Våra tikar är mor, dotter, dotter. Döttrarna har ej växt upp ihop. Men samtliga tre är ranghöga och utmanar ständigt varandra.
Mor+dotter funkar under uppsikt. Hannen funkar med alla men brukar var med den tik som blir ensam.
Men alla tre tikarna går inte ihop så vi har hundarna i två "lag".
Vi gör allt gånger två. Rastar, tränar, matar osv...
Tikarna ingår i uppfödingen. Hanen är enbart sällskap.
Jag hade en bekant som hade två schäfertikar och en hane av en annan ras (spets av något slag). Alla tre trivdes ihop utom vid löp. Tikarna slogs så de fick båda plåstras om hos veterinären. Nu var de ungefär jämngamla och båda ranghöga, så kanske var det en bidragande orsak.
Men oavsett dessa historier vi delar med oss av, så tycker jag att
@AliceZeta bör fundera på hur säkert hon kan ha hundarna ihop. En yorkshireterrier är en väldigt liten hund och med stor storleksskillnad så kan den lätt bli ihjälbiten eller ihjältrampad om den stora hunden leker lite våldsamt.
Jag passade en tid en malteser när jag hade min rottweiler. Hon var snäll emot honom men vaktade nogsamt sin mat. Ett felsteg från den lilla hundens sida skulle lätt kunna innebära svåra skador.
Som jag förstår det så är dock ts inne på en lättare vinthund, och då är det som sagt jaktinstinkten man behöver vara försiktig med.
Vidare känns det som att "en av de duktigaste uppfödarna" i det här fallet kan vara vem som helst.
Hade jag velat ge ts ett råd, så vore det att lyssna på
@Red_Chili då hon har erfarenhet av vinthundar och ett mycket stort intresse. Ta chansen att få en utomståendes syn och var lite sunt kritiskt till uppfödarens ord,
@AliceZeta!
Uppfödaren har intresse av att hitta en bra köpare, och det är säkert du, men du har också ett ansvar att göra research innan du skaffar dig din nya hund.
Tyvärr finns det en del "duktiga" uppfödare som kompromissar med mentaliteten. Som vanlig hundägare skall man vara särskilt noga med mentalitet och se en vacker hund som bonus. Hund med rädslor eller aggressioner blir ledsamma erfarenheter för alla, medan exempelvis ett icke-korrekt bakställ inte spelar någon större roll i vardagen (om man inte har för avsikt att ställa ut och tävla).