Tiamin mot insulinresistens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför ska jag mata er. Ni har fått information som räcker i veckor att fundera kring. Som tagit forskare år av studier att ta fram. Ni intresserar er inte.
 
Senast ändrad:
Varför ska jag mata er. Ni har fått information som räcker i veckor att fundera kring. Ni intresserar er inte.

Jodå, mycket intresserad! Men vi får inga svar på de frågor vi ställer. Du länkar massor till humanforskning, vilket är intressant men inte intressant för de frågor vi har ställt. Du svamlar en massa om saker som är nästintill obegripliga, och som i många fall säger emot dina egna påståenden. Information lyser med sin frånvaro.

Du borde väl snarare vara glad att vi är många som är nyfikna på din forskning? Vi vill gärna veta mer om projektet!
 
Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.
 
Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.
Det är ju flera som är intresserade men de vill ha mer substans än bara din försäkran att det är som du säger.
Om du börjar med att svara på frågorna som @sthu och @Alexandra_W ställer så tas du antagligen mer på allvar.
 
Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.

vem vill inte ta till sig information om vad?

Många av oss har eller har haft hästar med metaboliska sjukdomar. Vi om någon borde väl vara intresserade? Men det vi vill ha är fakta, inte svammel och lösryckta teorier baserade på människor med diabetes eller alkoholism (två helt andra sjukdomar än insulinresistens och fång hos häst). Vi har ställt frågor om den kommande forskningen, om hästmaterialet och om upplägget.Jag kan göra det enkelt och stolpa upp de frågor jag just nu vill ha svar på:

1. Vad ska ni testa? Dvs vad är hypotesen?
2. Vad för hästar kommer ni använda, friska eller sjuka?
3. Hur kommer försöket läggas upp? Dvs uppstallningsform, foderstat, träning..?

Du skriver dessutom om att ni redan har resultat.
1. Vad är det för resultat? Dvs vad har ni testat?
2. Vad menar du med "normalt matintag" och hur påverkar ett tiamintillskott detta?
 
Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.

Men att utifrån resultat från humansidan, utan nån som helst kunskap om hästens metabolism, dra i gång en helt okontrollerad studie visar att ni inte har en susning om vad ni sysslar med och efter att spaderÄss, som är Sveriges kunnigaste i hästens näringslära, förklarat och givit belägg för fakta att det kan vara direkt skadligt så kanske ni borde tänka om.
 
spaderäss anser ju att människors och hästars glukosmetabolism (ganska tidigt inlägg) är den samma så jag undrar när/var den upphör av vara densamma som majoriteten av er anser.

Enligt diskussionerna ovan undrar man om ni anser att IR-hästars insulinproduktion är konstant?
För om det är farligt att sänka blodsockret med tiamin så måste det betyda att hästen inte alls kan reglera insulinproduktionen utan oavsett blodsockernivå fortsätter insulinproduktionen för "fulla spjäll" så sjunker blodsockret för mycket så blir hästen insulinförgiftad och får fång, eller?

Då borde det var farligt att sänka sockernivåerna i fodret också eftersom vi måste hålla oss på en viss sockernivå för att insulinet inte ska förgifta hästen? Men alla är ändå överens om att sockret måste bort (energin ska helst komma från cellulosaspjälkningen i blindtarmen) så långt det går i en foderstat till en IR-häst.

Om blodsockret sjunker borde även insulinproduktionen gör det och avlasta IR-hästens överbelastning som överproduktionen innebär? Ju mindre blodsocker ju mindre insulin, eller? Är det inte värt att testa?
Jag menar att den forskning som visade på att insulin ger fång (vilket är fel, det är sockret) slaktade alla hästar direkt efter de visat tecken på fång och skar upp hovarna för att kolla efter ev. blödningar i lamellranden. Känns som tiaminförsöken blir betydligt mindre dramatiska och jag hoppas verkligen ni får forskningsanslag.
 
Johan, du måste förklara mer. Det som ni kallar "forskning först i världen på tiamin", är det denna fb-grupp där folk hej vilt testar själva på sina hästar? Att flera dessutom skriver att om man ger tiamin, så kan man släppa ir-hästar på fritt bete eller fri tillgång, står t o m i gruppbeskrivningen. Det skrämmer mig. Får man utsätta ir-hästar för det?
https://www.facebook.com/groups/474923629363992/?fref=ts
 
spaderäss anser ju att människors och hästars glukosmetabolism (ganska tidigt inlägg) är den samma så jag undrar när/var den upphör av vara densamma som majoriteten av er anser.

Enligt diskussionerna ovan undrar man om ni anser att IR-hästars insulinproduktion är konstant?
För om det är farligt att sänka blodsockret med tiamin så måste det betyda att hästen inte alls kan reglera insulinproduktionen utan oavsett blodsockernivå fortsätter insulinproduktionen för "fulla spjäll" så sjunker blodsockret för mycket så blir hästen insulinförgiftad och får fång, eller?

Då borde det var farligt att sänka sockernivåerna i fodret också eftersom vi måste hålla oss på en viss sockernivå för att insulinet inte ska förgifta hästen? Men alla är ändå överens om att sockret måste bort (energin ska helst komma från cellulosaspjälkningen i blindtarmen) så långt det går i en foderstat till en IR-häst.

Om blodsockret sjunker borde även insulinproduktionen gör det och avlasta IR-hästens överbelastning som överproduktionen innebär? Ju mindre blodsocker ju mindre insulin, eller? Är det inte värt att testa?
Jag menar att den forskning som visade på att insulin ger fång (vilket är fel, det är sockret) slaktade alla hästar direkt efter de visat tecken på fång och skar upp hovarna för att kolla efter ev. blödningar i lamellranden. Känns som tiaminförsöken blir betydligt mindre dramatiska och jag hoppas verkligen ni får forskningsanslag.
Hästarnas bukspottskörtel producerar insulin när blodsockerhalten stiger precis som hos oss människor. Men den har en mycket större förmåga att producera insulin än människans som snabbt blir utmattad. Detta medför att hästar får många ggr högre insulinhalt i blodet än vad vi får men hästkroppen klarar därmed oftast av att sänka blodsockerhalten till normal/nästan normal. En IR häst kan alltså ha enormt höga insulinvärden men i stort sett normala blodsockervärden. Den får oftast inte diabetes typ 2 vilket insulinresistenta människor får när systemet inte orkar med. Är det någon som påstår att IR hästar har konstanta insulinvärden? Jag tror knappast det.

Vem påstår att insulin inte orsakar fång? Det finns massor av studier som visar hur höga insulinhalter kan påverka vävnaderna i hoven och orsaka fånganfall. Insulinet höjs när IR hästen (och andra) äter socker eller stärkelse. Detta kan leda till fång. För en IR häst gäller det alltså att hålla socker- och stärkelse intaget så lågt som möjligt vilket man gör när man sätter ihop en foderstat till en IR häst/fånghäst vilket diskuterades tidigare i tråden.
 
spaderäss anser ju att människors och hästars glukosmetabolism (ganska tidigt inlägg) är den samma så jag undrar när/var den upphör av vara densamma som majoriteten av er anser.

Enligt diskussionerna ovan undrar man om ni anser att IR-hästars insulinproduktion är konstant?
För om det är farligt att sänka blodsockret med tiamin så måste det betyda att hästen inte alls kan reglera insulinproduktionen utan oavsett blodsockernivå fortsätter insulinproduktionen för "fulla spjäll" så sjunker blodsockret för mycket så blir hästen insulinförgiftad och får fång, eller?

Då borde det var farligt att sänka sockernivåerna i fodret också eftersom vi måste hålla oss på en viss sockernivå för att insulinet inte ska förgifta hästen? Men alla är ändå överens om att sockret måste bort (energin ska helst komma från cellulosaspjälkningen i blindtarmen) så långt det går i en foderstat till en IR-häst.

Om blodsockret sjunker borde även insulinproduktionen gör det och avlasta IR-hästens överbelastning som överproduktionen innebär? Ju mindre blodsocker ju mindre insulin, eller? Är det inte värt att testa?
Jag menar att den forskning som visade på att insulin ger fång (vilket är fel, det är sockret) slaktade alla hästar direkt efter de visat tecken på fång och skar upp hovarna för att kolla efter ev. blödningar i lamellranden. Känns som tiaminförsöken blir betydligt mindre dramatiska och jag hoppas verkligen ni får forskningsanslag.

Det handlar ju om att hålla blodsockret så jämnt som möjligt med. Ett konstant lågt blodsocker ger ju cellsvält det med och jag kan som sagt inte se hur det gagnar en IR-häst?

Det viktiga är inte eg att sänka insulinnivån utan att öka insulinkänsligheten, så att regleringen börjar fungera normalt. Då kommer pga den ökade känsligheten insulinnivån sjunka då den inte behöver vara förhöjd längre. Det kan jag inte se hur man åstadkommer enbart med en sänkning av insulin och/eller glukos - oavsett hur man sänker dem?
 
Då avvaktar jag tills ni verkligen vill ta till er information. Det är bara att läsa denna tråd så ser man att detta inte är fallet.

Det är ju väldigt osmickrande att hävda att publiken inte "vill ta till sig" informationen.

Vi kanske inte TROR nog?

Känns som homeopati och annat kvacksalveri. Och det är nog det många reagerar på. Svara på frågorna istället.
 
Nu fler med ir-hästar som skriver i fb-gruppen att symtomen är värre efter behandling med tiamin. Kan det vara så att blodsockret sänks men inte insulinet och därför förvärrar inflammationerna som det orsakar...som kan leda till fång? Höga insulinnivåer utlöser ju fång. De "frälsta" skyller på annat.
 
Nu i slutet av Maj så är det tämligen tyst bland de runt 50 som provat tiamin på sina hästar. De flesta märker en betydande normalisering i deras hästar beteende både i sig själva och i sitt förhållande till sitt ätande. I andra grupper med fångproblematik är det full fart.
 
Nu i slutet av Maj så är det tämligen tyst bland de runt 50 som provat tiamin på sina hästar. De flesta märker en betydande normalisering i deras hästar beteende både i sig själva och i sitt förhållande till sitt ätande. I andra grupper med fångproblematik är det full fart.

Vad menar du med normalisering vs "full fart"?

Gör ni body scoring på hästarna?
Hur ser foderstaterna ut?
Finns det något att läsa om studien?
 
Det går enligt planerna. Till och med bättre. Nu vill alla ha tiamin verkar det som. Ja vissa tar det mer tid för.
 
Ni riktar in er på budbäraren. Detta är inte framgångsrikt. Upplägget har beskrivits i tråden många ggr. Nu när tiamin visat sig vara mycket framgångsrikt i att hålla hästen frisk i skuggan av experternas felaktiga foderrådgivningar borde ni kunna ägna detta mer tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 974
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp