Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så mycket igenkänning när det gäller att träna som hobby. Det var så jag hanterade all frustration när jag försökte bli gravid i alla år och det blev verkligen min väg till att orka både psykiskt och fysiskt så det var jättesvårt för mig när kroppen blev så trasig som den blev. Nu efter 9 månader börjar jag lite känna igen mig själv och kan som sagt ta en kortare morgonpromenad igen (ca 3 km i lugnt tempo) men det har tagit tid och jag har en lång väg kvar för att ens vara i närheten av där jag var innan graviditeten. I dagsläget tror jag inte ens jag kommer ta mig dit igen och det har tagit tid för mig att känna att det är okej, men samtidigt är det skönt att kunna få tillbaka någon rutin. Försök hitta något som funkar hemma. Lite lugna pilates eller yogaövningar först för att börja känna musklerna och hur de fungerar igen. Tabata hade jag inte klarat än, det är helt enkelt för tufft i dagsläget så jag får "nöja mig" med att göra det jag klarar för överanstränger jag mig så blir jag bara frustrerad över att jag inte klarar detJag har fått höra det mycket, att man inte ”måste” träna. Men jag tränar ju inte för någon annans skull eller för att man bör, utan för att det gör mig glad och tillfreds. Innan graviditeterna var träningen min främsta hobby och det bästa sättet för mig att må bra. Så det klart att jag saknar det. Sen tränar jag inte just nu av just anledningen att jag inte orkar och behöver vila, och ja det är okej. Men det betyder ju inte att jag inte saknar det och undrar hur andra haft den den första tiden med små.
Spelar det egentligen nån roll vad andra har orkat? Du orkar inte just nu. Om några veckor kanske du orkar.
Finns nån lugn aktivitet du skulle vilja göra istället? T.ex. åka till badhuset själv (eller med en vän) och simma lite lugnt och sen koppla av i bubbelpoolen och/eller bastun. Då har du tränat lite men på ett skonsamt sätt plus fått välbehövlig avkoppling och kommit ut ur huset själv ett tag.
Så mycket igenkänning när det gäller att träna som hobby. Det var så jag hanterade all frustration när jag försökte bli gravid i alla år och det blev verkligen min väg till att orka både psykiskt och fysiskt så det var jättesvårt för mig när kroppen blev så trasig som den blev. Nu efter 9 månader börjar jag lite känna igen mig själv och kan som sagt ta en kortare morgonpromenad igen (ca 3 km i lugnt tempo) men det har tagit tid och jag har en lång väg kvar för att ens vara i närheten av där jag var innan graviditeten. I dagsläget tror jag inte ens jag kommer ta mig dit igen och det har tagit tid för mig att känna att det är okej, men samtidigt är det skönt att kunna få tillbaka någon rutin. Försök hitta något som funkar hemma. Lite lugna pilates eller yogaövningar först för att börja känna musklerna och hur de fungerar igen. Tabata hade jag inte klarat än, det är helt enkelt för tufft i dagsläget så jag får "nöja mig" med att göra det jag klarar för överanstränger jag mig så blir jag bara frustrerad över att jag inte klarar det
Kapar min egen tråd och undrar hur ni som har fått en bra träningsrutin under småbarnsåren har hittat orken? Jag har några kortare pass som jag kan köra hemma dagtid, och nu när även sonen har börjat sova lite på kvällarna så skulle jag kunna träna på kvällen. Jag hade även kunnat jogga med honom i vagnen. Men min kropp orkar inte. Med sömnbristen, bestyren som behöver göras och att jag ofta bär sonen i sele 15-17 på eftermiddagarna så är det med nöd och näppe som jag orkar som det är. Förra veckan var jag och några från mammagruppen på barnvagnspromenad 1,5 h, jag kom hem och gav sonen en flaska snabbt innan jag hämtade dottern på förskolan och lekte i parken med sonen i sele fram till middag. Jag kände mig helt yr i parken och på kvällen orkade jag knappt resa mig från soffan. Det blir ju lite moment 22 också, att jag inte orkar träna och därmed också förblir svag i kroppen.
Nu kanske det är lite väl mycket för kroppen att föda två barn på 15 månader, och sen ta hand om två pyttesmå delvis själv på dagarna eftersom vi enbart får halvtid på förskolan. Som bekant sover ju sonen dåligt också, och dottern sover visserligen men har man henne på natten blir det ofta till att gå upp strax efter 5. Men inget av detta är ju unikt för att ha småbarn så jag tänker att Buke har erfarenhet. Någon annan som upplevde/upplever att orken och inte tiden är det största hindret för träning?
Jag upplever ändå att det är sånt folk gör? Går barnvagnspromenader och går på mammaträning. Nu skrivs det i vår mammagrupp om utomhusträning 2 dagar i veckan som alla verkar vilja haka på och det känns bara så himla långt bort för mig. Sonen är 5 månader nu så jag har ju ändå några barnvagnsmil i benen och hunnit använda kroppen en del i lek och lyft, men jag är ändå matt. Sen tror jag sömnbristen och tempot med de två små spelar in mycket, det är rena cirkusen mellan förskolan och läggning Men det är ju som sagt inte heller unikt.
Jag hade ett par veckor när jag körde korta tabata pass hemma, men det blev för jobbigt och svårt att få till trots att de bara var 20 min långa. Så då började jag göra 3 övningar om dagen i stället. Bara 3 olika, en av varje om jag var för trött och ett gäng om jag mot förmodan kände mig lite pigg. Sen kom magsjukan och nu greppar jag lite efter nåt igen. Jag saknar verkligen träningen.
Jag har fått höra det mycket, att man inte ”måste” träna. Men jag tränar ju inte för någon annans skull eller för att man bör, utan för att det gör mig glad och tillfreds. Innan graviditeterna var träningen min främsta hobby och det bästa sättet för mig att må bra. Så det klart att jag saknar det. Sen tränar jag inte just nu av just anledningen att jag inte orkar och behöver vila, och ja det är okej. Men det betyder ju inte att jag inte saknar det och undrar hur andra haft den den första tiden med små.
Det här vill jag verkligen slå ett slag för. Jag gick länge hos fysioterapeut inriktad på kvinnokroppen, här kallades det MammaMage-koncept. Individuellt anpassade övningar och det fanns även gruppträning för de som ville. Jag fick ett program med målsättning att återgå till den träningsnivå jag hade innan så stärkande för hela kroppen och bäckenbotten. Guld värt att få hjälp att långsamt och tryggt bygga upp kroppen igen. Och ha tålamod, din kropp har gått igenom så mycket på kort tid. Plus alla sjukdomar och sömnbrist. Det kommer att bli bättreJag går på "mammaträning" på min vårdcentral, hon som leder träningen är fysioterapeut med lite extra inriktning mot kvinnokroppen. Vi går igenom olika delar av kroppen och hon pratar om allt som skett i kroppen under graviditeten och efteråt. Det är alltså inga gympapass utan mer som olika yogaövningar, men inget flow utan vi jobbar sakta och med att hitta olika muskler osv. Vi som tränar har med oss våra bebisar och alla jobbar med olika förutsättningar och mot olika mål.
Det finns inget liknande i närheten av dig? För om det finns kan jag verkligen rekommendera det!
Jag tror att alla har olika förutsättningar och olika barn. Men du har verkligen varit med om mycket de senaste åren och förstår att du är trött både i kroppen och mentalt.Tack för era svar Jag tror ibland att jag underskattar hur mycket som krävts av mig senaste åren. När jag var föräldraledig med dottern så såg jag alltid nyfönade och fräscha mammor med rena träningskläder som satt och drack kaffe tillsammans på uteserveringarna där jag bodde. Själv kändes det som världens kamp att ens komma utanför dörren. Dottern skrek, svetten rann och jag förstod inte hur andra fick sina barn att sova eller sitta lugnt i vagnen och hur tusan man ens fick tid att duscha. Jag beklagade mig lite till en vän som påminde mig om att det är ju bara dom som kan det som man ser, alla andra är hemma och svettas precis som jag. Jag tänker på det fortfarande ibland. Samtidigt fylls flödet av reklam för mammaträning i stadens parker, på Norr Mälarstrand gick mammor tillsammans med sina barnvagnar och kombinerade både motion och socialt liv och själv var jag glad om jag lyckades hinna kissa ifred. Så plussade jag oplanerat mitt i det, vi köpte hus, gjorde två flyttar, hann med ett par magsjukor under vintern, fick en halvtrasslig förlossning och har sen dess roddat 2 under 2, en olycksdrabbad hund och hunnit med en till magsjuka. Nej det kanske inte är så konstigt att jag inte orkar ändå? Det bara känns som att ”alla andra” klarar så mycket mer och jag undrar vad jag gör för fel, men jag får väl påminna mig själv om att det är dom man ser. Och det finns det verkligen ingen bitterhet kring, det är kul och ger framförallt lite hopp att se mammor hinna och orka med att prioritera sig själva. Jag bara längtar lite ibland, men ska ta ett steg tillbaks och vara snäll mot kropp och knopp.
Jag tror att alla har olika förutsättningar och olika barn. Men du har verkligen varit med om mycket de senaste åren och förstår att du är trött både i kroppen och mentalt.
Jag har 5 år mellan mina två första barn och ytterligare 4 år till trean. Jag har aldrig varit så vältränad som under mina föräldraledigheter och det tror jag beror på åldersskillnaden på barnen och på att de alla har gillat vagnen. När jag jobbar finns det inte tid till träning alls på samma sätt. Och nu har jag tre barn med helt olika behov och tider vilket gör det väldigt svårt att hinna träna. Där tänker jag att de som har tätt mellan barnen får en fördel när barnen blir lite större, barnen har samma tider/rutiner och kanske till och med är på samma aktiviteter. Vilket är enormt tidsbesparande jämfört med vår familj där trean lägger sig kl 19, tvåan kl 20:30 och ettan kl 21:30. Samtidigt som de äldsta kan ha aktiviteter som ska skjutsas till på samma tid som yngsta ska nattas. Logistik och planering! Men inte mycket utrymme för egen tid.
Ja att simma är fantastiskt. Det finns nog inget som gör mig så avslappnad.Jag och sonen tog en lugn dag hemma idag, har sovit och plöjt säsong 2 av Murdaugh Murders så då fanns det lite energi kvar att sticka till simhallen efter barnens läggning. Jag vet inte ens om det kan kallas träning att skvalpa runt en stund men oj vad skönt det var. Simma lite lugnt, bubbla i bubbelpoolen, duscha, basta. Det var knappt några där så sent på kvällen så det var lugnt och skönt. Känns som själen läker lite varje gång jag går in i en bastu. Nu är jag lagom degig och sjunkit ner i soffan med några rutor choklad och en kopp te. Jag kan egentligen inte dricka te på kvällen för jag blir så förbaskat kissnödig men jag har sonen inatt så vi kommer ändå vara uppe 4-5 gånger
Våra barn är 5 och 6,5år två pojkar. Måndag och torsdagkvällar är heliga för mig för då gymmar jag efter jobbet (jobbar på gym) sen springer jag 1-2 löppass/vecka också men det gör jag direkt efter lämning på förskola/skolan eftersom jag har glapp i arbetstid då.Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är tiden verkligen slut. Jag saknar att vara kreativ, och tänker fortfarande 8 år senare att jag någon dag ska skriva klart min bok men vi får väl se, en dag går jag väl i pension och hinner med den
Ni som har främst små barn, hittar ni tid för hobbies?