Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ska jag mata er.
Varför ska jag mata er. Ni har fått information som räcker i veckor att fundera kring. Ni intresserar er inte.
Det är ju flera som är intresserade men de vill ha mer substans än bara din försäkran att det är som du säger.Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.
Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.
Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.
Hästarnas bukspottskörtel producerar insulin när blodsockerhalten stiger precis som hos oss människor. Men den har en mycket större förmåga att producera insulin än människans som snabbt blir utmattad. Detta medför att hästar får många ggr högre insulinhalt i blodet än vad vi får men hästkroppen klarar därmed oftast av att sänka blodsockerhalten till normal/nästan normal. En IR häst kan alltså ha enormt höga insulinvärden men i stort sett normala blodsockervärden. Den får oftast inte diabetes typ 2 vilket insulinresistenta människor får när systemet inte orkar med. Är det någon som påstår att IR hästar har konstanta insulinvärden? Jag tror knappast det.spaderäss anser ju att människors och hästars glukosmetabolism (ganska tidigt inlägg) är den samma så jag undrar när/var den upphör av vara densamma som majoriteten av er anser.
Enligt diskussionerna ovan undrar man om ni anser att IR-hästars insulinproduktion är konstant?
För om det är farligt att sänka blodsockret med tiamin så måste det betyda att hästen inte alls kan reglera insulinproduktionen utan oavsett blodsockernivå fortsätter insulinproduktionen för "fulla spjäll" så sjunker blodsockret för mycket så blir hästen insulinförgiftad och får fång, eller?
Då borde det var farligt att sänka sockernivåerna i fodret också eftersom vi måste hålla oss på en viss sockernivå för att insulinet inte ska förgifta hästen? Men alla är ändå överens om att sockret måste bort (energin ska helst komma från cellulosaspjälkningen i blindtarmen) så långt det går i en foderstat till en IR-häst.
Om blodsockret sjunker borde även insulinproduktionen gör det och avlasta IR-hästens överbelastning som överproduktionen innebär? Ju mindre blodsocker ju mindre insulin, eller? Är det inte värt att testa?
Jag menar att den forskning som visade på att insulin ger fång (vilket är fel, det är sockret) slaktade alla hästar direkt efter de visat tecken på fång och skar upp hovarna för att kolla efter ev. blödningar i lamellranden. Känns som tiaminförsöken blir betydligt mindre dramatiska och jag hoppas verkligen ni får forskningsanslag.
spaderäss anser ju att människors och hästars glukosmetabolism (ganska tidigt inlägg) är den samma så jag undrar när/var den upphör av vara densamma som majoriteten av er anser.
Enligt diskussionerna ovan undrar man om ni anser att IR-hästars insulinproduktion är konstant?
För om det är farligt att sänka blodsockret med tiamin så måste det betyda att hästen inte alls kan reglera insulinproduktionen utan oavsett blodsockernivå fortsätter insulinproduktionen för "fulla spjäll" så sjunker blodsockret för mycket så blir hästen insulinförgiftad och får fång, eller?
Då borde det var farligt att sänka sockernivåerna i fodret också eftersom vi måste hålla oss på en viss sockernivå för att insulinet inte ska förgifta hästen? Men alla är ändå överens om att sockret måste bort (energin ska helst komma från cellulosaspjälkningen i blindtarmen) så långt det går i en foderstat till en IR-häst.
Om blodsockret sjunker borde även insulinproduktionen gör det och avlasta IR-hästens överbelastning som överproduktionen innebär? Ju mindre blodsocker ju mindre insulin, eller? Är det inte värt att testa?
Jag menar att den forskning som visade på att insulin ger fång (vilket är fel, det är sockret) slaktade alla hästar direkt efter de visat tecken på fång och skar upp hovarna för att kolla efter ev. blödningar i lamellranden. Känns som tiaminförsöken blir betydligt mindre dramatiska och jag hoppas verkligen ni får forskningsanslag.
Nu i slutet av Maj så är det tämligen tyst bland de runt 50 som provat tiamin på sina hästar. De flesta märker en betydande normalisering i deras hästar beteende både i sig själva och i sitt förhållande till sitt ätande. I andra grupper med fångproblematik är det full fart.
Det går enligt planerna. Till och med bättre. Nu vill alla ha tiamin verkar det som. Ja vissa tar det mer tid för.
Du har ju fortfarande inte svarat på hur studien är upplagd. Eller för att vara korrekt du gör som en politiker och svarar på allt utom frågorna du får.Det går enligt planerna. Till och med bättre. Nu vill alla ha tiamin verkar det som. Ja vissa tar det mer tid för.
Det skulle vara av informativt värde att du vidareutvecklar när folk ställer frågor, svårt att ta dig på allvar annars.