rörelser eftersom de är så tunga. Men det är ju strunt samma om det är den hästen man vill ha.

Ställ frågan i Facebookgruppen STS Svenska Tinkerhästföreningen. Jag vet att det finns flera som tränar och tävlar dressyr. Det finns ju olika sorters tinkrar, alla är inte av den tunga modellen (även om det förstås är en kallblodig häst, de ser liksom inte ut som halvblod).

(Min tinker är för övrigt varken skäck eller tråkig :p)

Jag hade en Irish cob korsning, stor pappa på 162 och liten fjording mamma på 148. Han blir ca 156cm själv, Lagom tycker jag! En nättare version av en tinker/irish cob och var super härlig att rida in! Han var aldrig rädd eller undvek bettet och gick i fin form väldigt tidigt både i trav och galopp. Det vi jobbade mest med var att få mer bjudning i paddocken och det lönade sig att inte vara där inne för länge. Men han var himla härlig! Nu hann ju inte vi komma så långt i utbildningen, men jag tror han hade kommit en bit faktiskt :) Kändes inte tung att rida alls.

En häst man kunde göra allt med :)
10387170_10152416266138094_8394133217604821374_o.jpg

Ställ frågan i Facebookgruppen STS Svenska Tinkerhästföreningen. Jag vet att det finns flera som tränar och tävlar dressyr. Det finns ju olika sorters tinkrar, alla är inte av den tunga modellen (även om det förstås är en kallblodig häst, de ser liksom inte ut som halvblod).

Jag tyckte dom hade så tråkigt utseende och inga rörelser jämt förr. Men nu har jag börjat ändra mig. Alla fina bilder är på lösa hästar, men jag saknar bilder på dom som välutbildade dressyrhästar.

Gått med där nu :) Jag gillar tunga hästar, så just det kvittar. Men ska jag ha häst, måste den vara ridbar och ha kroppen för det. Jag tycker inte dom är tråkiga längre :p

Det jag har hört och sett är att en del tinkrar verkar ha svårt för galopp och det innebär ju att det är mer arbete innan man får dem att orka.
Å andra sidan verkar de ha goda förutsättningar för samling utifrån hur korset ser ut.

Alltid tyckt tinkern är tråkig, den har liksom inget mer än sin skäckfärg. Men man kan ju ändra sig :p Men hur är tinkern som dressyrhäst? Jag har googlat, men hittar få bra bilder/videor på en tinker som rids bra. Jag vill ju träna upp till svår dressyr, men har inga planer på tävlingar, varav rörelserna inte är superviktiga. Fråhan är hur lätt en tinker har att utföra rörelser i högre klasser?

Jag har själv köpt en tinker, visserligen en -14 så det dröjer innan vi dressyrar :). Men jag var på hingstpremieringen för några helger sen där några av hästarna gjorde ridprov. Vanner-typen är ju tung så den hade jag undvikit om jag var du, hade svårt att orka galoppera i ridhuset. Däremot var det tre trevliga och väldigt ridbara av cob-typ, inte högt utbildade men väldigt hög ridbarhet. Bar sig i form med lätthet. En av dom var endast riden ca 1-2 månader och gjorde rena byten i vartannat språng, då inte med mening men man fick en skymt av hur utvecklingsbar han var. Tyvärr blev han inte godkänd som hingst och skulle nu kastreras och säljas som valack..
Hoppas det var till ngn hjälp :).
Jag har bilder på hingstarna men jag vet inte om jag får lägga upp här? Det är jag som tagit bilderna ska tilläggas..

Här i Storbritannien är de populära i både showing- och dressyrklasser, googla saker som dressage traditional cob så kommer det upp många dressyrbilder. Finns även filmer på YT.

Jag tycker precis som med allt annat inom hästsporten, att det gäller att hitta rätt individ, snarare än en ras. Rätt individ innehåller ju en mängd olika aspekter, bl a om hästens kropp är lämpad för vad man vill göra. En stor och tung kropp kanske inte håller för avancerad dressyr.

Gått med där nu :) Jag gillar tunga hästar, så just det kvittar. Men ska jag ha häst, måste den vara ridbar och ha kroppen för det. Jag tycker inte dom är tråkiga längre :p

Har du tittat på Clydesdale?
De är både tunga och har bättre gång än många andra hästar av tyngre slag. Jag blev själv positivt förvånad när mina barn red sådana vid ett tillfälle. Jag som annars bara ser lätta ädla typer.. så hade de mustasch också!! Charmig belgian blue med schvung :D

Har du tittat på Clydesdale?
De är både tunga och har bättre gång än många andra hästar av tyngre slag. Jag blev själv positivt förvånad när mina barn red sådana vid ett tillfälle. Jag som annars bara ser lätta ädla typer.. så hade de mustasch också!! Charmig belgian blue med schvung :D

Nej, jag har inte letat nått alls, bara fönstershoppat. Jag är kort så jag tror tyvärr Clydesdale är för stor för mig.

@MissFideli en tinker i sig rasmässigt ser ju otroligt olika ut individ till individ . Liksom gäller för andra raser att typen varierar .

Att rida svår klass dressyr på en för dressyr icke avsedd ras är en större utmaning . Även om det givetvis är möjligt liksom det mesta allmänt i tillvaron är det .

Ska du inte tävla så är det dig ju fritt att prova . Det går med största sannolikhet att rida svårklassrörelser på vilken hästras det än handlar om i sak , det ser man varje dag dagligen dags .

Är man en rutinerad duktig ryttare så kan man i regel utbilda och utveckla icke ämnade hästar att bli jättefina ! Har en nära vän som tex utbildat travare från travet till dressyrhästar som ligger på placering på regional MSV C och då är det topp procent och stam och uppvisningar på de halvblod som ligger före på placering .

Senast ändrad:
Ett bra svar på den här frågan är "Det beror väl på" :D
Jag har en irländare som har tinker i sig (även om jag avskyr det namnet på rasen eftersom jag tänker på vanskötta husvagnshästar från Croydon), alltså hans mamma är nån slags hemodlad cob som tillhör en gubbe på Irland. Hans gångarter kommer mer och mer ju starkare han blir och även om han aldrig kommer bli en "sprattelgubbe" så har han visat att hans arbetsvillighet väger upp och vi slår ofta "hysteriska halvblod" bara genom att vara lydiga.

Jag har träffat och jobbat med många många olika cobbar och de kan vara allt från ett ton kossa med dasslocksfötter till härlig showcob med både resning och gång.
Poppy-lady-and-Shelley-Johnson.jpg

heavy-cob-gelding-55fbe7dabd61b.png

Jag skulle tro att de flesta Gypsy Cobs skulle ha rätt svårt med piruetter, seriebyten, passage och piaffen. Tänker man sig att man vill träna svår dessyr skulle jag se mig om efter en iberisk häst.

På så hög nivå vet jag inte riktigt hur de hävdar sig. Har aldrig sett det iaf. Däremot vet jag flera tinkrar, varav några jag ridit själv, som hävdar sig väldigt väl i LA dressyr, och har kvalprocent till MsvC/FEIs Inledande Ponny. Så iaf för Msv-klass skulle jag absolut inte räkna ut de, men högre vet jag som sagt inte :)

På så hög nivå vet jag inte riktigt hur de hävdar sig. Har aldrig sett det iaf. Däremot vet jag flera tinkrar, varav några jag ridit själv, som hävdar sig väldigt väl i LA dressyr, och har kvalprocent till MsvC/FEIs Inledande Ponny. Så iaf för Msv-klass skulle jag absolut inte räkna ut de, men högre vet jag som sagt inte :)

Fast Msv-klass innebär så mycket mer än MSVC (som ligger närmare LA än MSVB) och så fort du kommer till MSVB:5 så ingår byten i vart 4:e och skrittpiruetter.
Det finns säkert enskilda individer som skulle kunna gå MSV godkänt, men det är inget jag skulle tillräkna att rasen typiskt har kapacitet för. Inte i dressyren som den ser ut idag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama