Barfotaboots!

Jag har båda evo boots, scootboots och även testat Equine Fushion, cavallo, easy boot glove och equine trekking :D

Favoritten är scootboots enduro, super smidiga att ta av och på, sitter som en smäck på uteritt.

Evo boots hade jag som vanliga först och sen dubbade jag dom för vintern pga sulorna. Väldigt bra boots, värmade mina med varmvatten och formade efter hoven. Dock tycker jag dom är mycket mer besvärliga att ta av och på jämtfört med scootboots. Men dom sitter som berget.

Har dock aldrig tappat mina scootboots ute heller. Vi rider rätt långt och inte ¨haft något märkbart slitage än.
Smidigt är värt mycket!
Men de verkar inte längre sälja scootboots där jag kikat och vill ha hjälp med utprovning, synd! 🤔

Hon verkar kunnig och seriös! Vi har samma ras, så känner till henne den vägen.
Ja det är ju skönt att få rätt storlek direkt utan att behöva mäta och så själv, och då dessutom ha möjlighet att följa upp med korrigering om det inte blev helt rätt ändå.
vad bra! 350kr för utprovning så finns ingen anledning att låta bli 😃

Cavallo Simple finns på Hööks och är verkligen enkla. Förlåtande i storlek och form, håller bra, kan användas i hagen, kan dubbas och broddas. Jag tycker dom är en bra nybörjarboots, nödboots, rehabboots, hagboots, vinterboots.

För mer höghastighetsridning har jag varit jättenöjd med Renegades på tidigare hästar, men nu finns det massa fler märken med liknande funktionalitet.

Till mitt nästa bootsköp funderar jag på Explora Magic.

Cavallo Simple finns på Hööks och är verkligen enkla. Förlåtande i storlek och form, håller bra, kan användas i hagen, kan dubbas och broddas. Jag tycker dom är en bra nybörjarboots, nödboots, rehabboots, hagboots, vinterboots.

För mer höghastighetsridning har jag varit jättenöjd med Renegades på tidigare hästar, men nu finns det massa fler märken med liknande funktionalitet.

Till mitt nästa bootsköp funderar jag på Explora Magic.
Har ett par cavallo sport(?) hemma som mamman hade men de är för stora 🤣
Vi hade en del problem med skav och ibland åkte det ner någon sten som också skavde. Hade strumpor under och då funkade det bra, men hade gärna sluppit.

Har ett par cavallo sport(?) hemma som mamman hade men de är för stora 🤣
Vi hade en del problem med skav och ibland åkte det ner någon sten som också skavde. Hade strumpor under och då funkade det bra, men hade gärna sluppit.

Jag föredrar Simple för att det inte finns några elastiska delar. Men ligger man mellan storlekarna funkar det såklart dåligt. Min nuvarande ligger mellan 3 och 4, så fyrorna funkar för broddade promenader och hage men jag skulle aldrig ta en långtur i dom.

Vill du rida "på riktigt" så kolla på dom sportigare modellerna :). Renegade, Evo, Scoot, Explora, Flex, mfl.

Jag föredrar Simple för att det inte finns några elastiska delar. Men ligger man mellan storlekarna funkar det såklart dåligt. Min nuvarande ligger mellan 3 och 4, så fyrorna funkar för broddade promenader och hage men jag skulle aldrig ta en långtur i dom.

Vill du rida "på riktigt" så kolla på dom sportigare modellerna :). Renegade, Evo, Scoot, Explora, Flex, mfl.
Är sugen på Evo om de kan passa!
Hon håller efter hovarna rättsåbra själv i hagen så hovis brukar bara raspa lite nån gång ibland och jag raspar lite på kanterna däremellan. Kan jag få lite instruktioner är det nog inga problem att hålla efter dem för skornas skull heller. 😊

Har bokat in en skoprovning nästa vecka! 😃

Tänk när jag ska köpa skor till mig själv är 500kr rättså lagom pris🤣
När Nova ska ha skor är pristaket lite flytande 😉

Känner så igen mig 😅 Köpte ju Scoots nya TheraRide. Hade bestämt mig innan priset ens kom ut, tänkte de kan väl fan inte kosta mer än 5000 ändå? Sedan passade de i alla fall inte 🤣 Tur jag köpte av Iota 😍

Är det de som ligger på 3600 kr per par? 😅

Något sådant ja! Men det var ju samma som Scoot Enduro/Adjust kostar utan sulan så jag var rädd för minst 1000 kr till 😅 Har liksom inte riktigt hittat rätt i nättare skor för motion men med mjuk o skyddande sula och hade egentligen behövt fler variationer för hagboots också för de frusna dagarna. Gillar också att ha boots i hagen sommartid i perioder och där har jag också inte riktigt lämpliga. Så hade TheraRide passat hade de checkat många behov! Men, men.

Något sådant ja! Men det var ju samma som Scoot Enduro/Adjust kostar utan sulan så jag var rädd för minst 1000 kr till 😅 Har liksom inte riktigt hittat rätt i nättare skor för motion men med mjuk o skyddande sula och hade egentligen behövt fler variationer för hagboots också för de frusna dagarna. Gillar också att ha boots i hagen sommartid i perioder och där har jag också inte riktigt lämpliga. Så hade TheraRide passat hade de checkat många behov! Men, men.
Vad var det med TheraRide som inte fungerade?

Jag har Scootboots, både vanliga och enduro. Har haft lite problem med skav så måste ha ordentliga skavskydd. Jag brukar köra rörisolering med eltejp över.. Annars måste jag säga att jag är supernöjd, sitter bra med mudstraps, hållbara och torkar fort. Inga tygdetaljer som blir blöta. Har uppsättning för vinter med dubb och en uppsättning sommar utan dubb. Orkar inte hålla på och skruva ur dubben och det är skönt att kunna byta lätt beroende på väder. Tycker dock sulan på Scootboots kunde vara lite tjockare, vi har mycket grusväg med sprängsten häromkring och då blir det lite för tunt med Scootboots utan sula men har stoppat i sula i mina vilket gör dom lite klumpigare. Hade tidigare easy boots men dom drog min häst sönder gaitern på på en gång.
En vän köpte Evo men dom sprack nästan på en gång så dom går bort för mig efter det. Jag måste snart köpa nya sommarboots fram och väljer mellan TheraRide och Swift hoofstar.😊

Vad var det med TheraRide som inte fungerade?

Det vanliga problemet att han har lite för branta hovväggar och för mycket bakre del av hoven liksom i kombination med inte så stor yta mot marken. Vad säger man ens? Motsatsen till "utflutna" i modellen alltså. Så bootsen bara åkte fram under hoven, blev långa i tån och satt jättehårt om den bakre delen. Alla boots blir liksom för tajta i ovankant kan man säga! Synd, för var riktigt trevlig lösning med sulorna och han gillade verkligen den gula sulan vi testade med.

Som jämförelse fick han alltså M1 i skal med XL i bakstycke fram respektive P2 i skal med L i bakstycke bak när vi provade Floating efter. Båda de skalen säljs normalt med M och behöver värmas för att passa tån bättre. M1 - XL behöver specialbeställas. Så inte så himla konstigt att jag haft svårt att hitta boots genom åren.

En sak som jag har märkt med Equine fusion active jogging - efter att ha haft dem i tror jag 2,5 år - är att det verkar som om de har bytt tillverkare (förmodligen en billigare sådan). De är inte lika snyggt sydda nu. Senaste paret var snedsydda såpass att det blev en rynka på ett ställe. Känns inte rikigt okej till det priset, tänker jag, men jag vet att det inte är lönt att klaga.

En sak som jag har märkt med Equine fusion active jogging - efter att ha haft dem i tror jag 2,5 år - är att det verkar som om de har bytt tillverkare (förmodligen en billigare sådan). De är inte lika snyggt sydda nu. Senaste paret var snedsydda såpass att det blev en rynka på ett ställe. Känns inte rikigt okej till det priset, tänker jag, men jag vet att det inte är lönt att klaga.
Vad tråkigt! Så dyra dojor vill man ju ska vara välsydda från början.

Jag hade flex boots också var nöjd, många som har dem till shetlandsponnys. Fick hjälp av utprovare för jag orkade inte krångla med att försöka lära mig själv.. :o

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 010
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 583
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 956
Senast: Teilani
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 639
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka