Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag vet hur fläktar i djurstall fukar, och jag vet vad som krävs för att få tillräckligt med ventilation i ett stall för att ventilera bort gaser, fukt och damm. Lägg ner nu va!Vet du hur elektriska fläktar fungerar?
de ställs in på T. där den önskas sättas igång o varvtal- effekt, ngt som man själv väljer o man får förmoda att man ger folk benefit of a doubt- att de gör rätt. enligt instruktionerna.
En blåsig dag o ej isolerat stall är det är det vårfräsch luft.
de stall med taktrummor är oxå beroende av drag/ blåst.
Det är lätt att tro att man kan bättre än den som är mån om sin hästs hälsa o varierar efter väder o vind.
Som att vi inte skulle sätta på elementen när det blir kallt eller för den delen ha en termostat som sköter det- för det är ju vi som väljer när den ska gå igång.
Ja då kan man bara trycka på Off-knappen, men ett kallstall där man har menat att hål ska göras i byggnaden- förblir öppna- o du kan få kallras.Anledningen till att man normalt inte godtar fönster och dörrar som ventilation är just för att folk stänger dessa när det börjar bli kallt. Det medför då att ventilationen stryps helt vilket inte är okej. Visst, en del trycker in isolering i tilluftsdon när det blir kallt också, men det är besvärligare än att stänga fönster och dörrar. Jag tänker inte sitta och försvara enskilda inspektörers inspektionsprotokoll. Är besluten felaktiga så ska man överklaga beslutet också. Inspektionsprotokollen är inga beslut. Har aldrig varit och kommer inte att vara det heller. Den här diskussionen hör inte till TS fråga, så vi kan ju återgå till den och hålla oss till ämnet istället.
Det finns ett enkelt sätt - Fråga!
Om man i grunden har hästarna ihop,och lämpliga dar tar delar eller hela flocken till annan hage är inte säkert att det är nåt problem. Det finns de som har hästarna helt utan ligghall men har lov att ha det så för där finns möjlighet att stalla in. Detta var då ett lov som gavs under en viss period av vilket skäl det nu var. Så helt fyrkantigt är det inte.
Den fulare varianten är att gör som du tänkt och kommer de och ger påpekande och föreläggande så låt flocken gå ihop då. Är ju fullständigt galet att det går att få det lagligt genom att klappa igen dörren. Mina hästar uppskattar en fritt stående halmbal på en liten höjd bättre än vindskyddet, även om de står där inne ibland.
Bitar av regelverket går ut på att det alltid ska finnas nåt som går att klaga på. Sen finns den där gummiparagrafen om att om djuren i övrigt har det bra och är väl hållna, eller hur det nu var. Ta diskutionen med inspektören på ditt initiativ så kanske du får gehör för dina motiv!
Ptr
Ja då kan man bara trycka på Off-knappen, men ett kallstall där man har menat att hål ska göras i byggnaden- förblir öppna- o du kan få kallras.
försöker bara poängtera det orimliga i situationen o o att inspektören i de allra flesta fall TROR sig veta- precis som du. Man litar inte på att folk.. andra gör sitt för SINA hästar.
Ja det är OT, men det är intressant hur olika inspektörerna ser på vad som är bra förebyggande o när man sedan läser om vanvårdsfall som pågått i 25 år o liknande så undrar man var fokus ligger.
Vart det galen knapperi egen, men visst är det trådstartarens fråga som diskuteras i vilket fall?
Varför fins det ingen oriktad knapp då detta knpperi bara blir surrigt emellanåt.
Ja ja
ptr
Om du menar ett stall som håller sig över nollan när det är 10-15 minus ute så är det inte ett kallstall.
Men snälla...Spännande att du ser mekanisk ventilation som enda ventilationstyp i isolerade stall.
Luften behöver cirkulera lika mycket i ett kallstall som i ett isolerat stall. Med kallstall menar jag ett stall som har samma temperatur (+-5grader) som utomhusluften året runt. Om du menar ett stall som håller sig över nollan när det är 10-15 minus ute så är det inte ett kallstall.
Åhå!
Nu så blev mitt stall ett varmstall.
Det är 10 grader varmare i stallet än utanför om man inte slarvar med dörrarna.
Det finns en hel del i ditt inlägg som visar att du har missuppfattat en del när det gäller ventilation i häststall. Om ett kallstall t ex. håller sig över nollan när det är låt säga tio minus ute så är det inte ett kallstall. Ett kallstall har samma klimat som utomhus +-5 grader oavsett antalet hästar (förutsatt att varje häst har tillräckligt med plats). Kallstallet har inte täta väggar utan kan mycket väl vara byggt med glespanel= ventilationen i den typen av stall. Ammoniak är mycket sällan det huvudsakliga problemet i ett dåligt ventilerat stall. Fukt och damm är oftare ett problem. Ammoniakhalten och andra gaser kan dämpas genom att man är noggrann i sin mockning, hästarnas fuktavgivning kan inte förändras genom skötsel. Men tror du att du är säker på vad som är rätt eller fel när det gäller ventilation, så fine... Jag hoppas bara att du inte sprider felaktig information vidare utan tar kontakt med någon som verkligen är expert på ventilation av djurstall innan du ger några felaktiga råd till andra.Men snälla...
det beror helt o hållet på antalet hästar i förhållande till volymen om det inte är en gammal vindpinad lada där du kan kika ut mellan brädernaDet är först sedan stalluften blivit varm som den kan gå ut i högt placerade ventiler, taktrummor eller via drag.
Nej luften behöver inte cirkulera lika mkt i ett kallstall som ett isolerat. Bara så att fukten inte överstiger uteluftfuktigheten mer är 10%( tror jag att det var).
När det är svinkallt blir det torrare luft- fukten kristalliseras- fryser.
det är mest bäddarna som avger ångor o ett varmt stall kan bli en riktig pest.
Det är just ammoniakångorna man kan mäta istället för att tro att hästägarna inte bryr sig om de sina. svart på vitt huruvida luftkvalitén är god.
sorry ni andra för OT.
Åhå!
Nu så blev mitt stall ett varmstall.
Det är 10 grader varmare i stallet än utanför om man inte slarvar med dörrarna.
Då har du lagom många hästar, lagom ventilation och lagom varmt. Det är bara att gratuleraDet har några sinnerika ventiler från när det byggdes som ladugård.
Så om man stoppar in svettiga hästar i stallet så blir det torrare inne av hästarnas värme än om stallet står tomt.
Svettig häst torkar fort.
Men det förklaras ju av att det faktiskt egentligen är ett varmstall.