Nu missar du ju fullkomligt att det var precis ett sådant likhetstecken jag påpekade tidigare. Där @LadyCovergirl påstod att jag ansåg att vi skulle ta hand om alla människor i hela världen för att jag inte vill förbjuda tiggeri. Testa att läsa alla inlägg? Att jag pekar ut felaktiga likhetstecken och inte vill få åsikter klistrade på mig som jag aldrig har uttryckt är ingen jäkla "härskarteknik". Herregud alltså.
Eller så kan du gå tillbaka o läsa vad du skrivit både till mig o henne.

Enstaka gång du svarar med samma mynt? Dont think so...du körde exakt samma grej på mig igår. Problemet är att du försöker med härskartekniker på folk som ser igenom det o ger tillbaka med samma mynt. Lägg ned det.

Och för att återgå till frågan så är det ju precis som @LadyCovergirl skrivit om o om igen. Om man inför ett förbud mot tiggeri så får polisen myndighet att göra nåt åt problemet. Färre o färre kommer till slut att komma hit då det inte lönar sig. Det är ju inte alls många år sen vi inte hade en enda tiggare från Rumänien/Bulgarien här, det har exploderat på senare år. Deras länder måste ta tag i sina egna problem, vi har inte resurser för att ta hand om alla fattiga i Europa. Ingen kan ju ens TYCKA att vi inte hjälper till där vi kan? Jag vågar påstå att Sverige är det land i Europa som har störst samvete av alla!

Vi är en del av Europa. Det är väldigt utsatta medmänniskor vi pratar om, som vi ska förbjuda att be andra om hjälp.

Det är absurt.

Jag vågar påstå att Sverige har dragit sig undan och är sämre än någonsin på att se , agera och ta ansvar för mänskliga rättigheter och fattigdom. Det har kommit med en förstärkt egoism , nationalism, främlingsfientlighet , strutsbeteenee och SD-vindarna.

Fullständigt absurt att jämföra med en svensk pensionär som lever i ett välfärdssystem som ger garanterad inkomst och överlevnad, tillgång till omsorg och sjukvård. Då har man inte förstått ens en liten, liten bit av vad det handlar om.

Jag hoppas på en snar förändring.

Eller så kan du gå tillbaka o läsa vad du skrivit både till mig o henne.

:meh: Läst men ej förstått. Du missförstår uppenbarligen vad jag menar med LCs inlägg så vi kan släppa det spåret eftersom du verkar totalt ovillig till att gå tillbaka och läsa om.

:meh: Läst men ej förstått. Du missförstår uppenbarligen vad jag menar med LCs inlägg så vi kan släppa det spåret eftersom du verkar totalt ovillig till att gå tillbaka och läsa om.
Nej jag har inte missförstått alls. Ja vi släpper det för du kommer aldrig förstå.

@sjoberga Jag antar att du menar nån annan ang pensionärsinlägget då jag inte har skrivit nåt sånt överhuvudtaget.
Och hur tänker du att det blir en förbättring för tiggarna genom att de får fortsätta att tigga? Hur ser du på problemen med ligor som uttnyttjar tiggarna, ökad människohandel och prostitution? Hur ser du på problemen med ökade stölder sen tiggarna kom till Sverige?

Problemet är att det mycket blir ett moment 22 över det hela, deras hemländer litar inte på romerna och romerna litar inte på hemländerna. Det går inte att bara tillföra pengar och tro att det löser något. Pengarna kommer tas och sedan fortsätter allt som vanligt. Det som måste ske är ett kulturskifte inifrån romerna själva, en önskan att integreras och att vara en del av samhället. Samhället har många gånger försökt i varierande utsträckning att hjälpa dessa personer men trots det faller man tillbaka i samma mönster igen.

Om du tittar på vad som sker i Sverige, tiggandets vara eller icke vara som ett måste för deras överlevnad kan man diskutera. Jag tycker inte heller att man kan tvinga romerna att känna sig tacksamma eller liknande för att Sverige och dess folk barmhärtigar sig över romerna. Det jag dock inte förstår från deras sida både som grupp och på personlig nivå är att man verkar inte ha några som helst ambitioner eller försöka visa framfötterna. Man skräpar ner och förstör områden totalt runt sina bosättningar och beter sig allmänt ganska grisigt även i stadsmiljöerna. Detta fyller ingen funktion i sig för deras överlevnad eller är något som är pga deras diskriminering utan helt baserat i någon sorts respektlöshet mot det organiserade samhället och dess medlemmar.

Förändringen måste komma inifrån deras egna grupp, det måste finnas en vilja och efterfrågan att bli en del av samhället. Som det är nu tycks den viljan saknas.
Men för den skull ska vi inte låta dem tvinga på oss deras beteende här hemma hos oss. Svinar en gäst ner hos mig åker han ut med huvudet före..

Men du. Tror du på allvar man tjänar FETT på att tigga utanför Konsum? De fattigaste ser vi inte ens, för de kan inte ta sig hit. Man gör sånt för att överleva, kunna ge sina barn en bättre framtid, kanske ha värme eller ett tak till vintern.
Vart skrev jag att dom tjänar fett? Nej det gör dom inte. Jag tycker man kan se viss skillnad på vilka som behöver mer hjälp än andra bara.

Vilken jäkla diskussion alltså. Man blir ju alldeles matt! O_o

Från vilken planet kommer vissa ifrån undrar jag? Sen när blev det svenska skattebetalares eller svenska privata fastighetsägares ensak att vara hela världens socialkontor? På vilket sätt är det deras ansvar att ta hand om eller betala för andra länders och deras folkgruppers problem och schismer?

Vi kommer inte kunna ta hand om hela världens fattiga eller utsatta oavsett hur empatiska ni är eller hur många handhjärtan ni gör. Dessutom har vi nog med egna fattiga och utsatta som i rimlighetens namn bör gå före andra länders diton.

Vilken jäkla diskussion alltså. Man blir ju alldeles matt! O_o

Från vilken planet kommer vissa ifrån undrar jag? Sen när blev det svenska skattebetalares eller svenska privata fastighetsägares ensak att vara hela världens socialkontor? På vilket sätt är det deras ansvar att ta hand om eller betala för andra länders och deras folkgruppers problem och schismer?

Vi kommer inte kunna ta hand om hela världens fattiga eller utsatta oavsett hur empatiska ni är eller hur många handhjärtan ni gör. Dessutom har vi nog med egna fattiga och utsatta som i rimlighetens namn bör gå före andra länders diton.

Fortfarande har ingen sagt att vi ska vara "hela världens socialkontor", det enda som har uttryckts är att många är emot ett förbud mot tiggeri. Det är ganska stor skillnad ändå?

Du, det har jag frågat mig länge men är man godhetsnarkoman ser man inte problemen det medför.

Fortfarande har ingen sagt att vi ska vara "hela världens socialkontor", det enda som har uttryckts är att många är emot ett förbud mot tiggeri. Det är ganska stor skillnad ändå?

Okej, jag har förstått att ni inte vill lagstifta mot tiggeri. Frågan är då vad ni har för förslag för att tiggeriet ska försvinna från våra gator? Eller tycker ni att tiggeriet inkl. all följdproblematik är acceptabelt? Jag vet att flera (bl.a @LadyCovergirl ) redan ställt den frågan men något riktigt förslag kan jag inte att någon presenterat.

Du såg ingen skillnad på svenska medborgare jämfört med utländska medborgare. Då frågar jag om alla som råkar befinna sig på svensk mark ska åtnjuta de fördelar som finns i Sverige.
Jag ser en skillnad på om det är svenska medborgare (som jag anser att vi ska ta hand om) jämfört med utländska medborgare (som jag anser att respektive land ska ta hand om).

Därför anser jag att argument i stil med "Det är flest män som begår brott" eller "Det finns andra brott som förstör" är ganska poänglösa. Vi kan nämligen inte utvisa män och vi kan inte utvisa människor som är endast svenska medborgare. Alltså i mitt tycke helt ointressant som argumentation.

Alltså ursäkta mig, men jag blir riktigt jävla vrålirriterad när jag läser vad du skriver.

NÄR blir man svensk då? När anser du att man kan kalla någon svensk och därmed att den personen har rätt att bli "omhändertagen" så som du kallar det. Med din logik hade min mor som idag är civilingenjör inte haft möjlighet att flytta till Sverige och därmed fött mig och syskon. Jag anser dock att både min mor och samtliga barn är svenska, även om både min storebror och mor är födda i annat land.

Nej, man kan inte förbjuda fattigdom. Som flera redan nämnt finns redan lagrum för de problem ni tiggerimotståndare menar är så vanligt bland tiggarna. Men det är uppenbarligen ett estetisk problem för de flesta i grund och botten. Det är jobbigt för vissa att behöva se fattigdomen i ögat. Suck.

Nej jag har inte missförstått alls. Ja vi släpper det för du kommer aldrig förstå.

@sjoberga Jag antar att du menar nån annan ang pensionärsinlägget då jag inte har skrivit nåt sånt överhuvudtaget.
Och hur tänker du att det blir en förbättring för tiggarna genom att de får fortsätta att tigga? Hur ser du på problemen med ligor som uttnyttjar tiggarna, ökad människohandel och prostitution? Hur ser du på problemen med ökade stölder sen tiggarna kom till Sverige?

Ja, det är andra som jämfört med pensionärer och andra utsatta grupper i Sverige.

Jag vill ha en nollvision mot tiggeri, så jag ser ingen fördel i att tiggandet fortsätter. Däremot är det fullständigt absurt att förbjuda det.

Problemen du nämner har väldigt lite med de få tiggare vi har här att göra.

Det finns oändligt mycket vi kan göra för att bearbeta orsakerna till att människor tigger, utan att naivt, omdömeslöst och hänsynslöst införa förbud för utsatta grupper att försöka överleva med sina familjer.

Bland annat satsningar för att motverka just människohandel och annan kriminalitet. Erbjuda boenden och överlevnad, under de månader de är här och söker arbete. Driva projekt, som finns på flera ställen, där man förmedlar arbetskraft och arbetstillfällen till sökande. Driva projekt på plats i Rumänien för att skapa sysselsättning och drägligare tillvaro.

Okej, så vi ska bara anta att alla som tigger stjäl för har de råd att köpa saker behöver de inte tigga. Det känns ju inte helt rättssäkert.
Nej, vi ska anta att den som tigger inte har råd med att betala för sitt boende. Och då ställa oss frågan vem det är som håller med detta boende.
Om nu en tiggare från Rumänien åker på en hjärnblödning och hamnar på ett svenskt sjukhus för akutvård på intensiven, vem betalar för detta?
Hans icke befintliga försäkring, Hans hemland eller är det så att det svenska samhället tvingas betala den kostnaden?

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 644
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 235
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka