tidig kastrering

bigganl

Trådstartare
Indirekt avelsrelaterad fråga. Jag undrar om ni alvelsmänniskor har märkt av någon skillnad på tidig kastrering (före ett års ålder), jämfört med att kastrera lite senare?
Om ni märkt någon skillnad, vad i så fall?
 
Nu är jag inte avelsmänniska och det är dessutom för tidigt att säga något än. Men hittills ser jag inga neg effekter eller skillnad på den jag kastrerade som 8 mån jmf med de som kastreras mellan 2-4 års ålder. Kompisen har en kastrerad vid 6 mån ålder som nu är vuxen (8 år) och inga konstigheter där heller.
 
Om du menar utvecklingsmässigt så brukar det inte bli någons större skillnad. Temperamentsmässigt gör det större skillnad med tidig kastrering.
 
Jag trodde valackar blev lite högre? Så är det ju med människor i alla fall, om man kastrerar innan könsmognad.

Teoretiskt ja. Gäller både hästar och hundar. De kan bli mer långbenta (har att görs med tillväxtzoner osv). Samtidigt är det svårt att säga i de flesta fall - för man har ingen okastrerad klon att jmf med. Men generellt brukar man säga de blir lite högre om de kastreras innan de växt färdigt.
 
Jag har en som blev kastrerad vid 10 månader då var han vidrig och kunde inte ta det lugnt i hagen.

Precis efter kan blev valack så växte han riktigt mycket på höjden men om det beror på kastreringen eller om han fick ro att äta det han behövde eller om han skulle in i en växtfas vet jag inte.

Han försökte klättra på sin mamma efter kastrering en gång men fick en redig smäll efter det har han aldrig försökt vad jag vet men så har han gått med surkärringar så riktiga svaret får jag antagligen i vår då jag har nytt sto i hagen.

Folk som är vana vid hingstar (travet) tror han är väluppfostrad hingst eller sent kastrerad.

Om han hade kortare ben hade man gissat på tax korsning då trattar måttet stämmer precis på han.
 
Är ingen avelsmänniska men min sjuåring blev kastrerad tidigt, tror han var runt 11 månader.
Tur var det nog för han är väldigt biffig nu (han har specialbeställd sadel då han är så bred) han är även ganska hingstig och blåser gärna upp sig om ett sto går förbi.
 
Mankhöjdsmässigt ja, men för mig är utveckling inte samma sak som mankhöjden.

Nej, samma sak är det såklart inte. Det skrev jag inte heller. Men om häst A blir högre än häst B, så skulle inte jag säga att de utvecklas exakt likadant. Mankhöjdstillväxten ingår i utvecklingen.
 
Är ingen avelsmänniska men min sjuåring blev kastrerad tidigt, tror han var runt 11 månader.
Tur var det nog för han är väldigt biffig nu (han har specialbeställd sadel då han är så bred) han är även ganska hingstig och blåser gärna upp sig om ett sto går förbi.

Min förra var kastrerad vid 11 mån med. Tycker iofs inte det är så tidigt. Men även han blev en maffig herre. Många tog honom för hingst bara rent på utseende och utstrålning. Han hade dock inga problem gå med ston eller var hingstig.
 
Jag har inte märkt ngn som helst skillnad, de undan samma sto som vart senast kastrerade blev störst.. Tidig valack - minst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
704
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Jeps
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 127
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp