Tillgång till ligghall sen kväll och natt. Är det okej?

S

Spaderdam

Jag har mina hästar på lösdrift. Har flocken uppdelade i två hagar, och av praktiska skäl så är det endast den ena flocken som har tillgång till ligghallen dagtid.
Just för att flockarna har såpass olika foderbehov. Flockarna fodras alltså var för sig.

runt 22 på kvällen tas även den andra flocken in till hagen med ligghallen, just för att dom ska få tillgång till hallen under natten.

Sedan runt 7 tiden på morgonen tas dom ut i sin hage igen. Är det okej? Hästarna mår toppenbra och verkar trivas hur bra som hellst.

det är en rymlig hall som alla får plats i så dom har verkligen möjligheten att torka upp under natten. Igentligen borde de väll inte skilja sig så mycket från hästar som står i stall som tas ut tidigt på morgonen och kommer in sent på kvällen?

Sv: Tillgång till ligghall sen kväll och natt. Är det okej?

Det är nog inte okej. Så här står det på Jordbruksverkets hemsida;

"Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."

Jag har mycket svårt att tänka mig annat än att det tolkas som att tillgången till ligghall ska finnas under all utevistelse, dvs det räcker inte att det finns tillgång 8 timmar/dygn. Det avgörande enligt formuleringen är ju utevistelsens längd. Men jag tror Lovisaleonora kan det här på sina fem?

Finns det någon möjlighet att dela på hallen? Dvs att du sätter tex en vägg i mitten av hallen,och drar vardera hage till vardera sida av hallen.

Okej, Jag fattade de nämligen som om att eftersom mina hästar är ute i sin vinterhage i ca 15 timmar per dag att jag höll mig inom gränsen, eftersom dom ej är ute mer än 15 timmar. Vad är de för skillnad på en häst som står på box i stall som är ute samma tider och tas in på kvällen?

Men man kan väl inte jämföra stall och ligghall?

Det går absolut att lösa! :)

okej, varför inte det? En häst som är instängd i en box varje natt i ett kallstall eller en häst som står/ligger i sin ligghall varje natt?
Nu pratar jag en ordentlig ligghall med nästan 4 väggar och ett tak, alltså inget vindskjul. Vad är igentligen skillnaden? Förutom att hästen kan välja att gå ut ur ligghallen när den vill?

Jag kan inte se någon skillnad. Men någon annan får gärna förklara för mig närmare.

Skillnaden är att en häst som tas in på kvällen bokstavligen är inne. Hästar som släpps in till ligghallen bara på natten är ju inte inne utan kan själv bestämma om och när de ska vara inne.
Det är också skillnad på¨om hästarna stängs in i ligghallen på natten. Vilket då gör att enligt djurskyddsregler inte räknas som ligghall utan gruppbox och blir lika med stall och inte utegång med ligghall. Men om hallen är öppen så att hästarna själv bestämmer om de ska vara ute eller inne, kräver tillgång under hela dygnet mer eller mindre.

Tack för utförligt svar, då får jag dela av hallen dagtid, för att sedan släppa ihop dom i hela nattetid.

:)

Det är inte okay. Hästar vilar normalt inte på natten, utan på förmiddagen. Speciellt de på lösdrift. Lagligt är det inte heller okay.

Det framgick att det inte var okej.

Frågan är inte vad Buke anser är okey utan vad Länstyrelsen anser om det är en vila och erbjudande om torrt underlag som gäller under de timmarna som de har tillgång till ligghallen ?

För det är väll det allt handlar om att hästen skall ha tillgång till en torr liggplats och det har den ju under nattetid ?

Mia

Men kan du inte ha avdelat alltid? Måste de gå ihop öht?

När jag hade lösdrift så fick vi ha 2 ligghallar, helt avdelade eftersom hästarna hade så olika foderbehov. De gick "tråd-i-tråd" och vilade tillsammans, men med varsen hage och varsen ligghall.

Jag tror att det är OK.

Du har ju inte hästarna ute mer än 16h utan skydd.
De har möjlighet att gå in... då andra spärrar in sina- valfrihet.
Om de skulle behöva ha skydd dagtid så ligger nog alla hästägare risigt till.

Fast om du går ut själv så kan dom ju mycket väl passera gränsen på 16 timmar. Då faller ju den gränsen på det.

Nä det är sant, jag har faktiskt inte pratat med Länsstyrelsen om det, då dom nyligen kommit in från betet och kommit hem till gården. Men det är en stor och torr liggplats absolut:)

Jo visst kan jag göra så, men hellst av allt vill jag ju att dom ska ha tillgång till hela hallen så dom kan välja i vilken del dom vill stå i osv.

Jag vill att dom ska ha möjligheten att cirkulera som dom vill och på så vis kunna nyttja hela hallen tillsammans.

jo de är väll lite så jag tycker också. Skulle det vara snöstorm och riktigt oväder så hade ja ju kunnat vara såpass flexibel att jag dom gånger lät dom ha tillgång till hallen även dagtid.

Fast om du går ut själv så kan dom ju mycket väl passera gränsen på 16 timmar. Då faller ju den gränsen på det.

De har tillgång till en ligghall och har möjlighet att vila sig 12 timmar per dygn på en torr liggplats. Måste dom vara inlåsta för att ligga ner och vila ?

Mia

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 575
Senast: Aslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka