Tilläggsförsäkringar i Agria

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag ska ev köpa en häst som är A1- samt vet.vårdsförsäkrad i Agria. Med de här halvnya villkoren ersätts ju tydligen kostnader för hältor och rörelsestörningar endast upp till 15.000 kr per år så jag funderar lite kring tillägget Hältor/Rörelsestörningar med ersättningen 30.000 kr/år.

Är det någon som har tecknat denna? Vad kostar den per år och behöver man någon utökad besiktning för att få den?

Sv: Tilläggsförsäkringar i Agria

15000 använder man snabbt och jag råder dig att antingen se om du kan teckna försäkring i annat bolag eller att ta tillägget.
Har fått betala 5000 utöver den fasta självrisken+rörliga 20% (allt som allt över 10000). Röntgen, UL, behandling och några återbesök så kom jag upp i 15000. Tyvärr hade jag inte uppmärksammat ändringen. Har hästen väl fått någon benskada så kan man inte höja försäkringen.

Har hästen väl fått någon benskada så kan man inte höja försäkringen.

Nu vet jag ju inte sanningshalten till 100% men jag har läst här på buke att flera har fått höja just den försäkringsbiten under pågående skada.
Man ska också vara medveten om att begränsningen gäller bara vid förslitningsskador som tex kotledsinflamationer som kunde förebyggts. Vid en akut skada såsom vrickning eller benbrott så gäller inte den begränsningen utan den vanliga veterinärvårds gränsen man har valt.

Nu vet jag ju inte sanningshalten till 100% men jag har läst här på buke att flera har fått höja just den försäkringsbiten under pågående skada.
Man ska också vara medveten om att begränsningen gäller bara vid förslitningsskador som tex kotledsinflamationer som kunde förebyggts. Vid en akut skada såsom vrickning eller benbrott så gäller inte den begränsningen utan den vanliga veterinärvårds gränsen man har valt.

Nja, så tolkar inte jag försäkringsvillkoren. Vrickning lär falla under taket och även sjukdomar och skador i hals, bröst och rygg. Så de mesta gällande hältor och rörelsestörningar har nog taket på 15 000 kr, tyvärr. Benbrott vill jag minnas var undantaget när försäkringen ändrades. Jag gjorde något för mig ovanligt - flyttade hästarna från Agria. Då hade jag turen att de är unghästar som var friska. Puh.

*kl*

Jag fick teckna den utökade hälteförsäkringen trots att hästen haft en senskada tidigare (symtomfri i några år iofs). Kostade mej ca 100kr/mån och den var värd varje öre då hästen lyckades få en ligamentskada och sedan en massa andra problem.

Jag tror det var främst när det var en nyhet med begränsningen på 15.000, jag misstänker att det inte går längre och i synnerhet inte för nytecknade försäkringar.

*KL*

Såhär står det i villkoren om taket på 15000kr

Hältor/rörelsestörningar – gäller från den 1 januari det
år hästen fyller fyra år
Du kan få ersättning med upp till 15 000 kronor per
försäkringsår för:
· hältor, rörelsestörningar
· sjukdomar i hals-, bröst- och ländrygg
· skador i senor, gaffelband, ligament och leder
· frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på
artrosförändringar.
Kostnaden för bortoperation av bencystor, ben/broskfragment
och så kallade lösa benbitar omfattas inte av denna
bestämmelse.

Och såhär om tilläggsförsäkringen:

Tilläggsförsäkringens omfattning
Du kan få ersättning med upp till 30 000 kronor per
försäkringsår för:
· hältor, rörelsestörningar
· sjukdomar i hals-, bröst- och ländrygg
· skador i senor, gaffelband, ligament och leder
· frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på
artrosförändringar.
Kostnaden för bortoperation av bencystor,
ben/broskfragment och så kallade ”lösa benbitar” ersätts enligt
grundförsäkringen Agria A1 Veterinärvård, punkt 6.1

Tack för alla svar... Att byta bolag är dock inte ett alternativ. Hästen har enligt uppgift obruten försäkring i Agria, utan reservationer. En röntgenförändring har upptäckts på den, enligt veterinären med stor sannolikhet utan betydelse för hästens avändbarhet, men det gör att bolagsbyte inte är en så smart ide...
Min tanke var att isf göra det bästa av situationen och komplettera befintlig försäkring, om det är möjligt. Frågan är hur det blir med reservation då, och om det i slutändan kommer vara nån vits att köpa tillägget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 662
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka