Det är alltså självskattning och på ganska allmänna/lösa grunder? Av typen "Jag tycker min häst verkar må bättre eftersom den xxx" som är måttet och valideringen av resultatet? Att hö ligger kvar den här årstiden anser jag har för många felkällor, det gör det mellan varven här med - det finns gräs i hagarna. Har de fått i sig mycket gräs går det mindre hö, har de fått i sig mindre gräs går det mer hö. Går de ut tidigt är det mer mat kvar än om de går ut sent. Osv. Och det då utan att något är ändrat.
Jag är både intresserad av allt som minskar risken för IR, och jag är heller inte motvillig att prova nya saker. Jag har t ex både initierat att prova metforminbehandling på IR häst och cetirizin-behandling på eksemhäst. Efter att ha tagit del av forskning och resultat. Och jag har valt att prova TROTS att forskningen endera varit motstridig resultatmässigt eller (cetirizin) i senare studier visat på utebliven effekt. Jag har ändå valt att prova. Men då har det funnits kontrollerade studier, klara hypoteser, klara verkningsmekanismer och det har gått att tämligen tydligt mäta resultat även med självskattning. För IR-hästen var kroppsvikt, mätning av depåer och hullbedömning mätbara. För eksemhästen var klimönster, tid spenderad att klia samt status på huden mätbara.
Men "den lämnar hö", det är lite för vagt för mig, särskilt om det saknas hypotes, saknas vetenskapligt forskningsunderlag där man i kontrollerade studier bekräftat eller avfärdat en hypotes osv.
Det du nämner att tiamin kan göra har tusen och en tillverkare av diverse tillskott hävdat före dig. Så - jag vill se mer om jag ska se det annat än reklam för ett experiment.
Jag deltar fö gärna i studier och bidrar till forskning med, har just nu två hästar med i en SLU-studie. Så jag är inte den som generellt är motvalls etc. Men det måste finnas sunt förnuft och rim och reson både i påståenden och genomförande.