Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning om det går, men varför vill du göra det ??Visst borde det gå att tillverka egen saltsten av jodsalt?
Funderar på om man kan lösa upp jodsalt i vatten och sen koka bort vattnet.
Vad tror ni?
Varför vill du det? Enklaste är väl att tillsätta det direkt i fodret om du ger kraftfoder.För att få i hästen mer jod.
Men varför jod?Det gör jag oxå men eftersom han även vill ha sin saltsten tänkte jag att han lika gärna kan slicka jodsalt.
Nej, det kommer inte fungera. Du kommer att få tillbaka ett saltpulver. En saltsten är sammanpressad salt.Visst borde det gå att tillverka egen saltsten av jodsalt?
Funderar på om man kan lösa upp jodsalt i vatten och sen koka bort vattnet.
Vad tror ni?
Men varför jod?
Jag vet vad jod fyller för funktion, jag fattar bara inte varför det inte funkar att tillsätta det i fodret istället för att försöka tillverka egna saltstenar.Jod är livsnödvändigt för att sköldkörteln ska fungera normalt. I kontrollerad mängd naturligtvis eftersom ett överskott ger samma problematik som ett underskott.
Jag vet vad jod fyller för funktion, jag fattar bara inte varför det inte funkar att tillsätta det i fodret istället för att försöka tillverka egna saltstenar.
Ja, en följdfråga eftersom det tydligen var det som var viktigt att ha i en sten. Om man tillsätter vanligt jodberikat koksalt i fodret så får den ju i sig det. Jag har jobbat inom kärnkraftsindustrin, där om inte annat får man insikt om jodets betydelse.Du frågade "men varför jod".
Ska testa det.Förvara ett paket salt i stallet nåt år så har du saltsten sen! Inte lika hårdpressad men ändå.
Han får så lite krubbmat att det jodsaltet jag ger inte uppfyller jodbehovet. Ger även kaliumjodid men funderade på om det gick att förenkla.Ja, en följdfråga eftersom det tydligen var det som var viktigt att ha i en sten. Om man tillsätter vanligt jodberikat koksalt i fodret så får den ju i sig det. Jag har jobbat inom kärnkraftsindustrin, där om inte annat får man insikt om jodets betydelse.
Din häst har alltså jodbrist? Hur har det visat sig och hur vet du vilka mängder den behöver och hur mycket den idag får i sig?Han får så lite krubbmat att det jodsaltet jag ger inte uppfyller jodbehovet. Ger även kaliumjodid men funderade på om det gick att förenkla.
Han får så lite krubbmat att det jodsaltet jag ger inte uppfyller jodbehovet. Ger även kaliumjodid men funderade på om det gick att förenkla.
Din häst har alltså jodbrist? Hur har det visat sig och hur vet du vilka mängder den behöver och hur mycket den idag får i sig?
"Du bör vara försiktig när du korrigerar brister så det inte tippar över åt fel håll istället och hästen får överskott. Du måste utgå ifrån hur mycket din häst får i sig redan. Det bästa är att kontakta en utfodringsrådgivare för att korrigera obalanser. De allvarligaste bristerna kan faktiskt upphävas, t ex jodbrist som leder till struma och kalcium-fosfor obalans. Det sista du vill göra är att börja ge vitaminer och mineraler utan urskiljning när du tror din häst har någon brist. Troligen får du andra problem då.
Ge ett högkvalitativt grovfoder och komplettera med mineraler och salt. Se till att det är tillräckligt med selen i mineralerna. Håll det enkelt. Måste du ger du ett kompletteringsfoder, ha isåfall koll på vad det innehåller och räkna foderstat för din typ av häst. Ett avelssto behöver inte samma som en vanlig ridhäst."
Jag har hyfsad koll, har lärt mig av mästaren @spaderÄss ☺Din häst har alltså jodbrist? Hur har det visat sig och hur vet du vilka mängder den behöver och hur mycket den idag får i sig?
"Du bör vara försiktig när du korrigerar brister så det inte tippar över åt fel håll istället och hästen får överskott. Du måste utgå ifrån hur mycket din häst får i sig redan. Det bästa är att kontakta en utfodringsrådgivare för att korrigera obalanser. De allvarligaste bristerna kan faktiskt upphävas, t ex jodbrist som leder till struma och kalcium-fosfor obalans. Det sista du vill göra är att börja ge vitaminer och mineraler utan urskiljning när du tror din häst har någon brist. Troligen får du andra problem då.
Ge ett högkvalitativt grovfoder och komplettera med mineraler och salt. Se till att det är tillräckligt med selen i mineralerna. Håll det enkelt. Måste du ger du ett kompletteringsfoder, ha isåfall koll på vad det innehåller och räkna foderstat för din typ av häst. Ett avelssto behöver inte samma som en vanlig ridhäst."
Det är det han får oxå. Har inte tagit fatt i att späda den bara så han får en droppe två gånger i veckan.Inte vad du efterfrågar, men kan det inte vara ett alternativ att ge Lugols lösning?
Till min häst som är väldigt svår att få i större mängder löst salt i kraftfoder, har jag fått nöja mig med att lösa tillförseln av jod på det sättet.