Fast så kan man ju heller inte helt och hållet resonera, vad är tex en kortare sjukdomstid som ev såklart är jobbig som alla skador hos hästar är, mot att få leva ett långt och bra liv sedan. Man ska inte vara så snabb på åsikter innan man står där själv med en häst som har 80% chans att bli frisk med en kortare konvalescens även om själva förloppet är jobbigt.
Jag sa också att jag aldrig skulle utsätta min häst för en längre boxvila, tills jag stod där och kunde inte ta bort honom utan att ha gett honom en chans. Jag hade aldrig haft samvete för det. Jag tog en dag i taget, kollade noga hur han mådde och hur han tog vilan, om han skulle börja må extremt dåligt psykiskt så hade jag inte fortsatt. Nu fick vi en underbar frisk sommar pga det och jag ångrar det inte en sekund månaderna i vilan. Visst var det en jobbig tid framförallt för mig men det är ändå ett liv det handlar om och det går inte att säga hur man gör fören man står där och veterinären säger att det finns chanser till friskhet, då är det otroligt svårt att stå och säga att nej, jag vill inte. Speciellt när det är en ung i övrigt frisk häst med en livsvilja. Förstår dock om hästen är 20+ och drabbas av något som tar lång tid, då är det ju svårt rent fysiskt för återhämtning som det är.
Fast man måste ju se sina egna ekonomiska begränsningar.. 100 tusen och 20% på de de är 20 tusen med en försäkring... sedan kan de mkt väl bli komplikationer så man måste öppna upp igen.. och då är försäkringen slut och man får betala 100 tusen ur egen ficka.. totalt 120 tusen ur egen ficka trots en mkt bra sjukförsäkring på hästen.
Skönt för en häst att va inne en sommar.. det är ju dina känslor.. en häst är en häst och är skapta att va ute i ur och skur. Sedan är de vi människor som förmänskligar djuren..
Om jag fryser en vinterdag.. så måste ju också hästen frysa så den måste ju ha täcke på sig..Eller?=)
Tror att ett djur mår bättre av att va ute i stor fin hage en fin varm sommardag.. och ett nättäcke mot flugor samt bra medel. Än att man har den inne från 07-21 och bara har den ute om nätterna.. Alla behöver få solljus på sin kropp och få D vitaminer av solen.. Utan den får vi sjukdomar och vi blir deppiga/hängiga.
Och självklart är vi olika.. jag tycker hästar lider av att buköppnas och nått jag inte vill utsätta min häst för. inte ens om jag vann 18 miljoner skulle jag utsätta henne för de.
Fast man måste ju se sina egna ekonomiska begränsningar.. 100 tusen och 20% på de de är 20 tusen med en försäkring... sedan kan de mkt väl bli komplikationer så man måste öppna upp igen.. och då är försäkringen slut och man får betala 100 tusen ur egen ficka.. totalt 120 tusen ur egen ficka trots en mkt bra sjukförsäkring på hästen.
Skönt för en häst att va inne en sommar.. det är ju dina känslor.. en häst är en häst och är skapta att va ute i ur och skur. Sedan är de vi människor som förmänskligar djuren..
Om jag fryser en vinterdag.. så måste ju också hästen frysa så den måste ju ha täcke på sig..Eller?=)
Tror att ett djur mår bättre av att va ute i stor fin hage en fin varm sommardag.. och ett nättäcke mot flugor samt bra medel. Än att man har den inne från 07-21 och bara har den ute om nätterna.. Alla behöver få solljus på sin kropp och få D vitaminer av solen.. Utan den får vi sjukdomar och vi blir deppiga/hängiga.
Och självklart är vi olika.. jag tycker hästar lider av att buköppnas och nått jag inte vill utsätta min häst för. inte ens om jag vann 18 miljoner skulle jag utsätta henne för de.