Barfotaboots!

om man slår på järnskor över vintern pga enkelheten med brodd och snösula, ställer det till det för hovarna då om man tar av skorna igen till våren för att återgå till boots vid behov?
I regel inte. Sen beror det såklart på hornkvalité och skoning/verkning.
Helst inte ha snösulor mer än max två skoperioder. Undantag om det är långt norrut.

om man slår på järnskor över vintern pga enkelheten med brodd och snösula, ställer det till det för hovarna då om man tar av skorna igen till våren för att återgå till boots vid behov?

Jag är tillhör ju dem som tror att hovarna fungerar bäst med mer flexibla skydd än järnskor men det är ju ändå stor skillnad på hur mycket och hur hovarna påverkas mellan olika individer! Att anpassa skyddet efter förutsättningarna precis sådär tycker jag är toppenbra. Barfotahästar/alternativ till järnskor kräver trots allt, i fall där hästen inte är direkt oöm och problemfri, sitt engagemang av sin ägare och det är verkligen inte för alla/för alla situationer. Man får vara beredd med lite mer anpassningar direkt som avskodd ifall det behövs tänker jag.

Och sedan ser jag också på hästens hovar som resten av hästens kropp, de får ett försprång i livet med en bra start när de utvecklas. Men sedan behöver de också rätt förutsättningar genom hela livet för att användas biomekaniskt bra för att stärkas och utvecklas och också för att behålla den nivån av funktion. Som hästens kropp är de väldigt påverkbara av vår hästhållning. Det är ju trots allt bara utsidan av hovväggen vi enkelt "ser" men hela hovens funktion består ju av mjukdelar inuti/den bakre delen av hoven och de är är precis som kroppen under konstant inverkan av massor av faktorer :)

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 021
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 588
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 964
Senast: Teilani
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka