Barfotaboots!

om man slår på järnskor över vintern pga enkelheten med brodd och snösula, ställer det till det för hovarna då om man tar av skorna igen till våren för att återgå till boots vid behov?
I regel inte. Sen beror det såklart på hornkvalité och skoning/verkning.
Helst inte ha snösulor mer än max två skoperioder. Undantag om det är långt norrut.

om man slår på järnskor över vintern pga enkelheten med brodd och snösula, ställer det till det för hovarna då om man tar av skorna igen till våren för att återgå till boots vid behov?

Jag är tillhör ju dem som tror att hovarna fungerar bäst med mer flexibla skydd än järnskor men det är ju ändå stor skillnad på hur mycket och hur hovarna påverkas mellan olika individer! Att anpassa skyddet efter förutsättningarna precis sådär tycker jag är toppenbra. Barfotahästar/alternativ till järnskor kräver trots allt, i fall där hästen inte är direkt oöm och problemfri, sitt engagemang av sin ägare och det är verkligen inte för alla/för alla situationer. Man får vara beredd med lite mer anpassningar direkt som avskodd ifall det behövs tänker jag.

Och sedan ser jag också på hästens hovar som resten av hästens kropp, de får ett försprång i livet med en bra start när de utvecklas. Men sedan behöver de också rätt förutsättningar genom hela livet för att användas biomekaniskt bra för att stärkas och utvecklas och också för att behålla den nivån av funktion. Som hästens kropp är de väldigt påverkbara av vår hästhållning. Det är ju trots allt bara utsidan av hovväggen vi enkelt "ser" men hela hovens funktion består ju av mjukdelar inuti/den bakre delen av hoven och de är är precis som kroppen under konstant inverkan av massor av faktorer :)

Hon som äger min medryttarhäst är barfota verkare och provar ut scootboots.
Har under de åtta år jag varit medryttare testat på:
Cavallo boots. (Tyckte dem slets fort och snurrade lätt på hoven)

Evo boots medryttarhästen tappade dem hela tiden vid trav och galopp.

Shings boots. Funderade fint när hovarna var lite raka. Men när dem blev runda så snurrade dem på hoven.

Renegade en stor favorit satt som en smäck i alla gångarter.

Scootboots sitter med bra på hoven men kan sommartid bli lite skav vissa år.

Nu har han limskor med is dubb. Fungerar kanon.

Har alltid haft häst med järnskor men efter att ha boots så är det vad jag tänkt skaffa om jag köper mig en egen häst igen.

Järnskor försvagar ju tyvärr hoven iom att den inte kan flexa och röra sig som den ska. Det innebär ju att när du tar av skorna så behöver hoven rehabiliteras sas. Det är som någon haft gips på en arm för benbrott så är den armen otränad och svag när gipset tas av. Det finns ju limskor och duplo som kan vara en medelväg.
Men annars om man inte har extremt isigt så klarar sig dom flesta barfota i hagen även på vintern. Det är ju få som skor sina 1-2 åringar på vintrarna och dom överlever ändå. Min behöver aldrig boots i hagen på vintern men när vi rider ut så har han dubbade boots och det fungerar utmärkt. Min är en klumpeduns av rang och trampar gärna på sig själv så vill ogärna ha dubbat i hagen. Han trampade sig som skodd när han var unghäst vilket innebar att han fick stå gipsad i tre veckor på box för skadorna från skodda hovar är alltid värre. Han har permanent tillväxtskada på den hoven tyvärr. Han hade trampat på sig själv igår oxå men när han är barfota så blir skadorna mycket lindrigare så helt ohalt och ett litet sår blev resultatet av det trampat.

Jag övervägde att sko mina denna här vintern pga sjukt mycket is, så jag kikade på specialskor som har gummilager för att minska de stumma stötarna som kan vara negativa för tillväxten.

Hade jag haft varmstall hade jag valt limskor, finns många intressanta varianter nu.

Valde att ställa av och ha boots i hagen när det var som värst istället :). Och fantiserar om ridhus...

hon går barfota i hagen nu såklart, men tyvärr får vi en hel del is i perioder och i vinter var det extremt. Ska jag rida är det också nån form av brodd/dubb som krävs då vi bara har grusväg, men just hagen är ju kritiskt. Vi sandar med maskin, men inte hela. Oftast går det ju bra, hon är klok, men vi fick också ta bort min kompis sto förra året pga en fraktur, med stor sannolikhet pga en halkolycka.
Men det får bli ett problem till nästa vinter!!

det blev en uppsättning flexboots idag! 😃 hoppas jag kan testa rida ut med dem nästa vecka. 😊

Jag har ibland fått byta hagar tillfälligt i de som varit isbanor. Om det är oskodda hästar som går där. Att sanda är dels massa jobb sen att man inte alltid hinner när vädret växlar. Då tycker jag det är lättare att byta hage.

Jag har ibland fått byta hagar tillfälligt i de som varit isbanor. Om det är oskodda hästar som går där. Att sanda är dels massa jobb sen att man inte alltid hinner när vädret växlar. Då tycker jag det är lättare att byta hage.
Jag har inte hästarna hemma och kan inte styra det men såklart det är optimalt med en annan hage. Vi har heller ingen att byta till eftersom de går på lösdrift och ligghallen står där den står. Gubben på gården har sand- och snö jour så alla maskiner stå alltid redo och det blir ordentligt sandat där han kör i hagen.

Därav helt enkelt enklast med ordentlig broddade järnskor. Men vi får se nästa år hur mycket hon ska ridas.

Jag har inte hästarna hemma och kan inte styra det men såklart det är optimalt med en annan hage. Vi har heller ingen att byta till eftersom de går på lösdrift och ligghallen står där den står. Gubben på gården har sand- och snö jour så alla maskiner stå alltid redo och det blir ordentligt sandat där han kör i hagen.

Därav helt enkelt enklast med ordentlig broddade järnskor. Men vi får se nästa år hur mycket hon ska ridas.
Skönt med den servicen :D
De flesta av mina är skodda året om. Och lösdrifterna brukar aldrig bli så hala men fattar att det är olika på hur markerna ser ut

När man rider är det ju alltid enkelt att bara använda dubbade boots, så klarar hon sig i hagen idag utan broddade skor så lär hon göra det nästa år oxå.
Barfota har alltid bättre grepp än järnskor utan brodd sas, men fyra brodd har ju så klart alltid bättre grepp men man får ju tyvärr massa otrevliga konsekvenser av det istället.

När man rider är det ju alltid enkelt att bara använda dubbade boots, så klarar hon sig i hagen idag utan broddade skor så lär hon göra det nästa år oxå.
Barfota har alltid bättre grepp än järnskor utan brodd sas, men fyra brodd har ju så klart alltid bättre grepp men man får ju tyvärr massa otrevliga konsekvenser av det istället.
Hon klarar sig i hagen ja, men det går bra tills det inte gör det längre. Det är inte optimalt barfota i hagen, men vi får se till vintern hur jag ska lösa det. Funkar det bra med boots i övrigt får hon dubbade och kanske räcker det att ha dessa även i hagen då det är som värst.

Hon klarar sig i hagen ja, men det går bra tills det inte gör det längre. Det är inte optimalt barfota i hagen, men vi får se till vintern hur jag ska lösa det. Funkar det bra med boots i övrigt får hon dubbade och kanske räcker det att ha dessa även i hagen då det är som värst.
Varför skulle det helt plötsligt inte fungera i hagen om det fungerat flera år innan?

Varför skulle det helt plötsligt inte fungera i hagen om det fungerat flera år innan?
Klart det går! Men det är inte optimalt! Kan jag minska halkrisken vill jag det. Det är väl snarare att det skulle varit gjort redan eftersom det blev så mycket is under vintern som varit.

Klart det går! Men det är inte optimalt! Kan jag minska halkrisken vill jag det. Det är väl snarare att det skulle varit gjort redan eftersom det blev så mycket is under vintern som varit.
Jag hade evo boots på min i år. Jag har satt dubbar på dom själv. Såna traktordubbar heter dom, som man har på bildäck . Dom ger bättre fäste en brodd då dom går ner i isen vart ibland broddar kan "glida" ovanpå isen. Funkade super bra och hade inga problem med skav eller annat. Men är ju såklart beroende på häst och period.

Klimatförändringar.

Jag har aldrig tidigare haft problem, i år fick jag till och med sätta broddboots på shettisen. I min väldränerade hage på sandbacke.

Vi längs Norrlandskusten har fått radikalt förändrat vinterklimat, och i år har det varit rent gräsligt. Det snöar, tinar, fryser på, dippar till rejäl kyla så isen blir stenhård, tinar lite så det blir vatten ovanpå, fryser igen. Även tunga hästar med broddskor åker skridskor på sån is, brodden går inte ens ner (en bekant har 800kg ardenner skodd).

Det vi är vana vid är ett fint snötäcke och vinterföre, möjligtvis lite is i november och april. Nu har det varit november i snart 5 månader...

Klimatförändringar.

Jag har aldrig tidigare haft problem, i år fick jag till och med sätta broddboots på shettisen. I min väldränerade hage på sandbacke.

Vi längs Norrlandskusten har fått radikalt förändrat vinterklimat, och i år har det varit rent gräsligt. Det snöar, tinar, fryser på, dippar till rejäl kyla så isen blir stenhård, tinar lite så det blir vatten ovanpå, fryser igen. Även tunga hästar med broddskor åker skridskor på sån is, brodden går inte ens ner (en bekant har 800kg ardenner skodd).

Det vi är vana vid är ett fint snötäcke och vinterföre, möjligtvis lite is i november och april. Nu har det varit november i snart 5 månader...
Betongis kallade jag det där hemma på västkusten. Gärna riktigt blank också. En mardröm.

Klimatförändringar.

Den hagen vi har nu är isig på ett ställe men hästarna undviker det stället, resten är bra och i stort isfritt. Men förut när vi hade lite problem med is då strödde vi pissigt strö i gångar och det fungerade faktiskt riktigt bra då pisset gjorde att ströt greppade i isen. Jag kan köpa att det blir problem om man har mycket is men många verkar tycka att unghästarna klarar is men så fort dom börjar bli ridna så ska dom ha skor även i hagen för då klarar dom det helt plötsligt inte längre och det vänder jag mig faktiskt mot.
Bild på en hage där jag var tvungen att ha boots dygnet runt pga is men detta var verkligen extremt..
Det som ser ut som vatten är is..
20170213_213902.webp

Den hagen vi har nu är isig på ett ställe men hästarna undviker det stället, resten är bra och i stort isfritt. Men förut när vi hade lite problem med is då strödde vi pissigt strö i gångar och det fungerade faktiskt riktigt bra då pisset gjorde att ströt greppade i isen. Jag kan köpa att det blir problem om man har mycket is men många verkar tycka att unghästarna klarar is men så fort dom börjar bli ridna så ska dom ha skor även i hagen för då klarar dom det helt plötsligt inte längre och det vänder jag mig faktiskt mot.
Bild på en hage där jag var tvungen att ha boots dygnet runt pga is men detta var verkligen extremt..
Det som ser ut som vatten är is..
Visa bifogad fil 163457

Japp, som på bilden har det varit stora delar av vintern, fast oavsett om det är platt, svag lutning, eller kulle. Allt inkapslat i is liksom. Några få dagar med shysst underlag, sen hård sugande skare, sen ishelvetet igen.

Vädret just nu... Någon sorts regnsnöstorm. I prognosen nästa vecka, minusgrader. Det tar aldrig slut.

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 040
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 617
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 973
Senast: Teilani
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka