Tilläxtultraljud

EmelieR

Trådstartare
Har försökt luska i vårtråden men får inget direkt svar. Tänkte att här kanske inte frågan försvinner i mängden av alla trevliga diskussioner :)

Jag ska på tillväxtul v 38 för att se om min skrutta är stor fortfarande. De sa att det kunde plana ut på slutet men om det inte gör det. Vad händer då?

Någon med erfarenhet?

Sv: Tilläxtultraljud

jag har ingen personlig erfarenhet men jag förmodar att de kommer göra fler ul och ha fler kontroller... om det inte visar sig att bebis växer som den ska ändå... det går inte alltid lita på sf måttet...

tillägg, om det visar sig vara så att bebis är större än de räknar med och det kan medföra komplikation vid en vanlig förlossning kan det vara möjligt med en igångsättning eftersom du är så långt gången...

Senast ändrad:

Det komiska i det hela är att jag redan från början skulle ha extra ultrljud för att jag var i så dålig kondition när jag blev gravid. De trodde att jag skulle få ett för litet barn. När jag var där v 20 var det exakt samma datum som v 13 och dessa stämmer det vet jag. Nu v 32 vägde hon 500g för mkt och var inte ett dugg liten... Så satte de in ett extra ul till v 38. men det är ändå bara 11 dgr innan jag har bf.

Vi fick kolla tillväxten på våran dotter några dagar innan förlossningen, och de kom då fram till att hon vägde 4600g (vilket stämde så när som på 20g när hon väl kom ut) Den storleken på barn tyckte de inte var ngt problem, de såg ingen anledning att kontrollera mitt bäcken heller, för ett barn i den storleken klarar man oftast av tydligen. Vad som händer om de anser att barnet är för stort, ja antagligen gör de väl kejsarsnitt? Eller om de anser att det borde gå nu, men inte om 2 veckor om hon fortsätter i samma takt, så kanske de sätter igång dig? Jag vet faktiskt inte, jag bara gissar. ;)

Jag fick gå på en massa extra tillvUL med min son när de upptäckte att han vid UL i v32 beräknades väga 3250g. 44% över normalkurvan. Jag gick sedan med typ 10 dagars mellanrum med extra UL, kommer inte exakt ihåg antalet för jag var inne med mkt förvärkar ofta och gjorde då flertalet UL pga det också. Vi kom överens om att jag fick välja kejsarsnitt eller beredskap till kejsarsnitt vid en vanlig förlossning. Han planade ut till "bara" 37% och beräknades då väga 6 kg som fullgången. Jag valde då kejsarsnitt. Två dagar innan snittet beräknades han väga 4100, och han kom ut och vägde 4650g, då i v37+något.
Tror att normalfallet är att de försöker med igångsättning efter v 38 om barnet är stort. Men i mitt fall så tyckte de inte att det var aktuellt eftersom de försökte sätta igång min förra förlossning helt utan resultat.

Ok- men så stor beräknas hon nog inte bli... Frågan är om de är lite rädda för överansträngning av mig också... Eg så blir hon inte jättestor om hon inte fortsätter att växa onormalt mycket... Fast vad säger att hon inte gör det....
Jag som ville ha en liten skrutta ;)

Jag har ju också tänkt som du, iom att min lilltjej också ligger över kurvan, att jag vill ha en liten sötis. Men, har tänkt om efter att BM och flera andra har meddelat mig att större bebisar oftast är "lugnare" när de föds, iom att de är starkare och orkar äta mer vid varje mattillfälle, vilket leder till att man inte behöver mata riktigt lika ofta som med en liten och svag bebis... Tycker det låter logiskt :)

Sen säger även min BM att man inte letar efter stora barn normalt, utan det är mycket värre om barnen är tillväxthämmade... Så jag har som sagt lugnat ned mig lite. Kan iofs ha att göra med att min tjej verkar ha ett normalstort huvud, så inget tyder på att det inte kommer gå att få ut henne den "normala" vägen :) Och går inte det, ja, då får vi väl ta ställning till det då...

kl

jag låg över översta sf-kurvan när jag väntade elias och fick göra glukosbelastning o sånt men det kom ut en liten lagom prick på 3200gr. nu ligger jag strax under normalkurvan.:)

Min Sfkurva är faktiskt ganska liten. Under normalsträcket så det är UL som visar att hon e stor. Eller som en ballong kring magen. Ganska kort. Kommer nog inte att ha problem om hon går ner ett hg eller två när hon väl är ute...

Min nyfikenhet är VARFÖR man gör detta ul eg. Huvudet har ju inte visat sig stort någon gång...

det är väl ändå axelpartiet de oroar sig mest för att inte barnet ska fastna i bäckengången. men jag kan ha fel, med allra största sannorlikhet görs tillväxtul för att dels undvika komplikationer och för att kunna "förbereda".

Jo så är det säkert... För förberedelsens skull.
Men då känns det som att de gör det sent. 11 dagar innan BF är ju inte så mkt om man nu ska sättas igång. Visst hinner man planera ett snitt men är det inte skonsammare att bli igångsatt då?

jag fick gå på tillväxtUL när jag väntade min son. Hade högt SF-mått därav jag fick göra det. gjorde 2 stycken, det sista gjordes 3 veckor innan BF och då beräknades hans vikt till att vid födsel på BF vara 4200gr. Han var punktlig och föddes på BF och då vägde han 3605gr. Så i många fall stämmer inte tillväxtUL alls.

11 dagar innan BF är i tidigaste laget om man ska bli igångsatt. De väntar helst till BF, men om de ska sätta igång innan så räknar det med att barnet är fullgånget efter 38 fullgångna veckor, dvs v39.
Jag skulle alla gånger välja att bli igångsatt istället för ett snitt! Det är mkt skonsammare för kroppen och återhämtningen är ju helt annorlunda.

Precis, det är axlarna som är bekymret. Värt att veta är att om barnet fastnar på vägen ut så är det inte säkert att man kan putta tillbaka barnet och ta ut de via ett snitt. Då går de in och bryter loss en axel så den kommer ur led för att kunna dra ut barnet. Som tur är så är det ovanligt. Men det var det som gjorde att jag valde snitt framför att försöka föda vaginalt, trots att UL visade på ett normalstort axelparti. Tur var det, när han kom ut så var han en liten kub, riktigt bred över ryggen. Drog strl 62 direkt på BB.

Hua... jag vet inte om jag blir lugnad eller stressad av detta....
Min har en klotmage bara... Den ska väl gå att flytta på för att komma ut ;)

Anledningen till Tillväxtultraljuden i mitt fall är pga sjukdom på mig- kan det ha någon betydelse? Jag ska inte vara helt slut tror jag. Det kan göra att min ev sjukdom har lättare att blossa upp...
Men samtidigt är det vanligt med vaginala förlossningar så de är inte inställda på snitt vad jag har förstått...

precis som Mli skrev så är inte 11 dagar så sent ute när det gäller igångsättning då barn som föds tidigare än v 38 räknas till prematurt vilket innebär en större risk när det gäller outvecklade lungor och infektionsrisk osv. de väntar in i det sista med att sätta igång just för utvecklingen skull men hälsorisker vad gäller både mor o barn vägs även det noga in.
snitta gör de aldrig utan anledning eftersom det är ett bukingrepp med alla de risker osv vad det innebär.
du ska inte oroa dig de är väldigt duktig personal som jobbar på förlossning de dom inte vet om födsel är nog inte värt o veta;) de kommer gå bra ska du se:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 997
Senast: tott
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar