Tik undviker mig som höggravid?

domesticus

Trådstartare
Har googlat hundar och graviditet, men får mest fram att hundarna blir mer mammiga när matte är gravid. Min är nu tvärtom! Vet iofs inte om det har med något annat att göra, men jag kan iaf inte komma på något... Hon började för ca en vecka sedan att nattetid gå och lägga sig och sova inne på lilla toan. Vi trodde först att det berodde på att hon hörde åska (hon är mkt åskrädd och går gärna ut i hallen/till gästtoan när hon blir rädd). Men, nu har det verkligen inte åskat alls! De senaste två kvällarna har hon först "lagt sig för kvällen" i sin bädd, men när jag har kommit och lagt mig har hon flyttat ut till gästtoan... Hon kommer eventuellt tillbaka om man ber henne, men går sedan ut och lägger sig där under natten igen. I morse när jag var uppe och kissade, en av alla miljoner gånger jag gör det under natten, kom hon ut från gästtoan, tittade hon på mig lite konstigt och lade sig på sin bädd. Dock lämnade hon den igen direkt jag kom tillbaka och lade mig! Nästa kissrunda (det är fantastiskt underbart att kissa minst fem gånger varje natt :p) - samma sak! Dock låg hon då kvar på bädden efter att jag hade sagt "stanna".

På morgnarna brukar hon alltid komma upp och gosa lite, samt ligga kvar och somna om det är så att vi inte går upp. Nu kommer hon upp som hastigast, men vill inte under några omständigheter ligga kvar... Igårkväll och i morse kunde jag ju verkligen koppla det till att det var när jag kom in i rummet och lade mig, som hon går ut och in på toan! (något jag har anat lite under hela veckan, men inte kunnat "fastställa")

Någon som har en teori om varför hon gör såhär? Känner hon på sig något? Är bebis på G och hon vill lämna mig ifred? (tre veckor kvar till bf) Jag tror inte att vi har någon "konflikt" som kan påverka. Känner hon sig utanför?

Sv: Tik undviker mig som höggravid?

Min håller på så där om det blåser ute och vi har fönster öppna för att vädra. Då kan man under hot ligga i sängen och bli gosad på men så fort hon får slinker hon iväg och lägger sig nån annanstans i huset.

Alla hundar reagerar olika på graviditet och bebistid och jag hade inte brytt mig om det sålänge hon verkar må bra. :) Det känns naturligt att man ges extra utrymme när man väntar barn, ffa på natten då det oftast startar. Jag har inte upplevt att min hund reagerade så när jag varit höggravid men han tog mindre plats mot slutet. Han har varit världens bästa hund mot våra barn från dag ett, otroligt tålmodig, klok och vänlig, inte dragit sig undan men inte heller trängt sig på.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att hon känner sig utanför! Hundar är kloka och att det kommer valpar i familjen hör till naturen. Oftast blir hunden väldigt ödmjuk och fin mot nya bebisen, och respekterar både mamma och barn mycket i början. Det är naturligt och ingenting hunden mår dåligt av.

Vem vet, hon kanske kommer in till när det dags. ;) Lycka till med bebisen!

Senast ändrad:

Hundar kan bli mammiga men också tillbakadragna för att det är snart dags att valpa. De vill bygga bo och dona! Hon har helt enkelt valt gästtoaletten som hennes valpställe misstänker jag :)

Min uppfödare får verkligen DRA ut sin tik från under soffan för tillfället. Hundskrället vägrar komma oavsett hur man lockar, hon har bestämt sig vart hon ska valpa! :D

Hundar kan bli mammiga men också tillbakadragna för att det är snart dags att valpa. De vill bygga bo och dona! Hon har helt enkelt valt gästtoaletten som hennes valpställe misstänker jag :)

Min uppfödare får verkligen DRA ut sin tik från under soffan för tillfället. Hundskrället vägrar komma oavsett hur man lockar, hon har bestämt sig vart hon ska valpa! :D

Det är matte som ska valpa.. :p

Svarar alla:

Gabbi: Vi sover visserligen med en dörr i sovrummet lite öppen (för att katterna ska kunna gå in och ut), men de gånger hon går iväg för att hon blir nervig för saker utanför, ser hon liksom annorlunda ut...

tintilar: Tack! Jag är faktiskt inte så orolig för att det inte ska gå bra med bebisen sedan när den väl kommer *pepparpeppar*:) Men, det kanske är så att jag har börjat "lukta som att det är på G" och att hon ger mig plats? Eller så har hennes kassa nerver kajkat ur ännu lite till :crazy: ;) (Förlåt älskade lilla voffa för att jag skämtar om dina svagheter:o)

Belethien och Nenyah: :D

Min tik var mammig på mig i början av graviditeten och lite extra "försiktig" runt mig i slutet. Hon var (är) en ganska undergiven tik som själv haft valpar innan hon kom till mig. Jag tolkade det som att hon visade respekt för matte som skulle "valpa" snart.

Och ja, visst är det härligt att kuta på toa var tredje timme nattetid.... *suck* (v.32)

Jag tror inte hunden vet om att du är gravid ;). Utan att den reagerar på att du luktar, rör dig och beter dig annorlunda. Jag hade låtit hunden vara på natten och kanske lekt/kelat lite extra under dagen istället.

Kan ju faktiskt vara så simpelt at hon tycker det är jobbigt att matte springer upp tiotusengångerpernatt för att kissa och att det helt enkelt är lugnare för henne inne på gästtoan:D

Vår reagerade med att börja avsky mig och bsedan avslutades med att hugga mig när bebisen blev lite äldre. Då fick han flytta ut och vår relation är fortfarande frostig. Så alla älskar inte matte mer;)

Vår hund var mycket mammig när jag var gravid och hon blev värre när vår dotter föddes och dessutom betydligt lugnare och mer tålmodig än vad hon tidigare varit. Oerhört kär i vår dotter är hon också. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 427
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 527
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17