Tiamin mot insulinresistens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i 35 år sysslat med statik. Vilket är krafter i jämnvikt. Jag har på senare tid försökt att tala om att Psoas major och minor tillsammans med intilliggande ligament som bär ryttaren. Det börjar få genomslag. Det i sin tur ändrar träningen till mer vattenträning. Men det får bli en annan tråd.
 
Nej det är inget fel med motion. Problemet är ju det motsatta. Fånghästar får allt mindre ytor att röra sig på. Målsättningen är ju en frisk häst. Men det kräver ändring på det som förde hästen mot sjukdom. Det sägs ju att återfallsrisken är stor. Beror detta på någon skada. Eller att det har etableras en ny jämviktsbalans? Kräver detta en ändrad foderstat jämfört med en frisk häst? Det finns mycket att forska om. Det är enkelt att kolla vad man forskat på de senaste 20 åren. Jag tycker detta har varit för lite. Med tiamin har vi en ny möjlighet med att vända fångproblematiken.
 
Nej det är inget fel med motion. Problemet är ju det motsatta. Fånghästar får allt mindre ytor att röra sig på. Målsättningen är ju en frisk häst. Men det kräver ändring på det som förde hästen mot sjukdom. Det sägs ju att återfallsrisken är stor. Beror detta på någon skada. Eller att det har etableras en ny jämviktsbalans? Kräver detta en ändrad foderstat jämfört med en frisk häst? Det finns mycket att forska om. Det är enkelt att kolla vad man forskat på de senaste 20 åren. Jag tycker detta har varit för lite. Med tiamin har vi en ny möjlighet med att vända fångproblematiken.

Men det borde väl i alla fall vara bättre att ta bort orsaken till IR i stället för att behandla symtomen?
Som skrivits ovan går det utmärkt att minska IR genom en balanserad foderstat. Varför börjar ni inte där? Är det för att det är lite jobbigt att lära sig räkna?
Varför börjar ni inte ta reda på om hästarna lider av tiaminbrist innan ni börjar med tillskott?
 
Nej det är inget fel med motion. Problemet är ju det motsatta. Fånghästar får allt mindre ytor att röra sig på. Målsättningen är ju en frisk häst. Men det kräver ändring på det som förde hästen mot sjukdom. Det sägs ju att återfallsrisken är stor. Beror detta på någon skada. Eller att det har etableras en ny jämviktsbalans? Kräver detta en ändrad foderstat jämfört med en frisk häst? Det finns mycket att forska om. Det är enkelt att kolla vad man forskat på de senaste 20 åren. Jag tycker detta har varit för lite. Med tiamin har vi en ny möjlighet med att vända fångproblematiken.

Det som förde hästen mot sjukdom = genetisk disposition och fodret.

Så varför behövs tiamin när du kan åstadkomma samma sak med foder och motion.
 
Om ni kände mig så skulle ni veta att jag jobbat på just detta ett antal år. Jag är skyldig till att SW Pegasus 13 finns. 11:an och 12:an har varit i princip oförändrade i 20 år. Jag importerar 3 nya hästgrässorter i år som är okända av "experterna" i Sverige. Vi har haft foderstater i Sverige de senaste 20 åren och hästarna blir allt mer sjuka. Det finns inbyggda fel i dessa och resonemanget kring detta. Problemet är att hästarna får allt mindre ytor och därmed motion. Finns det en fånghäst på en gård blir det lätt fler. Medan andra liksom jag själv aldrig har några. Grovfodret innehåller drygt 2 mg/kg tiamin. Vilket är mindre än hälften av vad som behövs för underhållsutfodrade hästar. Kraftfoder innehåller 10 mg/kg. Då inser vi ju att travhästar får i sig tillräckligt. Det finns mig veterligen ingen foderstat för IR-hästar. Jag är tacksam om ni redovisar en sådan.
 
Nu är det inte bara IR-hästar som får fång. Vid medicinering, tillfällig överätning, foderbyte och förlossning kan fånganfallet komma som en "blixt från klar himmel". Ofta blir det så även på en IR-häst. Att hästen är IR brukar man ju konstatera efter fånganfallet....

Att kunna häva fånganfallet snabbt gör att hästen klarar sig nästan från att lamellranden vidgas, vilket i sin tur gör att hästen slipper både smärta, hovbölder och i värsta fall lägensförändring av hovbenet.

Idag finns ingen vedertagen "kur" för hur man snabbt häver fånganfallet även om vi är några som lyckats både häva fånganfall snabbt och dessutom med mkt noggrann kost/utfodring och ev. tillskott haft hästarna på bete utan fånganfall. Vore väl trevligt om fler fick ta del av denna nya kunskap:)
 
Om ni kände mig så skulle ni veta att jag jobbat på just detta ett antal år. Jag är skyldig till att SW Pegasus 13 finns. 11:an och 12:an har varit i princip oförändrade i 20 år. Jag importerar 3 nya hästgrässorter i år som är okända av "experterna" i Sverige. Vi har haft foderstater i Sverige de senaste 20 åren och hästarna blir allt mer sjuka. Det finns inbyggda fel i dessa och resonemanget kring detta. Problemet är att hästarna får allt mindre ytor och därmed motion. Finns det en fånghäst på en gård blir det lätt fler. Medan andra liksom jag själv aldrig har några. Grovfodret innehåller drygt 2 mg/kg tiamin. Vilket är mindre än hälften av vad som behövs för underhållsutfodrade hästar. Kraftfoder innehåller 10 mg/kg. Då inser vi ju att travhästar får i sig tillräckligt. Det finns mig veterligen ingen foderstat för IR-hästar. Jag är tacksam om ni redovisar en sådan.

Det viktigaste för en IR-häst är att foderstaten håller låg halt (<10% brukar man säga) av sockerarter som ger insulinsvar. Dessa är glukos och fruktos. Ett grovfoder med NDF > 500 g/kg för lagom långsam frisättning av sockerarter. Förhållandet kalcium/magnesium skall vara 1,5 gång så mycket kalcium som magnesium. Spårämnena järn:mangan:zink:koppar måste balanseras. Beroende på hur mycket järn som finns i foderstaten använder man förhållandena 4:4:4:1 eller 3:3:3:1.
Tyvärr hjälper det inte med det bästa av grässorter när markerna är utarmade och försurade så att mineralbalansen i grovfodret blir helt galen.
 
Då konststerar vi att det inte finns någon kur. Att det inte finns någon mark bra nog. Att vi har har de bästa grässorter.
Jag hävdar att detta är fel. Det löser vi genom att markkartera marken och att åtgärda bristerna. Gräsarterna måste näringsinnehållprovas över en växtsäsong för att vi skall ha möjlighet att välja rätt art och sort. Detta är inte gjort. Jag har initierat detta genom att sammanföra forskare med fröhandlare som har befintliga gräsmatteförsök och det skulle bara behövas näringsprov på dessa. Detta kommer att visa att vi behöver en del nya arter. Även om ni inte nu tror detta så är tiamin ett hjälpmedel i en kur. Det minsta det gör är göra hästen lugn så att man lättare kan välja metod. Då tiamin är så bred i sitt verkningssätt så gör den större nytta än så. Jo jag vet att det finns olika orsaker till fång. Men vi har inriktat oss på oss på den som ökar. Som är obalansen i hästen som i huvudsak beror på ständigt för höga sockerhalter för 90% av hästarna. Över hela året.
 
Då konststerar vi att det inte finns någon kur. Att det inte finns någon mark bra nog. Att vi har har de bästa grässorter.
Jag hävdar att detta är fel. Det löser vi genom att markkartera marken och att åtgärda bristerna. Gräsarterna måste näringsinnehållprovas över en växtsäsong för att vi skall ha möjlighet att välja rätt art och sort. Detta är inte gjort. Jag har initierat detta genom att sammanföra forskare med fröhandlare som har befintliga gräsmatteförsök och det skulle bara behövas näringsprov på dessa. Detta kommer att visa att vi behöver en del nya arter. Även om ni inte nu tror detta så är tiamin ett hjälpmedel i en kur. Det minsta det gör är göra hästen lugn så att man lättare kan välja metod. Då tiamin är så bred i sitt verkningssätt så gör den större nytta än så. Jo jag vet att det finns olika orsaker till fång. Men vi har inriktat oss på oss på den som ökar. Som är obalansen i hästen som i huvudsak beror på ständigt för höga sockerhalter för 90% av hästarna. Över hela året.

Nä, nån undergörande kur har det aldrig varit tal om. Var har du fått det ifrån?
Alla hästar är förunnat en foderstat som är individanpassad.
 
Om ni kände mig så skulle ni veta att jag jobbat på just detta ett antal år. Jag är skyldig till att SW Pegasus 13 finns. 11:an och 12:an har varit i princip oförändrade i 20 år. Jag importerar 3 nya hästgrässorter i år som är okända av "experterna" i Sverige. Vi har haft foderstater i Sverige de senaste 20 åren och hästarna blir allt mer sjuka. Det finns inbyggda fel i dessa och resonemanget kring detta. Problemet är att hästarna får allt mindre ytor och därmed motion. Finns det en fånghäst på en gård blir det lätt fler. Medan andra liksom jag själv aldrig har några. Grovfodret innehåller drygt 2 mg/kg tiamin. Vilket är mindre än hälften av vad som behövs för underhållsutfodrade hästar. Kraftfoder innehåller 10 mg/kg. Då inser vi ju att travhästar får i sig tillräckligt. Det finns mig veterligen ingen foderstat för IR-hästar. Jag är tacksam om ni redovisar en sådan.

Foderstat är ju en individuell "meny" för en specifik häst, utefter den hästens individuella behov och grovfodrets innehåll. Så det är klart det inte finns "en foderstat för fånghästar", de är inte en särskilt homogen grupp ens.

När det gäller IR-hästar så finns det vetenskapligt belagda foderrekommendationer utöver de generella som gäller alla hästar (grovfoderbaserat, behov av protein och MJ osv) där det handlar om att undvika socker och andra snabba kolhydrater - dvs ge ett fiberrikt foder med begränsad halt stärkelse och "socker". Men det borde du ha full koll på själv.
 
Det finns mig veterligen ingen foderstat för IR-hästar. Jag är tacksam om ni redovisar en sådan.
Vad menar du? En foderstat är ju något som man sätter ihop till hästen.

Jag har en IR ponny och har läst foderlära för hästar på högskolenivå. Med en hel del kunskap om fångproblematiken och om vilket foderbehov en insulinresistent häst har så har jag gjort en egen foderstat till min ponny. Med all den kunskap du menar att du har bör du också kunna göra detsamma om du nu vill.

Sedan håller jag med dig om att det kan vara svårt att hitta bra lämpliga foder till dessa hästar. Många vallfoder tex är ju framtagna till högpresterande djur och inte till lättfödda ponnyer.
 
Det jag menar är en foderstat som inkluderar konsekvensen av icke perfekt fungerande mage. Samt det faktum att vi inte har det grovfoder som behövs. Vilket är högst väsentligt.
Halm är inget foder och hanteras inte som ett foder någonstans i kedjan utan är en restprodukt. Ofta med höga don-halter. Vilket man helt bortser ifrån i dessa foderstater. Den enda kombinationen halm fungerar med är med lusern.
Sedan har vi det märkliga att rörsvingel börjar användas allt mer i hästens grovfoder. En art som avskys i många länder och varnas allmänt till dräktiga ston. Sverige verkar vara isolerat när det gäller kunskap om foder.
 
Det jag menar är en foderstat som inkluderar konsekvensen av icke perfekt fungerande mage. Samt det faktum att vi inte har det grovfoder som behövs. Vilket är högst väsentligt.
Halm är inget foder och hanteras inte som ett foder någonstans i kedjan utan är en restprodukt. Ofta med höga don-halter. Vilket man helt bortser ifrån i dessa foderstater. Den enda kombinationen halm fungerar med är med lusern.
Sedan har vi det märkliga att rörsvingel börjar användas allt mer i hästens grovfoder. En art som avskys i många länder och varnas allmänt till dräktiga ston. Sverige verkar vara isolerat när det gäller kunskap om foder.

Fast halm är inte minsta krav för att få den där fungerande foderstaten.
 
Den foderstaten är ju endast en dröm. När man sedan
har verkligt grovfoder så kommer halmen fram.

Vår häst med PPID åt ingen halm. Inte heller mina två lättfödda jag har idag som jag också vill hålla på en så låg sockernivå som möjligt just eftersom de är lättfödda. Man får givetvis köpa grovfoder som passar de hästar man har. Inte bara ta första bästa hos närmaste bonde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 974
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp