Tiamin mot insulinresistens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad intresserade ni är. Fångkänningen är bra nu. EMS hästen började i tisdags med tiamin. Det är ju så det ska vara att vi får prova olika hästar med olika problem och i olika stadier. En nacke blir inte tjock på några dagar. Vi vet inte hur den var strax innan. Om någon dag vet vi hur det utvecklar sig.

En nacke kan absolut bli tjock över en dag och kan försvinna lika fort.
Och fortfarande får inte hästar diabetes, finns undantag men extremt ovanligt.
Skulle det inte vara bättre att ge hästarna en väl uträknad och balanserad foderstat anpassad för IR istället för att använda dem som försökskaniner på lösa grunder?
 
Jo nackar kan bli hårda snabbt. Återigen är det forskningen som är för diabetes, då för människor. Problemet är detsamma. Att ta hand om de för stora mängderna av snabba kolhydrater. Vad har du för vetenskapliga grunder för att påstå att detta inte fungerar. Tycker du att foderrådgivarna har lyckats då våra hästar blir allt sjukare för varje år. Att de inte vet näringsvärdena i sommarbetet och har aldrig brytt sig om detta. Varför har har man inte utfört ens ett enda försök i detta viktiga ämne. Dvs halva året gissar foderrådgivarna å det grövsta. Är inte det på lösa grunder? Varför säger aldrig en foderrådgivare att en höanalys är ett resultat av näringsvärdet i marken och att det vore bra med en markkartering på både slåttervallen och betesvallen. Är inte det på lösa grunder? Det är detta jag gör. Att förbättra miljön för hästen. Då kommer inte hästen i händerna på obildade foderrådgivare. Går man in på t.ex Granngården så är det hyllmeterar om fodertillskott för hästar. Hur mycket finns för kor och grisar? Därför att kunskapen om dessa djur är så mycket högre. Hur ofta säger foderrådgivarna att gränsvärdena för olika gifter är högre satta (eller helt saknas) för hästar än för kor och grisar. Varför upplyser man inte hästägarna om höga don-halter då t.ex grisbranschen larmar om detta. Lösa grunder är det.
 
Jo nackar kan bli hårda snabbt. Återigen är det forskningen som är för diabetes, då för människor. Problemet är detsamma. Att ta hand om de för stora mängderna av snabba kolhydrater. Vad har du för vetenskapliga grunder för att påstå att detta inte fungerar. Tycker du att foderrådgivarna har lyckats då våra hästar blir allt sjukare för varje år. Att de inte vet näringsvärdena i sommarbetet och har aldrig brytt sig om detta. Varför har har man inte utfört ens ett enda försök i detta viktiga ämne. Dvs halva året gissar foderrådgivarna å det grövsta. Är inte det på lösa grunder? Varför säger aldrig en foderrådgivare att en höanalys är ett resultat av näringsvärdet i marken och att det vore bra med en markkartering på både slåttervallen och betesvallen. Är inte det på lösa grunder? Det är detta jag gör. Att förbättra miljön för hästen. Då kommer inte hästen i händerna på obildade foderrådgivare. Går man in på t.ex Granngården så är det hyllmeterar om fodertillskott för hästar. Hur mycket finns för kor och grisar? Därför att kunskapen om dessa djur är så mycket högre. Hur ofta säger foderrådgivarna att gränsvärdena för olika gifter är högre satta (eller helt saknas) för hästar än för kor och grisar. Varför upplyser man inte hästägarna om höga don-halter då t.ex grisbranschen larmar om detta. Lösa grunder är det.

Fast det ÄR ju inte samma sak med diabetes typ 2 på människa som insulinresistens på hästar. Ska du jämföra med humansidan så får du jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Dvs då får du se på de människor som enbart är insulinresistenta men inte utvecklat typ 2 diabetes. IR är ett förstadium till diabetes typ 2 hos människa, och vid debuterad sjukdom även en del av sjukdomen.

Hästar har en enorm överkapacitet vad gäller insulinproduktion, något som människan saknar. Hästarna har även en betydligt större blodsockerkontroll, vilket innebär att många IR-hästar kan ha helt horribla insulinvärden men normal eller nästan normalt blodsocker.

Gå in på ko/grishyllan så hittar du tillskotten. Jag brukar ganska ofta frekventera den, eftersom samma produkt ofta finns till lantbruksdjur som till häst, bara lägre pris och mindre flashig förpackning.

Vad gäller foderrådgivare verkar du tyvärr mött enbart dåliga sådana?

Nu har jag inte följt senaste forskning då jag tog bort min IR-häst för 1,5 år sedan. Men jag har mkt svårt att se vad man vinner på att sänka blodglukosen hos dessa hästar? Då borde man få ännu högre insulinnivåer, eller fortsatt cellsvält. Varför skulle man vilja det?
 
Hästbranschen är en sluten värld där okunskapen hyllas. Det är en skillnad mellan hästar och människor. Varför då inte lyssna. Vi sänker insulinhalten för hästar med hjälp av tiamin. Både normalnivåer och toppnivåer. Dessutom blir hästen normal i sitt förhållande till mat vilket inte är vanligt för dessa hästar. Målsättning är hästarna snabbt kan äta normalt grovfoder. Ej 12 MJ/kg vilket inte är braför 90% av hästarna. Är det inte bra att utvecklingen tar ett stort kliv framåt i detta? En av de högst uppsatta foderrågivarna sa "det finns väl inte många hästar som betar längre". Då har man kommit rätt så långt ifrån det som borde vara hästars hemmiljö.
 
Senast ändrad:
Troligen söker vi forskningsanslag för detta i vår. Pga av systemet med anslag så försenas detta så vi missar årets vårbete. Vi får försöka ordna detta på något annat sätt. Rent generellt tycker man att borde finnas medel för snabba insatser. Hur löser man epedemier? Man kan ju kalla detta för en långsam epedemi.
 
Hästbranschen är en sluten värld där okunskapen hyllas.

Nej vet du vad! Jag har aldrig någonsin sett okunskap hyllas i hästvärlden. Visst finns det många okunniga som aldrig borde ha häst överhuvudtaget men många har också enormt mycket kunskap. Det största problemet som jag ser är alla fodertillverkare som lovar guld och gröna skogar om man bara ger deras "superfoder". Att fodret sedan inte alls är vad hästen behöver ha beror ju på okunskap hos den enskilde men att den okunskapen skulle hyllas känner jag inte igen.
 
Hästbranschen är en sluten värld där okunskapen hyllas. Det är en skillnad mellan hästar och människor. Varför då inte lyssna. Vi sänker insulinhalten för hästar med hjälp av tiamin. Både normalnivåer och toppnivåer. Dessutom blir hästen normal i sitt förhållande till mat vilket inte är vanligt för dessa hästar. Målsättning är hästarna snabbt kan äta normalt grovfoder. Ej 12 MJ/kg vilket inte är braför 90% av hästarna. Är det inte bra att utvecklingen tar ett stort kliv framåt i detta? En av de högst uppsatta foderrågivarna sa "det finns väl inte många hästar som betar längre". Då har man kommit rätt så långt ifrån det som borde vara hästars hemmiljö.

Jag uppnådde det där helt utan tiamin.
Okunskap säger du? Jag har läst all forskning som fanns i ämnet fram tills 1.5 år sedan. Diskuterat med både svenska och engelska veterinärer och experter. Utbytt erfarenheter med andra ägare till IR-hästar i Sverige och utomlands. Hållit koll på studier vad gäller både tillskott, medicin och andra preparat. Lärt mig vad som händer i kroppen ner på cellnivå. Osv.

Jag ser ingen kunskap, fakta eller evidens i det du säger? Du tycker. Men kalla mig okunnig du...
 
Vi kan se beskrivningar på hur krafter tar vägen vid ridning. Ibland går dessa utanför kroppen. Hur tyngdpunkter flyttas. Att man har ett språk som inte har en motsvarighet någonstans trots att det kan vara krafter. Ta vikt med bakdelen och andra omöjliga saker. En häst kan inte ta vikt med bakdelen eller flytta tyngdpunkter med annat än halsens hållning. Att man inte vet vilka muskler som bär ryttaren. Att man har en sadel som är hundra år gammal eller ännu äldre. Som inte har självklarheter som automatisk och ögonblicklig anpassning till olika hästar. Som inte fördelar vikten jämt. Varken i stillastående eller i rörelse. När allt detta är så självklart i andra branscher att vi inte ens tänker på det. Det märkliga att vi inte tänker att hästen är ett annat djur än kor och därför behöver ett annat bete och foder än dessa. Om vi fick ett bättre språk som beskriver vad som verkligen händer så skulle våra träningsmetoder snabbt utvecklas.
 
Vi kan se beskrivningar på hur krafter tar vägen vid ridning. Ibland går dessa utanför kroppen. Hur tyngdpunkter flyttas. Att man har ett språk som inte har en motsvarighet någonstans trots att det kan vara krafter. Ta vikt med bakdelen och andra omöjliga saker. En häst kan inte ta vikt med bakdelen eller flytta tyngdpunkter med annat än halsens hållning. Att man inte vet vilka muskler som bär ryttaren. Att man har en sadel som är hundra år gammal eller ännu äldre. Som inte har självklarheter som automatisk och ögonblicklig anpassning till olika hästar. Som inte fördelar vikten jämt. Varken i stillastående eller i rörelse. När allt detta är så självklart i andra branscher att vi inte ens tänker på det. Det märkliga att vi inte tänker att hästen är ett annat djur än kor och därför behöver ett annat bete och foder än dessa. Om vi fick ett bättre språk som beskriver vad som verkligen händer så skulle våra träningsmetoder snabbt utvecklas.

Eh. Läser du överhuvudtaget NÅGON forskning och vetenskap?
 
Varför påstå att det inte finns kunskap runt tiamin. Det är mycket enkelt att kontrollera detta. I DN idag t.ex. I Hippson sa en veterinär nyligen att fångfrågan är så svår att det är värt nobelpriset att lösa detta. Alltså har man inte löst detta. Vi har bara provat detta sedan oktober. Vi har läst närmare 100 rapporter av olika slag kring fång eller fångliknande sjukdomar. Vi har pratat med läkare och forskare. Det har funnits fisk- och fågeldöd lokalt och i perioder. Just nu pågår en älgdöd. Gemensamt är låga nivåer av tiamin. Vad dessa beror på vet vi inte men det pågår i Sverige nu. Tyvärr tog forskningsanslagen slut i älgfrågan. Man jan googla på öl och diabetes för hitta ett samband med det vi påstår. Det finns hur mycket som helst. Bäst är att googla på Thiamin and diabetes. Tiamin och insulin har i detta fall en snarlik uppgift och i vårt fall avlastar insulinet. Observera att vi pratar om stora doser (100 ggr). Mycket information handlar om normalt dagsintag. I Sverige är det mycket lite skrivet om höga doser på annat än behandling av alkoholskador.
 
Varför påstå att det inte finns kunskap runt tiamin. Det är mycket enkelt att kontrollera detta. I DN idag t.ex. I Hippson sa en veterinär nyligen att fångfrågan är så svår att det är värt nobelpriset att lösa detta. Alltså har man inte löst detta. Vi har bara provat detta sedan oktober. Vi har läst närmare 100 rapporter av olika slag kring fång eller fångliknande sjukdomar. Vi har pratat med läkare och forskare. Det har funnits fisk- och fågeldöd lokalt och i perioder. Just nu pågår en älgdöd. Gemensamt är låga nivåer av tiamin. Vad dessa beror på vet vi inte men det pågår i Sverige nu. Tyvärr tog forskningsanslagen slut i älgfrågan. Man jan googla på öl och diabetes för hitta ett samband med det vi påstår. Det finns hur mycket som helst. Bäst är att googla på Thiamin and diabetes. Tiamin och insulin har i detta fall en snarlik uppgift och i vårt fall avlastar insulinet. Observera att vi pratar om stora doser (100 ggr). Mycket information handlar om normalt dagsintag. I Sverige är det mycket lite skrivet om höga doser på annat än behandling av alkoholskador.

Nu hoppar du vilt bland ämnena. Dessutom blir du väldigt obegriplig när du blandar in kossor, fiskdöd, alkoholism och sadelinpassning i frågan.

Jag är inte intresserad av att veta mer om tiamin i sak, det är inte det jag efterfrågar. Jag talar om IR på häst och ditt påstående om att tiamin skulle hjälpa dessa hästar: DET vill jag ha fakta och evidens på. Du kan börja med att förklara HUR du anser att sänka blodglukosen på dessa hästar skulle vara positivt?
 
I biomekanik har jag blivit inbjuden av professor LR blivitv inbjuden för samtal av deltagande för framtida forskning som expert. Han sa bl.a vetenskapliga rapporter redovisar detta riktigt med krafter och tyngdpunkter. De har även gett ut en? rapport om detta. Problemet är att den kunskapen inte hsr spritts. Angående tiamin och fång så är vi troligen först i världen med detta. Därför är det svårt att hitta något om just detta.
Återigen så verkar tiamin och insulin parallellt och därför sänks insulinnivån. Vilket är vad vi eftersträvar. Det skapar möjlighet med ett mer normalt foder.
Tiamin hjälper mot många sjukdomar. Alzheimer, utmattningssjukdomar, muskelsjukdomar inkl hjärtat. Det används mot patellaupphakning.
Nervsjukdomar och diabetes typ 2 (mest). Även här är det nytt med högdos. Vilket man måste komma ihåg när man läser rapporter.
 
I biomekanik har jag blivit inbjuden av professor LR blivitv inbjuden för samtal av deltagande för framtida forskning som expert. Han sa bl.a vetenskapliga rapporter redovisar detta riktigt med krafter och tyngdpunkter. De har även gett ut en? rapport om detta. Problemet är att den kunskapen inte hsr spritts. Angående tiamin och fång så är vi troligen först i världen med detta. Därför är det svårt att hitta något om just detta.
Återigen så verkar tiamin och insulin parallellt och därför sänks insulinnivån. Vilket är vad vi eftersträvar. Det skapar möjlighet med ett mer normalt foder.
Tiamin hjälper mot många sjukdomar. Alzheimer, utmattningssjukdomar, muskelsjukdomar inkl hjärtat. Det används mot patellaupphakning.
Nervsjukdomar och diabetes typ 2 (mest). Även här är det nytt med högdos. Vilket man måste komma ihåg när man läser rapporter.

Men snälla rara. Kan du inte bara svara på de två frågorna? Och skippa humansidan.

Än har du mest sagt att tiamin är skitbra, och att det kan sänka insulinnivån (jag väntar fortfarande på en förklaring hur). Du kan sänka insulinnivån på en IR-häst med rätt foderstat och motion. Jag ser fortfarande ingen poäng med tiaminet?
 
1)Vi sänker insulinnivån.
2 ) Vi sänker insulinnivån. Vi gör hästen lugn i sitt förhållande till sitt foder. Den kommer inte att kasta sig på sockerrikt gräs. Jag pratade häromdan med forskningschefen på stiftelsen hästforskning. Han sa att tiamin har en lugnande effekt. Vilket används på heta tävlingshästar. Det är bara att googla thiamin and racing så ser man detta. Sedan händer det saker med magsystemet, nerverna och hjärnan. Det är det vi skall forska på. Vi skall även forska på vart tiaminet tar vägen i kroppen. Angående de snabba kolhydraterna finns 100-tals rapporter som på olika vis beskriver detta. Jag kommer strax att lägga in en länk.
 
Är du någon slags fysiker som sysslar med biomekanik? Vad har krafter och tyngdpunkten med glukosmetabolismen att göra? Länka gärna till en artikel om detta i så fall. Det hade varit intressant att läsa.

Jag inser naturligtvis att det på ngn "mikromikro" -nivå skulle kunna ha ett samband men då ser man kanske inte helheten i problematiken kring fång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 974
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp