Tidiga insläpp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 274
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: Tidiga insläpp

men fy :crazy: kan ni inte stå någon annanstans? :crazy:

(med tanke på unghästen)

i övrigt så är det klart att det blir mkt större oro och säkerhetsrisk med så extremt många hästar i en hage. har de tillräckligt med yta?

Det är ont om stallplatser häromkring tyvärr. Men unghästen ska ut till ett annat stall i vinter så då kommer hon förmodligen få gå ute endel.

Jodår ytorna är alldeles lagom. Inte perfekt som Jag skulle vilja ha det men det fungerar som vinterhagar :p

Knapplån

Men om man vill att hästarna ska gå ute längre är det väl lätt fixat? Antingen säger man till stallägaren att man själv + eventuellt några till fixar insläppet

eller så erbjuder man sig att betala den kostnaden som behövs för att någon ska ta in senare.

Men enligt min erfarenhet som stallägare brukar mycket falla då det handlar om extra jobb och extra pengar.

Jag tror faktiskt att de flesta stallägare är flexibla och att det mesta går att lösa om folk bara är beredda att hosta upp lite pengar, men såå långt är det inte många som vill gå för att deras hästar ska få det som ägaren vill ha det.

När rider du då, isåfall?

Jag tar in mina ganska sent, vid 20 ungefär, om jag inte rider dem. Men annars tar jag gärna in dem vid 17 eller tidigare, eftersom jag då har två hästar att rida och pyssla om, och när de är varma och svettiga efteråt är det ju lämpligt att ha dem inomhus. Och när de har masserats och duschats och torkats och sånt så brukar det vara bra timing att ge dem kvällsmat och säga god natt. :)

Jag brukar se till att rida ca 1,5 h innan insläpp, alltså kl 18:30. Då är det bara att ta in/natta kusen efter ridningen. Men skulle jag rida tidigare skulle jag släppa ut henne i hagen igen innan insläppet även om det "bara" gällde en timme.
Jag både ryktar och sadlar innomhus.

men då har du ju insläpp 18,30! Man kan inte räkna 21 om hästen ändå går in 18,30.

Hej!
Enkel matematik säjer att fler anställda kostar mer pengar= högre stallhyra=ingen vill stå där.
Där jag jobbar har vi 2 skift och så kvällspersonalen som jobbar svart. fm är mellan 7 och 12.30 och em är mellan 14.30-17.30. Med den långa lunchen i mitten och de få timmarna på em är de mycket svårt att hitta någon som vill jobba...

/ Lavinia

På ridskolan jag har min häst på just nu har vi endast en anställd, resten är "frivilliga" jouragare. Både ridlärare, privatryttare och en del erfarna elever. Man får skriva upp sig på ett schema och i fall du hyr in din häst har du jourtvång ex antal tillfällen i månaden. Det fungerar utmärkt, men det är ju iof också ett litet stall. Men jag tycker väl ändå att; stort stall = mycket folk.

Men skulle jag rida tidigare skulle jag släppa ut henne i hagen igen innan insläppet även om det "bara" gällde en timme.
Jag både ryktar och sadlar innomhus.

Att bara släppa ut för en timmes skull är det inte bara att skapa onödigt jobb för dom som tar in hästarna?

Mvh

Tora

Jag tänker bara på hästen i ett sådant läge, och dessutom betalar jag för att de ska göra det. Men oftast brukar jag ta in min häst själv ändå.

Jag tänker bara på hästen i ett sådant läge, och dessutom betalar jag för att de ska göra det. Men oftast brukar jag ta in min häst själv ändå.

Jag hade varit måttligt road om det hade varit jag som hade tagit in. För två timmar är det helt okej men för bara en timme?

De som får betalt för att plocka in hästarna får de bara betalt för just intaget eller har de också andra arbetsuppgifter?

Mvh

Tora

Jag vill inte att min häst ska stå ensam inne i stallet utan mat. Det skulle stressa upp henne rejält. Då är det bättre hon får vara ute med kompisarna och vänta tills även de ska in.
På ridskolan jag har min häst finns det bara en anställd. Resten är "frivilliga" jourtagare. Jag har beskrivit systemet lite längre upp. Det jag menade var att in- och utsläpp ingår i stallhyran.

Håller helt med. Har ofta undrat hur det går till när hästarna går ute till sen kväll. Tar man in dom och gör dom i ordning för arbete, sadlar/selar man på utomhus? Släpper man sen ut dom igen? Jag förutsätter att stora flertalet ändå jobbar/går i skola under dagen så att det är under eftermiddag/kväll man rider...

När jag bodde hemma och hade hästarna på gården red jag mellan 16 och 19. Såvida det inte var jättekallt och hästen dyngsvettig släppte jag åter ut dem för 2-2½ timme till. Mina hästar gick inte ständigt täckade heller så ibland var det blöta hästar som reds och inte var det någonsin några problem... :grin:

Nu har jag tyvärr inte makten över insläppstider så det är "när mörkret faller" som gäller. Dock har jag full förståelse för det, jag har ingen lust att ta in 20 hästar där jag endast vet hur min egna häst beter sig till 100% i mörker när man slirar i lera och har 4-5 hästar som försöker tränga sig ut samtidigt som man tar ut hästen som ska in.

Tyvärr är inte dagens samhälle anpassat efter hästarna. :(

Stallet jag står i tar in vid 17-18 tiden på kvällarna, jag tycker att det är på tok förtidigt. Jag har några gånger påpekat att det var tidigt men nej det är bekvämare att ha hästarna inne. Men nu när hälften av inackorderingarna flyttat av andra orsaker och nya kommer dit så ska jag få in en ändring.

Bekvämlighet och brist på kunskap är nog de största orsakerna till varför människor tar in sina hästar så grymt tidigt.

Nu har jag eget stall och styr in- och utsläppstider som jag själv vill. Vintertid går de ut strax innan 5 och kommer in någon gång mellan 18 och 19. Fri tillgång till foder både i hage och stall.

Under de åren jag stod inhyrd var det en hel del lustiga tider som gällde:crazy:
Stall 1: Fodring vid 7. Utsläpp 10. Insläpp och fodring vid 12. Fodring 16 och 21. Alltså bara 2 h/dag i hage:crazy: För mycket hästar och för små hagar med urusel dränering var orsaken till den korta utevistelsen.
Stall 2: Fodring & utsläpp vid 8. Insläpp & fodring 14. Fodring 21. De anställda i stallet jobbade mellan 8-15.
Stall 3: Utsläpp & fodring mellan 6 -9. Lunchfodring i hage nån gång på dagen. Insläpp & fodring mellan 17-19. Eventuellt någon mer fodring på kvällen. Här var det stallägarens ork och lust att gå ut i stallet som styrde....

Mina hästar står stadigt vid grinden efter en timme i spöregn. Hur sunt är det då att de ska stå där i typ 8 timmar till?! Hur många hästar är det som rör på sig i regn....Och likaså mat i hagen. Jag vill ha koll på vad mina hästar äter och vem som äter vad. Oftast är det den som behöver minst som äter mest. Dessutom ökar skaderisken markant när man fodrar i hagen.
För mig är idealet att hästarna är ute 9-15. Kommer in och äter och sover några timmar innan aktivitet och ridning senare under kvällen och sista målet mat ges mellan 21-22. Alla hästarna får äta sin mat i takt och utan att behöva strida om den. Och vid skräpväder behöver de inte ens vara ute så länge....
Sommarhalvåret är de ute 9-20 ungefär förutom de hästar som rids. De kanske kommer in kl.18. Och det skulle aldrig falla mig in att ha mina hästar som rids och tränas ute dygnet runt. Fy vad illa de far av alla insekter...Jag kan tillägga att jag har haft en häst på 35 år som trivdes med att vara ute dygnet runt...
:):):)

Sommarhalvåret är de ute 9-20 ungefär förutom de hästar som rids. De kanske kommer in kl.18. Och det skulle aldrig falla mig in att ha mina hästar som rids och tränas ute dygnet runt. Fy vad illa de far av alla insekter...

Och när tror DU att alla insekter är ute och far?

(Svar: Den tiden du har dina hästar ute.... :p )

Är det pga insekterna man inte vill ha hästarna ute så är det ju på dagtid man bör ha inne dem och inte nattetid..

Och när tror DU att alla insekter är ute och far?

(Svar: Den tiden du har dina hästar ute.... :p )

Är det pga insekterna man inte vill ha hästarna ute så är det ju på dagtid man bör ha inne dem och inte nattetid..

Fast knotten & myggen kommer väl på kvällen.

Vi har sån tur att vi varken har broms, getingar el. mygg (bor väldigt öppet så det blåser alltid), däremot har vi ngt år haft knott och dom kom på kvällen.

Fast knotten är ute i skymning och gryning oavsett väder, (okej, förutom vid spöregn då,) och mygg är ute kväll och nattetid. Broms är visserligen ett otyg, ja. Men är det mycket broms så får de gå ut med insektstäcke....men jag vill inte ha det på dygnet runt och knotten kilar in sig under ändå. Mitt halvblod rasar i vikt om han går på "bete" oavsett hur mkt tilläggsfoder han får. Han vill stå inne och äta och sova under natten...och då är han pigg och fräsch om man vill rida på morgonen innan det blir varmt. :)

Jag hade varit måttligt road om det hade varit jag som hade tagit in. För två timmar är det helt okej men för bara en timme?

De som får betalt för att plocka in hästarna får de bara betalt för just intaget eller har de också andra arbetsuppgifter?
Det ingår ju ändå i arbetsuppgifterna?!?!! Hur tusan kan man då vara "Måttligt road" om en hästägare väljer att ge sin häst det man faktiskt betalat för?

Instämmer med lethal_smile:
"Bekvämlighet och brist på kunskap är nog de största orsakerna till varför människor tar in sina hästar så grymt tidigt. "

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 010
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 732
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 835
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka