tidiga tecken på dräktighet

Sv: tidiga tecken på dräktighet

Ofta så kniper de lite med svansen. Om du lyfter svansen uppåt några gånger så ska det vara ett motstånd = ovillighet att lyfta, kan variera, inte så att de kniper hårt eller så men det är lite segt att lyfta. Man gör några lyft efter varandra.
Ston som är icke dräktiga brukar inte ha detta motstånd och det är lätt att lyfta.

Annat är att de flesta ston brukar få en mjölig beläggning precis nedanför vulva i skåran (motsvarande rumpskåran på oss). Men ston kan vara dräktiga utan detta och det finns något enstaka icke dräktigt som har det. Har dock dragit slutsatsen att det syns bäst på ston som betäcks naturligt och som sedan testas med hingst =alltså inte tvättas på samma vis som vid seminering och ul.

Pendla funkar. Däremot vill inte könet stämma för mig. Någon gång har det pendlat men sedan visat på tomt vid ul. Men till 99% har det stämt. Pendeln rör sig = föl. Stilla =märren är gall.

Gira :banana:

Obs. vanligt gravtest för människa fungerar inte :angel:

JO det testet Gira gjorde minns väl dom flesta...
Det var kul!!!:rofl:

Tina

Förra gången jag betäckte mitt nordissto, var hon på en hingststation. När vet. kom dit och skulle göra ultraljudet, sa hon, det här stoet skulle jag inte behöva göra når ultraljud på. Men vad då, tycke dom som var med. Då visade hon på halsen, en knöl, stor som en handflata och tjock ca. 5mm. Den satt på bägge sidorna om halsen, strax under där travarna har frysmärkningen.
Den gången stämde det, föl fick hon. nu ska det bli spännande och se nu är bägge mina Nordisar betäckta och knöl har dom bägge två.
Kolla era dräktiga ston knölen syns tydligt, det skulle vara intressant att veta om nåt fler sto har knölen.:rofl:
kölen, bild på det kanske hade varit roligt att se om mitt sto har det, när va det du såg det?

Ofta så kniper de lite med svansen. Om du lyfter svansen uppåt några gånger så ska det vara ett motstånd = ovillighet att lyfta, kan variera, inte så att de kniper hårt eller så men det är lite segt att lyfta. Man gör några lyft efter varandra.
Ston som är icke dräktiga brukar inte ha detta motstånd och det är lätt att lyfta.

Annat är att de flesta ston brukar få en mjölig beläggning precis nedanför vulva i skåran (motsvarande rumpskåran på oss). Men ston kan vara dräktiga utan detta och det finns något enstaka icke dräktigt som har det. Har dock dragit slutsatsen att det syns bäst på ston som betäcks naturligt och som sedan testas med hingst =alltså inte tvättas på samma vis som vid seminering och ul.

:
mjöliga beläggningen, hur dser den ut? färg och så? Mitt sto hade något liknande ror ja beroende på färg..Hon gick på fribetäckning, så hingsten kom tillbaka sen, tog ej emot..

kl

Tanten blev mycket behagligare i humöret och skulle helst sitta i knät ute i hagen när jag kom ut, i "vanliga" fall vände hon och nästan sprang när jag kom ut. Lagom till 16 dagars-kollen visade hon mer normala tendenser så då trodde jag ju att det var tomt.... men det fanns liten där inne! :love:
Ska kolla på månd igen så jag hoppas det är kvar, det verkar så dock på humöret. Hon har tagit till sig unghästen som sitt fosterbarn och äter inte om hon inte står i boxen bredvid... :rofl: men när hon väl får sällskap kan hon utan anledning sparka åt kompisen som inte fattar någonting... :rofl:
Hon är även mer ihopdragen i rumpan, annars väldigt slapp och samlar på sig smuts runt om. ljusrosa i slemhinnorna.

Min som nyss passerat 60 dygn är mycket mer introvert, vill inte veta av sin i vanliga fall bästa kompis. Har inte sett någon knöl på halsen, och vad jag tycker så kniper hon inte med svansen heller, snarare tvärt om. Dessutom tror hon just nu att hon är hingst. Anfaller sin pojkvän och gör riktiga utfall mot honom när han kommer nära, stackars gubben!

Pendla funkar. Däremot vill inte könet stämma för mig. Någon gång har det pendlat men sedan visat på tomt vid ul. Men till 99% har det stämt. Pendeln rör sig = föl. Stilla =märren är gall.

låter, bra för pendeln rör sig när vi testar men vi kan inte riktigt bestämma kön *skratt*

Någon knöl hittade vi inte, ska kolla svansen :) Humöret på damen är svårt, för hon är väldigt lugn och kelen i vanliga fall. Så det blir inte så mycket skillnad :)

Det här är mycket spännande för vi har inte kollat med UL än fast det gått väl över 17 dagar. Anledningen är att vi inte tänker prova igen så vi tyckte att det var lika bra (och billigare) att vänta till 90 dagar innan vi UL. Stoet gick med hingsten i några veckor. Spännande!

**KL**
Lite spännande om man skulle prova att pendla dagen innan dräktighetskoll, bara på skoj. Men måste det vara en guldring? Jag är allergisk mot guld och har inte så mycket av den varan..
U

**KL**
Lite spännande om man skulle prova att pendla dagen innan dräktighetskoll, bara på skoj. Men måste det vara en guldring? Jag är allergisk mot guld och har inte så mycket av den varan..
U

Jag kollade halvblodet innan hon skulle på sitt första UL och enlig den var hon dräktig. När vi hämtade henne från semineringen sa jag att hon var dräktig redan då för hon hade verkligen ändrat sin blick:smirk:.
Har du hund kan du ta ett vanlig strypkoppel. Jag har sådana "riktiga" pendlar i sten.
Typ sådan som är på länken :
http://www.tradera.com/BEGKRISTALL_PENDEL_FRAKT_6KR-auktion-47450202

**KL**
U

Jag kollade halvblodet innan hon skulle på sitt första UL och enlig den var hon dräktig. När vi hämtade henne från semineringen sa jag att hon var dräktig redan då för hon hade verkligen ändrat sin blick:smirk:.
Har du hund kan du ta ett vanlig strypkoppel. Jag har sådana "riktiga" pendlar i sten.
Typ sådan som är på länken :
http://www.tradera.com/BEGKRISTALL_PENDEL_FRAKT_6KR-auktion-47450202

kölen, bild på det kanske hade varit roligt att se om mitt sto har det, när va det du såg det?

På mina stom har knölen varit tydlig redan efter en vecka. Nu är dom 3 månader gångna och knölen syns tydligt fortfarande.
Den syns jättebra om de klollar framifrån och även från sida. Stor som en handflata och hög ca. 1cm. Ska försöka att foto.:rofl:

På mina stom har knölen varit tydlig redan efter en vecka. Nu är dom 3 månader gångna och knölen syns tydligt fortfarande.
Den syns jättebra om de klollar framifrån och även från sida. Stor som en handflata och hög ca. 1cm. Ska försöka att foto.:rofl:
låter toppen, hade varit roligt och se, har nämligen ett kallblod, som jag tror man ser det på men hade varit skoj ochs e om det verkligne är det.:)

Dräktig!!!
Jag myglar lite från jobb en stund för att dela med mig. Kan ju knappast sitta stilla. Så himla roligt!!! :):bump::bow::bump::bow::bump::banana::banana::D:rofl::love:

Och dessutom så ska det bara vara en föling.. är det 330 dagar jag ska räkna frammåt eller duger det bra med 11 månader (sista betäckning 5:e augusti)
U

Ok, om jag inbillar mig att jag räknat rätt bör det komma ett föl 1 juli 2008, om stoet betäcktes den 5 augusti, och avkomman bestämmer sig för att vara punktlig, om vi nu kommer så långt.. Ser det ut som jag har räknat rätt, ungefär? Hmm.. ännu en kräfta i familjen ;)
U

mjöliga beläggningen, hur dser den ut? färg och så? Mitt sto hade något liknande ror ja beroende på färg..Hon gick på fribetäckning, så hingsten kom tillbaka sen, tog ej emot..

Oftast som rågsiktsmjöl alt.rågmjöl i färgen. Ser liksom ut som som om man tagit lite mjöl och kastat på. Annars kanman beskriva det som frömjöl typ, fast med annan färg....

Gira

*knapplån*

Jodå, jag har testat vad gäller gravtest. Clearblue.... :D Eftersom jag är bra nyfiken så måste jag ju testa... Men som sagt, det funkade inte :crazy:. Min strumpa blev sig aldrig lik :smirk:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 347
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18