Tillverka egen saltsten?

MonteRose

Trådstartare
Visst borde det gå att tillverka egen saltsten av jodsalt?
Funderar på om man kan lösa upp jodsalt i vatten och sen koka bort vattnet.
Vad tror ni?
 
Det gör jag oxå men eftersom han även vill ha sin saltsten tänkte jag att han lika gärna kan slicka jodsalt.
 
Jod är livsnödvändigt för att sköldkörteln ska fungera normalt. I kontrollerad mängd naturligtvis eftersom ett överskott ger samma problematik som ett underskott.
Jag vet vad jod fyller för funktion, jag fattar bara inte varför det inte funkar att tillsätta det i fodret istället för att försöka tillverka egna saltstenar.
 
Du frågade "men varför jod".
Ja, en följdfråga eftersom det tydligen var det som var viktigt att ha i en sten. Om man tillsätter vanligt jodberikat koksalt i fodret så får den ju i sig det. Jag har jobbat inom kärnkraftsindustrin, där om inte annat får man insikt om jodets betydelse.
 
Ja, en följdfråga eftersom det tydligen var det som var viktigt att ha i en sten. Om man tillsätter vanligt jodberikat koksalt i fodret så får den ju i sig det. Jag har jobbat inom kärnkraftsindustrin, där om inte annat får man insikt om jodets betydelse.
Han får så lite krubbmat att det jodsaltet jag ger inte uppfyller jodbehovet. Ger även kaliumjodid men funderade på om det gick att förenkla.
 
Han får så lite krubbmat att det jodsaltet jag ger inte uppfyller jodbehovet. Ger även kaliumjodid men funderade på om det gick att förenkla.
Din häst har alltså jodbrist? Hur har det visat sig och hur vet du vilka mängder den behöver och hur mycket den idag får i sig?

"Du bör vara försiktig när du korrigerar brister så det inte tippar över åt fel håll istället och hästen får överskott. Du måste utgå ifrån hur mycket din häst får i sig redan. Det bästa är att kontakta en utfodringsrådgivare för att korrigera obalanser. De allvarligaste bristerna kan faktiskt upphävas, t ex jodbrist som leder till struma och kalcium-fosfor obalans. Det sista du vill göra är att börja ge vitaminer och mineraler utan urskiljning när du tror din häst har någon brist. Troligen får du andra problem då.


Ge ett högkvalitativt grovfoder och komplettera med mineraler och salt. Se till att det är tillräckligt med selen i mineralerna. Håll det enkelt. Måste du ger du ett kompletteringsfoder, ha isåfall koll på vad det innehåller och räkna foderstat för din typ av häst. Ett avelssto behöver inte samma som en vanlig ridhäst."
 
Han får så lite krubbmat att det jodsaltet jag ger inte uppfyller jodbehovet. Ger även kaliumjodid men funderade på om det gick att förenkla.

Kan du ge betfiber/lucern som utfyllnad och ev. något smakrikt han gillar som topping och vänja in sakta sakta? Det hade jag provat hellre än att ha en saltsten med jod. Dels för att du har mindre koll med en saltsten och dels för att jag inte tror att det skulle fungera att göra egen saltsten. Jag glömde ett paket salt i stallet under några månader och visst fick jag slänga det men någon saltsten hade det inte blivit utan det var helt enkelt stora klumpar salt. Salt innehåller ju klumpförebyggande medel så att få en hållbar saltsten då tror jag inte ens går.
Hur mycket jodsalt beräknar du att han behöver?
 
Din häst har alltså jodbrist? Hur har det visat sig och hur vet du vilka mängder den behöver och hur mycket den idag får i sig?

"Du bör vara försiktig när du korrigerar brister så det inte tippar över åt fel håll istället och hästen får överskott. Du måste utgå ifrån hur mycket din häst får i sig redan. Det bästa är att kontakta en utfodringsrådgivare för att korrigera obalanser. De allvarligaste bristerna kan faktiskt upphävas, t ex jodbrist som leder till struma och kalcium-fosfor obalans. Det sista du vill göra är att börja ge vitaminer och mineraler utan urskiljning när du tror din häst har någon brist. Troligen får du andra problem då.


Ge ett högkvalitativt grovfoder och komplettera med mineraler och salt. Se till att det är tillräckligt med selen i mineralerna. Håll det enkelt. Måste du ger du ett kompletteringsfoder, ha isåfall koll på vad det innehåller och räkna foderstat för din typ av häst. Ett avelssto behöver inte samma som en vanlig ridhäst."

Även om hästen inte har jodbrist så måste jod tillsättas annars får hen ju jodbrist. Det som används måste ju ersättas. Att man inte ska laborera hejvilt är jag övertygad om att @MonteRose har stenkoll på. Mer än de flesta.
 
Inte vad du efterfrågar, men kan det inte vara ett alternativ att ge Lugols lösning?
Till min häst som är väldigt svår att få i större mängder löst salt i kraftfoder, har jag fått nöja mig med att lösa tillförseln av jod på det sättet.
 
Din häst har alltså jodbrist? Hur har det visat sig och hur vet du vilka mängder den behöver och hur mycket den idag får i sig?

"Du bör vara försiktig när du korrigerar brister så det inte tippar över åt fel håll istället och hästen får överskott. Du måste utgå ifrån hur mycket din häst får i sig redan. Det bästa är att kontakta en utfodringsrådgivare för att korrigera obalanser. De allvarligaste bristerna kan faktiskt upphävas, t ex jodbrist som leder till struma och kalcium-fosfor obalans. Det sista du vill göra är att börja ge vitaminer och mineraler utan urskiljning när du tror din häst har någon brist. Troligen får du andra problem då.


Ge ett högkvalitativt grovfoder och komplettera med mineraler och salt. Se till att det är tillräckligt med selen i mineralerna. Håll det enkelt. Måste du ger du ett kompletteringsfoder, ha isåfall koll på vad det innehåller och räkna foderstat för din typ av häst. Ett avelssto behöver inte samma som en vanlig ridhäst."
Jag har hyfsad koll, har lärt mig av mästaren @spaderÄss
 
Inte vad du efterfrågar, men kan det inte vara ett alternativ att ge Lugols lösning?
Till min häst som är väldigt svår att få i större mängder löst salt i kraftfoder, har jag fått nöja mig med att lösa tillförseln av jod på det sättet.
Det är det han får oxå. Har inte tagit fatt i att späda den bara så han får en droppe två gånger i veckan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 213
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp