Tillåtande av olovlig körning

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare xfie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 717

xfie

Trådstartare
Jag har googlat runt utan att bli klokare... om person A blir av med körkortet men ändå kör olovligt med person B som passagerare (men att bilen alltså tillhör person A), kan person B åka dit för tillåtande av olovlig körning? Person B vet att person A saknar körkort.

Jag hittar mest fall där person B även äger bilen...

Och tilläggsfråga: vad kan man göra om man vet att någon kör olovligt? Kontakta polisen, såklart, men kan de göra någonting utan bevis?

Där står ingenting om vems bilen är. Är det person Bs bil är det ju givet, tänker jag.
I praktiken skulle jag gissa att det främst handlar om ifall man rimligtvis kan komma undan med att säga att man inte vet med tanke på att personen nämner förmyndare eller förälder alternativt att man erkänner att man visste.

I praktiken skulle jag gissa att det främst handlar om ifall man rimligtvis kan komma undan med att säga att man inte vet med tanke på att personen nämner förmyndare eller förälder alternativt att man erkänner att man visste.

Ok. I detta fall kan person B inte hävda att hen inte vet.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
1 877
Senast: Derivata
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 315
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 048
Senast: starcraft
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 856
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka