Tidig hemgång, tidigare än 6 timmar?

Mischmasch

Trådstartare
Födde mitt första barn i somras, 23.59 kom han och 04.31 skrevs jag ut från förlossningen (fick inte stanna på BB eftersom allt gått bra). Har inte tänkt så mycket mer på det förutom att jag tycker det var skit att man inte får stanna längre och att jag inte fick komma in till BB några dagar senare när amningen fortfarande inte kommit igång ordentligt (ringde och fick höra att jag skulle fara och köpa ersättning och ge honom och sen ta det med BVC istället när jag skulle träffa dom ett par dagar senare..).

Men nu när jag läser artiklar om tidig hemgång så står det 6 timmar överallt som en gräns och jag börjar fundera, FÅR man ens skicka hem nån efter 4,5 timme?

Oj! Vi var kvar två dygn och hade fått stanna längre om vi velat trots att det var så fullt att de öppnat stängda salar.

4.5h låter helt horribelt!

Kanske ska förtydliga. Vi for inte hem utan valde att stanna på patienthotellet till dagen efter men det jämställs med hemgång som jag förstår det. Innebär ju fortfarande att jag fick upp och duscha, byta om och att vi fick packa ihop allt och ta oss iväg dit mitt i natten och på patienthotellet finns inga barnmorskor/bb-personal. Man hade en larmknapp att trycka på så skulle en sjuksköterska komma men ingen som tittade till en och hjälpte en med amning m.m.

Har inget minne av att det gjordes någon läkarundersökning innan dom skrev ut oss från förlossningen men jag hoppas jag bara missade den i all trötthet/omvälvning..

Oj vad olika det låter med patienthotell/bb-hotell från hur det var för oss.

Vi blev också utskrivna från förlossningen ca 4 h efter att sonen föddes. Kom till patienthotellet men där är det två våningar som är bb-hotell. Barnmorskor kommer på fasta besök ett par gånger per dygn och bara att ringa om man behöver hjälp utöver det.

Tycker också det låter hemskt att bli helt utskriven så kort efter förlossning mot sin vilja utan att amning har kommit igång. Och dessutom utan möjlighet att återkomna? Och dessutom som förstföderska :(

Kanske ska förtydliga. Vi for inte hem utan valde att stanna på patienthotellet till dagen efter men det jämställs med hemgång som jag förstår det. Innebär ju fortfarande att jag fick upp och duscha, byta om och att vi fick packa ihop allt och ta oss iväg dit mitt i natten och på patienthotellet finns inga barnmorskor/bb-personal. Man hade en larmknapp att trycka på så skulle en sjuksköterska komma men ingen som tittade till en och hjälpte en med amning m.m.

Har inget minne av att det gjordes någon läkarundersökning innan dom skrev ut oss från förlossningen men jag hoppas jag bara missade den i all trötthet/omvälvning..
Läkarundersökning? Av dig? Om du behövde läkare låter allting än mer otrevligt.

Läkarundersökning? Av dig? Om du behövde läkare låter allting än mer otrevligt.

Nej av barnet menar jag. Innan man skrivs ut ska barnet läkarundersökas och jag trodde att den läkarundersökningen gjordes tidigast 6 timmar efter förlossningen eftersom det tar ett tag innan vissa sjukdomstillstånd visar sig. Men dom måste ha gjort den inom 4,5 timme alternativt inte alls.

Jag gick (åkte rullstol) från förlossningen ca 2 timmar efter förlossningen till patienhotell med bb-avdelning. Hade varit uppe och duschat, kissat och ätit. Då var klockan ungefär 1 på natten. Barnmorskor kom på besök med jämna mellanrum för att kolla amningen och det var bara att ringa på klockan så kom uskor och hjälpte till. Stannade på patienhotellet i drygt 60 timmar men hade fått stanna längre om jag ville. Bebis blev undersökt av läkare innan vi åkte hem.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar tror jag. Jag upplevde inte att jag blev utskriven snabbt från förlossningen? Vad skulle jag där att göra.

Oj vad olika det låter med patienthotell/bb-hotell från hur det var för oss.

Vi blev också utskrivna från förlossningen ca 4 h efter att sonen föddes. Kom till patienthotellet men där är det två våningar som är bb-hotell. Barnmorskor kommer på fasta besök ett par gånger per dygn och bara att ringa om man behöver hjälp utöver det.

Tycker också det låter hemskt att bli helt utskriven så kort efter förlossning mot sin vilja utan att amning har kommit igång. Och dessutom utan möjlighet att återkomna? Och dessutom som förstföderska :(

Nu börjar minnet klarna. Man hade ett läkarbesök efter två dygn och ville man lämna patienthotellet innan dess så var man tvungen att göra en läkarundersökning innan hemfärd också. Så det är möjligt att det inte gjordes någon läkarundersökning inför överflytten från förlossningen till patienthotellet utan att man förväntades upptäcka och larma själv om barnet började må dåligt när man låg där ensam på hotellrummet och sov efter förlossningen.

Jag gick (åkte rullstol) från förlossningen ca 2 timmar efter förlossningen till patienhotell med bb-avdelning. Hade varit uppe och duschat, kissat och ätit. Då var klockan ungefär 1 på natten. Barnmorskor kom på besök med jämna mellanrum för att kolla amningen och det var bara att ringa på klockan så kom uskor och hjälpte till. Stannade på patienhotellet i drygt 60 timmar men hade fått stanna längre om jag ville. Bebis blev undersökt av läkare innan vi åkte hem.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar tror jag. Jag upplevde inte att jag blev utskriven snabbt från förlossningen? Vad skulle jag där att göra.

Men då fanns det ju barnmorskor som tittade till er och hjälpte med amning osv. Då var det ju mer som ett "bb" än bara ett hotell. I vårt fall var det ingen som tittade till oss eller som hjälpte med amningen, vi satt där ensamma på rummet. Fanns en larmknapp men det var ju inga barnmorskor som kom om man tryckte på den utan en sjuksköterska. Kändes inte som att det var meningen att man skulle trycka på den för amningstips och blöjbytesinstruktioner direkt utan mer om barnet blir dåligt.

Men då fanns det ju barnmorskor som tittade till er och hjälpte med amning osv. Då var det ju mer som ett "bb" än bara ett hotell. I vårt fall var det ingen som tittade till oss eller som hjälpte med amningen, vi satt där ensamma på rummet. Fanns en larmknapp men det var ju inga barnmorskor som kom om man tryckte på den utan en sjuksköterska. Kändes inte som att det var meningen att man skulle trycka på den för amningstips och blöjbytesinstruktioner direkt utan mer om barnet blir dåligt.
Ah okej nej det var ju lite konstigt faktiskt. Vi fick så mycket hjälp vi ville. Barnmorskorna kollade flera gånger så bebis sögs rätt och sådär.

Jag uppfattade det som att du ville ligga kvar på förlossningen bara för att typ, missuppfattade det helt. :)

Nej av barnet menar jag. Innan man skrivs ut ska barnet läkarundersökas och jag trodde att den läkarundersökningen gjordes tidigast 6 timmar efter förlossningen eftersom det tar ett tag innan vissa sjukdomstillstånd visar sig. Men dom måste ha gjort den inom 4,5 timme alternativt inte alls.
Då är jag med! Ja, de kollar ju viktiga saker då. Kanske ska du vända dig till sjukhuset och be att få läsa journalen från din förlossning, eftersom du inte riktigt vågar lita på ditt minne?

Här lämnar man också förlossningen efter 4 timmar, här är Malmö och det var likadant i Växjö för 6 år sedan. I Växjö låg patienthotellet i närheten så dit kunde jag åka i rullstol. Här i Malmö ligger patienthotellet i Lund så det var bara att packa ihop sig o på med overall på lilla bebis och ut mitt i natten i vinterkylan för att köra till Lund.
Patienthotellen på båda ställena har varit som du beskriver, man ringer på en knapp om det är något och gör man inte det får man vara ifred. Stötte på nån i korridoren som frågade om allt var ok o sådär.

Som regel på båda ställena så var man tvungen att ha kissat innan man lämnade förlossningen.

Här lämnar man också förlossningen efter 4 timmar, här är Malmö och det var likadant i Växjö för 6 år sedan. I Växjö låg patienthotellet i närheten så dit kunde jag åka i rullstol. Här i Malmö ligger patienthotellet i Lund så det var bara att packa ihop sig o på med overall på lilla bebis och ut mitt i natten i vinterkylan för att köra till Lund.
Patienthotellen på båda ställena har varit som du beskriver, man ringer på en knapp om det är något och gör man inte det får man vara ifred. Stötte på nån i korridoren som frågade om allt var ok o sådär.

Som regel på båda ställena så var man tvungen att ha kissat innan man lämnade förlossningen.

Det är ju helt sjukt. Vårt patienthotell låg åtminstone i samma byggnad så man behövde inte ut/sätta sig i en bil.

Jag hade köpt hela hotellkonceptet ifall man hade besök/stöttning på plats av barnmorskor men att som förstagångföderska med noll erfarenhet av bebisar bara bli lämnad på ett hotellrum 4-5 timmar efter förlossningen, nej..

Vi var förstås inte på förlossningen i två dygn utan på BB efter att jag duschat, kissat och vi ätit. Men ingen körde iväg oss utan frågade om det kändes ok.

På BB så fanns det konstant tillgång till barnmorska och rutinerade USKor och barnläkare på morgnarna. De tittade till regelbundet och kollade tempen på min eftersom han var prematur och liten, kollade även bilirubin.

Innan hemgång besiktigades han av läkare och sedan igen några dagar senare än tänkt pga ett missförstånd men då hade vi träffat barnmorska två dagar på raken (hemma resp på sjukhuset).

Jag träffade kvinnoläkare innan hemgång och fick en omgång järn i dropp.

Födde mitt första barn i somras, 23.59 kom han och 04.31 skrevs jag ut från förlossningen (fick inte stanna på BB eftersom allt gått bra). Har inte tänkt så mycket mer på det förutom att jag tycker det var skit att man inte får stanna längre och att jag inte fick komma in till BB några dagar senare när amningen fortfarande inte kommit igång ordentligt (ringde och fick höra att jag skulle fara och köpa ersättning och ge honom och sen ta det med BVC istället när jag skulle träffa dom ett par dagar senare..).

Men nu när jag läser artiklar om tidig hemgång så står det 6 timmar överallt som en gräns och jag börjar fundera, FÅR man ens skicka hem nån efter 4,5 timme?
Låter ju helt galet!! När vi fick första barnet var vi kvar 2 nätter och hade fått vara kvar en tredje om jag hade velat, de hjälpte till m amnning mm mm. Med barn två och tre ville vi hem så fort som möjligt till syskonen, och amningen satt direkt, men det blev ändå en natt på BB med båda, eftersom de föddes sådan tid på dagen att det liksom skulle vara mitt i natten efter 6 h, vilket är absoluta minimi för att få skrivas ut.
Dock knallade vi över från förlossningen till BB (bara en dörr emellan) kanske 1-2 h efter förlossningen när vi fikat och jag hade duschat etc, men det var absolut inte att skrivas ut! På BB tittade de till en då o då och hjälpte till med allt vad man kunde behöva (mer ju mer stöttning man verkar behöva-med tvåan o trean kom de förbi och presenterade sig och sa att det bara var att ringa om jag ville- sen fick jag vara rätt i fred :)) , och alla barnen har läkarundersökts innan hemgång. Med nr 2 o 3 åkte vi ju hem när de var mindre än ett dygn och då fick vi komma tillbaka efter några dagar för PKU-test och hörseltest, med ettan var vi kvar mer än 48 h och då fick vi göra de testerna precis innan vi åkte hem och slapp åka tillbaka.
Det du beskriver låter ju inte alls okej!! Och särskilt inte med först barnet, då kan man ju behöva en hel del hjälp med både amning och annat!

Jag tycker det låter horribelt, speciellt för en förstagångsföderska. Första förlossningen låg vi inne en månad ( prematura tvillingar), andra så födde jag på kvällen, vi sov över och åkte hem på eftermiddagen om jag minns rätt. Då fungerade allt med amningen osv.

Vilken skillnad det är. Jag bor i Österrike och här stannar man fortfarande 5 dagar pa BB efter förlossningen (pappor far inte stanna pa natten). För mig för länge men da finns alternativet med tidigt hemgang (tidigast 6h efter förlossning) och da kommer en barnmorska hem till en varje dag i en vecka och sen ytterligare upp till 8 besök om behovet finns.

Mitt första barn föddes 2009 i Linköping, hon föddes mitt pa dagen och min första känsla var att jag vill hem direkt. Men dom övertalade mig att stanna kvar över natten. Men jag var annars inte direkt nöjd med eftervarden, kändes som man fick klara sig själv efter hemgang och amningen fungerade inte alls (vilket det gjort med de andra som föddes här i Österrike med stöd av barnmorskan som kommit hem).

Med mitt första barn, som föddes på morgonen stannade jag en natt. Sambon stannade inte över natten. Jag kände mig otroligt bortglömd, ensam och vilsen. Det kom inte in en enda personal till mig. Om jag ringde på klockan så kom de in och frågade hur amningen gick, sedan gick de igen utan att höra vad det var jag egentligen ville när jag ringde. Jag åkte hem så fort barnet var godkänt av barnläkare och fick åka tillbaka nästa dag för 48-timmars kollen. Personalen för återbesöket och amningsmottagningen var dock helt fantastiska! Med andra barnet, som föddes väldigt sent på kvällen fick vi lov att stanna kvar över natten på förlossningen, men på morgonen åkte vi hem. Vi åkte tillbaka för läkarbesök efter 48 timmar och sedan var jag flera vändor på anmningsmottagningen och fick fantastiskt bemötande igen (det var samma personal som när första föddes). Men att gå hem tidigare än 6 timmar sak man väl inte göra? Speciellt inte bli "utsparkad" om man vill stanna på BB?

Jag har lovat mig själv att inte sätta min fot på den där BB-avdelningen igen - jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde det dygnet jag var där.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 276
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar