Det som kostar mer än 60.000 är större operationer. Om man inte vill utsätta hästen för det så ser jag ingen mening i att ha 120 i vet vård. Bara onödiga pengar.
Fast jag håller inte med.
1 dygn på djursjukhus kan dra iväg 25 000 kr ganska lätt. Det är nästan hälften av de 60'. Har man haft lite otur samma år, och t ex har en kolik behandlad hemma a 7 000 kr, en sårskada på prima jourtid för lika mycket så då är "bara" 21 000 kr kvar. Vilket kan räcka alldeles utmärkt, men också bli svettigt.
Men i sig inte alls livshotande saker, som har en bra prognos, kan dra iväg otäckt mycket. Till viss del beror det såklart på var man bor, om man riskerar att få betala svindyr resa på jourtid eller inte osv. Men jag tar gärna högre än 60' även på de som absolut inte ska buköppnas eller vårdas på djursjukhus för saker med dålig prognos eller liknande.
Men ett ex ur verkligheten. Plötsligt kan hästen inte äta. DV kommer ut, undersöker osv men är tveksam men ev en tandfraktur. DV kostar 3500 kr jour vardag. Remitteras till klinik. På klinikbesöket hittas en frakturerad tand, och en rtg tas för att se hur käkbenet ser ut. Det rensas upp etc vid frakturen. Besöket kostar drygt 3500 kr. Haken är att hästen äter inte bättre. Nytt klinikbesök, där det upptäcks att det är infekterat och en del av frakturen är kvar. Kostar 5000 kr. Jag har inte tagit med medicinkostnader. Men där är 12 000 kr förbrukade.
Hästen visar atypisk kolik. Tydlig magsmärta men magen är igång. DV ut akut. 7200 kr. Hästen blir inte så mkt bättre, bokas tid för gastroskopi på klinik, misstanke magsår. Kvällen innan blir hästen sämre och körs in akut. Första dygnet kostade 25 000 kr. Magsår konstateras och hästen sätts på behandling och får stanna några dagar, totalt tror jag det var 4 eller 5 dagar. Dessa ytterligare dagar kostar 13 000 kr (mkt är medicin). Totalt 45 200 kr.
Om ovan händer samma försäkringsperiod (vilket det gjorde) så är i princip hela försäkringen förbrukad om man har 60', exakt hur mkt som är förbrukat beror på vilken självrisk man har.
Jag har den hårda vägen lärt mig även hur lite 100' räcker när det börjar jävlas, och då min absolut största anledning att ha försäkrat är att ha råd att behandla och INTE stå i ett läge där det är en god prognos men jag av ekonomiska skäl måste ta bort så har jag valt att alltid på alla, även små sällskapstomtar, ha så hög veterinärvård som möjligt. Behövs den inte är ingen gladare än mig.
Livförsäkringsmässigt ligger mina ganska lågt, men jag vill som minst kunna täcka större delen av avlivningskostnaderna om det går så, dvs jag vill minst 5000 kr i liv.