Tillstånd??

Hallau

Trådstartare
Om vi ska rida 2-3 turer om sommaren i ett företags regi, måste vi då be om tillstånd att rida på allmäna grusvägar??

Sv: Tillstånd??

Inte på allmänna grusvägar, däremot måste du ha markägarens tillstånd där det finns privat väg, skog , äng eller annat. Det är bra om man då kan tala om i ganska precisa ordalag hur många turer det avser, vilket parti av området ni vill passera. Markägaren kan då hänvisa en väg som denne tycker är önskvärd, efter kanten eller använd en stig i deras skog osv. Ibland kan en kopp kaffe eller en kaka göra markägaren mycket medgörlig, ffa se till att vara ödmjuk vilket brukar ge det bästa resultatet vid dessa spörsmål.

privat väg, skog och mark vet jag att man måste be om lov. men fick inte ihop det med allmänna grusvägar. Men nu blev jag klokare:D

Det är inte helt enkelt detta med allmän och enskild väg! Allmän väg har alltid ett vägnummer (ägs och sköts av staten). Enskild väg kan ha statsbidrag och då är de öppna för allmän trafik. Men sedan finns även (många) enskilda vägar utan statsbidrag och då bestämmer ägaren vem som får färdas på vägen (=det som jag tror ni menar med privat väg). Är vägen kortare än två kilometer eller har mer färre än två fastigheter så är den med största sannolikhet utan statsbidrag.

Finns en mycket bra sida på vägverket om detta! http://www.vv.se/templates/page3____19807.aspx

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 964
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 777
Senast: ako
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 446
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka