Tillstånd för att ha häst

Aleel

Trådstartare
Har hittat ett hus jag vill ha med en liten gnutta mark till, tillräckligt för att ha en lösdrift för två hästar. Huset ligger i ett hästtätt område.

Hur vet man om det finns tillstånd för att ha häst? Frågade mäklaren och han sa att jag skulle kontakta kommunen, nån som vet vilken avdelning som har hand om såna frågor? Om inte tillstånd finns, vad behöver man ha koll på för att söka?

Tänkte att om jag har tur så finns det nån här som gått igenom denna procedur och vet mer än mig :)

Har hittat ett hus jag vill ha med en liten gnutta mark till, tillräckligt för att ha en lösdrift för två hästar. Huset ligger i ett hästtätt område.

Hur vet man om det finns tillstånd för att ha häst? Frågade mäklaren och han sa att jag skulle kontakta kommunen, nån som vet vilken avdelning som har hand om såna frågor? Om inte tillstånd finns, vad behöver man ha koll på för att söka?

Tänkte att om jag har tur så finns det nån här som gått igenom denna procedur och vet mer än mig :)

Tror inte vi sökt något speciellt tillstånd för att ha hästarna hemma, bor i utkanten av en by på landet.

Men vi sökte däremot bygglov till lösdriftsbyggnad för hästhållning.

Det var lite nervöst innan bygglovet blev godkänt även om vi pratat med bygglovshandläggaren om planerna att bygga för häst innan vi köpte huset.

Ring Miljökontoret i din kommun. Är det inte detaljplanelagt område så bör det inte vara några problem, är det det så kan du få tillstånd för det. Däremot får du ju kolla med bygg om bygglov för lösdrift.

Ja just det, bygglov är det ju för byggnader man slår upp. Tänkte nog inte på att det var skilda saker med hästhållning och ligghall ;)

Nån som vet om nytt bygglov behövs för byggnad som ersätter gammal byggnad? Det står nu nån typ av förråd/uthus på tomten, dessa är för låga i tak för att göra om till ligghall men till ytan kanske det räcker.

Har inte hunnit tänka så mycket på sånt här praktiskt men en dröm har alltid varit att ha hästen hemma gården, nu har ett litet hus med tillhårande tomt på 4800 kvm blivit till salu i ett område där jag verkligen vill bo. Tomten är inte stor men det räcker för en lösdrift och att sen skicka hästarna på sommarbete på annan plats. Har dessutom blivit erbjuden att köpa en islänning jag fallit totalt för <3

Byter byggnaden funktion krävs oftast bygglov. Ska du riva kan rivningslov komma på tal också. Det bästa är att du helt enkelt ringer bygg och miljö.

Helt sant, ska på visning på måndag och sen får det bli ett samtal till kommunen och höra vad som gäller. Ska se på plats också hur marken ser ut, på kartan ser det bra ut men på plats kan det ju vara att det är blött och sankt t.ex. Sjukt spännande det här :)

Kolla ordentligt om tomten verkligen räcker till att ha hästar på lösdrift på. Det låter lite litet i mina öron. När vi hade hästarna hemma lånade vi hagar trots en tomt på 4000+kvm. Vi fick plats med en mindre rasthage på tomten. Sen hade vi stall vilket ger mindre tryck på marken. Värt att tänka på!
Lycka till med husköpet. :)

Jag har också funderat på det, om marken kommer räcka. Ytan räcker nog egentligen men om det regnar mycket och blir lera överallt, kommer det gå att hålla delar torra. Det ligger skog i angränsning till tomten, så frågan är ju om det kanske går att arrendera en bit för att kunna utöka där. Beroende på hur den ser ut då visserligen, men det ska bli spännande och se på måndag :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka