Tiamin mot insulinresistens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte följt denna tråd vidare men eftersom tillskott av B-vitaminer lämpligen kom upp i ECIR-gruppen idag återger jag här vad som sas om bl. a. tiamin som tillskott till IR-hästar:

“We usually talk about not adding the B Vits -- niacin, thiamine and riboflavin -- for our IR horses. Most of them get adequate in their hays and/or can generate what they need in the hind gut. There is research that indicates these three can be problematic for the IR horse.”

https://groups.yahoo.com/neo/groups/EquineCushings/conversations/messages/99124

ECIR-gruppen består av en rad framstående veterinärer med Dr. Eleanor Kellon i spetsen som ger råd och hjälper hästar med laminitis/fång och PPID.

Dr. Kellon tilla följande:

“As for the three B vitamins Nanc mentioned, the research was actually in athletes and those three can push the muscle cell to depend heavily on glucose. Since IR horses may have low levels of glycogen (stored glucose), this isn't a good idea, especially with exercise”.

Så om det är någon här som ger tiamintillskott till sin IR-häst är det nog bäst att sluta med detta. Det har ingen positiv inverkan på insulinkänsligheten och kan faktiskt vara direkt skadligt.
 
Vi pratar inte om vanliga intag 35-45 mg inkl egen produktion. Vi pratar om ett dosmått på 4,5 gram dvs 4500 mg. Inte en bred B-vitaminblandning utan enbart tiamin. Så jämförelsen haltar. Våra veterinärer ger 9 gram för patellaupphakning. Oavsett övrig sjukdomsbild. Ansvarslöst ?
 
Senast ändrad:
Vi har nu exempel på att hästar som ätit för lite nu äter mer. Tillsammans med de mer vanliga som varit för glupska nu med tiamin äter mindre och mer normalt. Så hästens egen reglering fungerar.
 
@Johan58
Jo, jag har förstått nu att du tycker att tiamin är ett undermedel. Så, då vill jag veta vad er tes är, att det har för funktion i metabolismen i kroppen? Exakt vilka är mekanismerna som får det att fungera så bra, som du försöker tala om?
Jag är inte alls lika påläst som @spaderäss och vem det nu var mer som var insatt i glykolysen. För jag läser än så länge bara grundkurs i biokemi. Men jag vet åtminstone att i princip allt som händer i kroppen, som har någon betydelse, sker på cellnivå. Och därför undrar jag hur tiaminet jobbar - utöver det som tidigare nämnts av andra än dig?
 
@Johan58
Jo, jag har förstått nu att du tycker att tiamin är ett undermedel. Så, då vill jag veta vad er tes är, att det har för funktion i metabolismen i kroppen? Exakt vilka är mekanismerna som får det att fungera så bra, som du försöker tala om?
Jag är inte alls lika påläst som @spaderäss och vem det nu var mer som var insatt i glykolysen. För jag läser än så länge bara grundkurs i biokemi. Men jag vet åtminstone att i princip allt som händer i kroppen, som har någon betydelse, sker på cellnivå. Och därför undrar jag hur tiaminet jobbar - utöver det som tidigare nämnts av andra än dig?
 
@Johan58
Jättefint, men har du något om häst? Inte människor med alkoholism eller diabetes, inte brist vid svält. Utan om häst.

Vore kul att läsa vad er forskning handlar om! Vad är hypotesen? Vad för djur material? In vivo, in vitro?
Och vilka är ni i forskarlaget, vem står bakom studien?
Vore kul att läsa piloten om den finns!
 
Jag undrar oxå som ovanstående och vill fortfarande veta varför ni inte börjar med att undersöka om hästarna verkligen lider brist?
 
Vi är först i världen om detta. Vi får bra resultat och vill så snabbt som möjligt få mer kunskap om hur hästar med olika långt gångna sjukdomar reagerar på tiamin. Tiamin är en mycket potent vitamin i många av de funktioner som deltar i framförallt vällevnadsproblematiken med för mycket sockerintag.
Vi har hästar med både kraftigt förstärkt matlust och de som har haft nedsatt matlust. Dessa har normaliserats av tiamin.
Hästar är annorlunda oss människor med insulinproduktion i förlängningen av dessa stora sockerintag. Troligen fungerar tiamin bättre på hästar då insulinet samverkar med tiaminet.
Forskning om detta kan börja
med en ansökan om forskningsanslag i vår. Men detta är ingen fångfråga utan betydligt bredare än så. Därför kommer forskningen ske parallellt på humansidan.
 
Så det finns redan resultat? Du skriver att ni redan sett att hästarnas aptit blivit normal (hur definieras normal respektive "onormal"?), så något försök måste ju redan gjorts.

Ni är först i världen med vad exakt?
 
Lider brist på? Hästen har hamnat i en situation där den är farlig för sig själv. Det är ju bara att släppa ut en fånghäst fritt och låta den själv beta det den lider brist på. Tänk om lösningen var så lätt. Etablerad fång är ingen bristsjukdom på det sättet. Det är en rubbad balans som så snabbt som möjligt måste normaliseras. Här är tiamin verksamt. Sedan har den en bred effekt på de flesta andra störda och skadade delar i sjukdomen.
 
Lider brist på? Hästen har hamnat i en situation där den är farlig för sig själv. Det är ju bara att släppa ut en fånghäst fritt och låta den själv beta det den lider brist på. Tänk om lösningen var så lätt. Etablerad fång är ingen bristsjukdom på det sättet. Det är en rubbad balans som så snabbt som möjligt måste normaliseras. Här är tiamin verksamt. Sedan har den en bred effekt på de flesta andra störda och skadade delar i sjukdomen.

Jag förstår inte.. Vem lider brist på vad? Och vem har sagt att det "bara att släppa ut en fånghäst fritt och låta den själv beta det den lider brist på"? Ingen i den här diskussionen.. Vem påstår att fång är en bristsjukdom? Och vad med fång är "en rubbad balans"? Menar du att tiamin kan "bota" fång?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 974
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp