Tillgång till ligghall sen kväll och natt. Är det okej?

Sv: Tillgång till ligghall sen kväll och natt. Är det okej?

Nej det måsre dom inte. Men lagen säger att om dom är ute mer än 16 timmar ska dom ha tillgång till ligghall. Så det jag svarade på var någon som tyckte att de inte var ute 16 timmar bara för att man öppnade upp till ligghallen under några av dygnets timmar. Går inye hästarna in i hallen och stannar där de åtta timmar kan. Ja då är de ju ute mer än 16 timmar per dygn och har krav på ligga + torr och skyddad liggplats.
I TS fall är ju inte hästarna tolv timmar vid ligghallen utan bara ca nio.

Det är ju lite som vissa som försöker med saker som tex:
Stall med åtta boxar och sexton hästar. Som då håller åtta hästar inne och åtta ute och byter därefter. De menar då att de inte har hästar som är ute mer än 16 timmar och behöver ingen ligghall m m. Detta är inte heller godkänt. Enligt lagen så har man åtta hästar för mycket. Alla hästar ska kunna vara inne samtidigt.

Senast ändrad:

Om jag ser till att möjligheten till hallen finns från 19 på kvällen fungerar det då?

Jag tolkar texten på jordbruksverkets hemsida som att det skulle vara ok som TS har gjort hittills men det är ju just det, att texten lämnar en del tolkningsfrihet. Min personliga åsikt är att om hästarna mår bra så är det ok men jag vill (som säkert de flesta av oss vill) också vara säker på att min hästhållning är laglig. Jag tror man kan be om att få ut en djurskyddsinspektör till sin gård om man vill få sin gård bedömd. Vet dock inte hur det funkar. Annars borde man ju bara kunna ringa tlll Länsstyrelsen eller Jordbruksverket och fråga?

Det är väl mest optimalt om alla hästarna vågar gå in.
min ena häst kan gå ut o in i sin box som den vill.
Den går in o äter o lägger sig, men är uppe tidigt. Den har valfrihet.

Om den låses in för länge sparkar den på dörrren.:rofl:

Jag tror man kan be om att få ut en djurskyddsinspektör till sin gård om man vill få sin gård bedömd. Vet dock inte hur det funkar.
Det kan man inte göra. Däremot kan man ringa länsstyrelsen eller jordbruksverket och fråga om allt man undrar över. Vill man ha en bedömning av sin gård kan möjligtvis en lantbrukskonsult kanske hjälpa till. Med försäkringsbolagens "säker gård" eller motsvarande kan man också få lite hjälp på vägen.

Du jobbar ju med sånt här om jag inte har fel ?

Så hur ska man tolka att hästen skall ha tillgång till ligghall att kunna vila sig dessa 8 timmar på dygnet på en torr och ren liggplats oavsett om hästen vill ligga där i 8 timmar eller skall det räknas bara för att hästen är ute mer än 16 timmar skall den ha en ligghall då 24/7 alltså gäller inte dessa timmar då utan då skall pålle ha tillgång till ligghalen hela dygnet till skillnad när man låser in hästen i stallet 8 timmar ?

Mia

Du jobbar ju med sånt här om jag inte har fel ?

Så hur ska man tolka att hästen skall ha tillgång till ligghall att kunna vila sig dessa 8 timmar på dygnet på en torr och ren liggplats oavsett om hästen vill ligga där i 8 timmar eller skall det räknas bara för att hästen är ute mer än 16 timmar skall den ha en ligghall då 24/7 alltså gäller inte dessa timmar då utan då skall pålle ha tillgång till ligghalen hela dygnet till skillnad när man låser in hästen i stallet 8 timmar ?

Mia
Jag jobbade med detta tills alldeles nyligen. Jag har inte svarat på frågan för jag är lite osäker faktiskt. Ligghallen har ju syftet att dels ge hästen möjlighet till en torr och ren liggplats, dels för att hästarna ska ha möjlighet att komma undan väta och ha möjlighet att torka upp. Jag ser det behovet som större hos hästar som är ute dygnet runt, men tror egentligen inte att man kan kräva att hästarna hålls med tillgång till ligghallen dygnet runt.

Kravet som ställs i föreskrifterna är också att "samtliga hästar ska ha plats i stall". Stall är enligt definitionen "byggnad där djur hålls" vilket inbegriper ligghall. Vad jag förstår är ts ligghall tillräckligt stor för att hålla samtliga hästar samtidigt. Helt spontant skulle jag (om det är en bra gruppsammansättning och att ligghallen räcker till för alla hästar) godta att vissa hästar inte hade tillgång till ligghallen hela tiden eftersom syftet i ts fall är att hästarna har olika foderbehov. Men bäst vore det förstås om ts kunde dela av hagen så att alla hästarna hade tillgång till ligghallen ändå...

Det bästa är nog att rådgöra med jordbruksverket och fråga dem -Hur tänkte ni nu??? För jag tror inte att de riktigt tänkt... (står ingen vägledning i föreskriftsmotiven angående detta)

ok, då har jag fattat fel =)

Tycker att det är synd när lagar måste till o det blir krångligt när det gäller djur som funkar lite olika.

Men tyvärr är det väl det "naturliga" ..återigen som folk missbrukar o tycker att de kan stå under det enda trädet när det är storm- varav lagen,

Sunt förnuft råder inte.

En hel del har hästarna ute alla de timmar som är lagligt i en platt hage oavsett väder o vind. Mina säger till att de inte vill ut o blir kanske utkastade medan jag mockar. de står då o knackar på dörren:rofl:

En svinkall solig dag påverkar inte hästarna mer än att de måste få vatten.

Hästar gillar som bekant inte nederbörd i kombination med vind- vindflöjlarna.

Inte ens min unga hund vill gå ut i oväder- inte jag heller.
vi funkar ganska lika.:love:

*kl*

Spontant tycker jag att det är en helt okej lösning, självklart förutsatt att ligghallen är utformad så att alla kan och vågar komma in när dom har tillgång till hallen.
Och jag misstänker att detta är just en sådan paragraf som man kan få helt olika tolkningar av från olika inspektörer, så det beror nog på just vem man har ute...

*kl*

Och jag misstänker att detta är just en sådan paragraf som man kan få helt olika tolkningar av från olika inspektörer, så det beror nog på just vem man har ute...
Ja, precis. Jag hittar ingen som helst vägledning i mina papper om detta. Och om man i föreskriften menar att hästarna måste ha tillgång till ligghallen hela dygnet så måste det ju finnas en hänvisning någonstans, men jag hittar i alla fall ingen trots att jag vill påstå att jag är rätt van vid lagtexttolkning och var man hittar motiven till reglerna...

motiven finns oftast i böcker som kallas för SOU's. Statens offentliga utredningar, eller i DS - departementserien. Har man SFS nummret till lagen så brukar det vara ganska enkelt att söka på lagen.nu för att hitta rätt utredning.

Annars tror jag att man med hyffsad säkerhet kan låta hästarna vara utan skyddet 16h. När det inte står något uttryckligt så blir det en bedömningsfråga och när något är "betungande" så måste det stå uttryckligt i text. Är något oklart får man inte bedömma till den enskildes nackdel uta det måste finnas stöd i lag eller föreskrift för att ålägga någon att göra en ändring.

Ja, precis. Jag hittar ingen som helst vägledning i mina papper om detta. Och om man i föreskriften menar att hästarna måste ha tillgång till ligghallen hela dygnet så måste det ju finnas en hänvisning någonstans, men jag hittar i alla fall ingen trots att jag vill påstå att jag är rätt van vid lagtexttolkning och var man hittar motiven till reglerna...
Står det inte uttryckligen så kan man heller inte hävda att det gäller eller börja rota i det..vända ut o in på texten.
Texten är solklar .
Det är väl här sunt förnuft ska råda o att man ser på helheten istället för att bara leta fel.

Tyvärr verkar det ju som om en hel del inspektörer tror att de är poliser o ska haffa folk för småsaker istället för att väga bra o dåligt mot varandra.

Det finns ingen kunskap i vad bra hästhållning är o då måste man luta sig mot paragraferna som då tolkas efter ens egen kunskap o värderingar.
Har de kunskap i vad god ventilation är?
Knappast.

Ang trailers som ska ha en viss luftvolym.
Ja de enda som hjälper är att ha lilla luckan nere. All mekanisk vent. dammar igen o går sönder. Hur bra är det med strö som virvlar runt?
Potentiellt livsfarligt.

De borde mer inrikta sig på.
Har hästarna det bra? Kan den fungera i sin vardag?
De är inga byggnadsingenjörer, jurister eller hästproffs.

Hmmm... varför tvingar man inte ägarna att använda eller åtminstone motionera sina hästar?
eller räknar man med att den minimi hagstorleken som man rekommenderat ska räcka.
Har de sett hur vuxna hästar betér sig?
Står o häckar.

När det är mkt snö- ska man ploga hagarna. osv.

förvånar mig inte ett dugg o det tillkommer nya rön... hela tiden.

Står det inte uttryckligen så kan man heller inte hävda att det gäller eller börja rota i det..vända ut o in på texten.
Texten är solklar .
Det är väl här sunt förnuft ska råda o att man ser på helheten istället för att bara leta fel.

Tyvärr verkar det ju som om en hel del inspektörer tror att de är poliser o ska haffa folk för småsaker istället för att väga bra o dåligt mot varandra.

Det finns ingen kunskap i vad bra hästhållning är o då måste man luta sig mot paragraferna som då tolkas efter ens egen kunskap o värderingar.
Har de kunskap i vad god ventilation är?
Knappast.

Ang trailers som ska ha en viss luftvolym.
Ja de enda som hjälper är att ha lilla luckan nere. All mekanisk vent. dammar igen o går sönder. Hur bra är det med strö som virvlar runt?
Potentiellt livsfarligt.

De borde mer inrikta sig på.
Har hästarna det bra? Kan den fungera i sin vardag?
De är inga byggnadsingenjörer, jurister eller hästproffs.

Hmmm... varför tvingar man inte ägarna att använda eller åtminstone motionera sina hästar?
eller räknar man med att den minimi hagstorleken som man rekommenderat ska räcka.
Har de sett hur vuxna hästar betér sig?
Står o häckar.

När det är mkt snö- ska man ploga hagarna. osv.

förvånar mig inte ett dugg o det tillkommer nya rön... hela tiden.
Nu tycker jag nog att du är orättvis. Flera på länsstyrelserna är agronomer med utbildning i bland annat ventilation i djurstall. Med tanke på att djur har helt andra krav på sin ventilation mot vad människor har så är det djurstallsventilation som de ska vara utbildade på. Oj, vad många förprövningar jag fått in där ventilationsexperter/byggnadsingenjörer på humansidan gjort ventilationslösningar som inte har en chans att klara av det luftutbyte som krävs i stall. Är inspektörerna osäkra så kan de med lätthet få tag i byggnadskonsulenten på sin länsstyrelse som definitivt har kunskapen om ventilation. Många inspektörer har lång erfarenhet av hästar och hästhållning, juristerna sitter också på länsstyrelserna, så i de allra flesta fall så finns kompetensen där. Minimimått på ditten och datten är det inte inspektörerna som har satt, och undantag får göras och görs också om än i undantagsfall. Hagstorleken har inte med motionen att göra, utan valet för hästen att kunna röra sig fritt i alla sina gångarter om den så önskar.

Sedan ska man komma ihåg att djurskyddslagen är förebyggande!

Fast om du går ut själv så kan dom ju mycket väl passera gränsen på 16 timmar. Då faller ju den gränsen på det.

Om det i första inlägget var ett direkt citat av paragrafen, så står där faktiskt att du inte får hålla häst utomhus i mer än 16 tim/dygn UTAN TILLGÅNG till ligghall. Så som jag läser det så står det bara att hästen måste ha tillgång till den de timmarna som överstiger 16 utomhus.

/Camilla

De ska just hålla reda på djurskyddet.

Ang ventilationen i stall som inte får regleras manuellt. såsom att man öppnar fönster, har stalldörren på glänt o ordnar självdrag- då ska man heller inte få röra inställningar på elektriska fläktar som mer eller mindre stängs av vid stark kyla för att gasbildning i princip avstannar.

ingen skillnad på varm o kallstall.

Man skriver ju oxå att hästar inte tål drag( på flera ställen) o i nästa stund ska ligghallar ha flera in/ utgångar. Man hänger inte med i forskningen o går på gamla vedertagna skrönor.

Hur inspektionerna utförs är ju väldigt beroende av person- persoliga åsikter, tyckande o hur sjuhelsikes nitisk man är.

Anledningen till att man normalt inte godtar fönster och dörrar som ventilation är just för att folk stänger dessa när det börjar bli kallt. Det medför då att ventilationen stryps helt vilket inte är okej. Visst, en del trycker in isolering i tilluftsdon när det blir kallt också, men det är besvärligare än att stänga fönster och dörrar. Jag tänker inte sitta och försvara enskilda inspektörers inspektionsprotokoll. Är besluten felaktiga så ska man överklaga beslutet också. Inspektionsprotokollen är inga beslut. Har aldrig varit och kommer inte att vara det heller. Den här diskussionen hör inte till TS fråga, så vi kan ju återgå till den och hålla oss till ämnet istället.

Vet du hur elektriska fläktar fungerar?

de ställs in på T. där den önskas sättas igång o varvtal- effekt, ngt som man själv väljer o man får förmoda att man ger folk benefit of a doubt- att de gör rätt. enligt instruktionerna.

En blåsig dag o ej isolerat stall är det är det vårfräsch luft.

de stall med taktrummor är oxå beroende av drag/ blåst.

Det är lätt att tro att man kan bättre än den som är mån om sin hästs hälsa o varierar efter väder o vind.
Som att vi inte skulle sätta på elementen när det blir kallt eller för den delen ha en termostat som sköter det- för det är ju vi som väljer när den ska gå igång.:D

Det finns ett enkelt sätt - Fråga!

Om man i grunden har hästarna ihop,och lämpliga dar tar delar eller hela flocken till annan hage är inte säkert att det är nåt problem. Det finns de som har hästarna helt utan ligghall men har lov att ha det så för där finns möjlighet att stalla in. Detta var då ett lov som gavs under en viss period av vilket skäl det nu var. Så helt fyrkantigt är det inte.

Den fulare varianten är att gör som du tänkt och kommer de och ger påpekande och föreläggande så låt flocken gå ihop då. Är ju fullständigt galet att det går att få det lagligt genom att klappa igen dörren. Mina hästar uppskattar en fritt stående halmbal på en liten höjd bättre än vindskyddet, även om de står där inne ibland.

Bitar av regelverket går ut på att det alltid ska finnas nåt som går att klaga på. Sen finns den där gummiparagrafen om att om djuren i övrigt har det bra och är väl hållna, eller hur det nu var. Ta diskutionen med inspektören på ditt initiativ så kanske du får gehör för dina motiv!

Ptr

Jo visst kan jag göra så, men hellst av allt vill jag ju att dom ska ha tillgång till hela hallen så dom kan välja i vilken del dom vill stå i osv.

Jag vill att dom ska ha möjligheten att cirkulera som dom vill och på så vis kunna nyttja hela hallen tillsammans.

Jag skulle se en delning av hallen som ett bättre alternativ. Då kan de gå in när de vill under dygnet. Det finns ju ett visst stressmoment i att skilja en flock dagtid för att sedan ha ihop dem nattetid, jag är inte säker på att det främjar viljan att gå in och lägga sig.

Jag har ju häst på lösdrift och de spenderar tid i ligghallen såväl dagtid som nattetid, speciellt sommartid då de vill komma undan insekter.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 575
Senast: Aslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur