Tiamin mot insulinresistens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också högst tveksam till fyllda hyllor med undergörande innehåll för just hästar. Varför inte detsamma till grisar. En anledning är att fisk- fågel- och älgdöd i Sverige har det gemensamma att de hade total tiaminbrist i sina till synes friska kroppar. Det är då djur. På människosidan hittade vi mycket kring insulin i Amerikansk forskning. Hästar och människor är lite olika med sin insulinproduktion. Det innebär inte att hästar är mindre intressanta i detta. Tvärtom. Tyvärr är vår hästhållning mycket lik den människor i USA har. En vansinnig tillgång till socker. Vårt grovfoder som enbart är framtaget för mjölkkor har alldeles för sockerhalt. Jag har tagit fram en hästfröblandning som är mer energifattig. Jag går vidare med att sänka energinåvån. Detta har inte gjorts tidigare. Jag utvecklar hela hagmiljön för en hästvänligare miljö. Tyvärr finns det inte någon forskning i detta så även här är det att starta från början. Jag letar i hela världen för att hitta rätt växter för detta. Dessa skall sedan godkännas i EU vilket tar kanske 10 år. Jag forskar även med ett helt nytt odlingssystem. Betydligt bättre än krav. Jag för även diskutioner om att tillföra hagen mikronäring med olika tillverkare av sådant. T.ex Selen är idag omöjligt att tillföra marken. Krom är en annan bortglömd mineral som är svårdoserad i foder men som växterna mängdreglerar betydligt bättre. Jag för samtal med växtförädlare att höja vitamin och mineralhalterna i vissa utvalda sorter. Så jag försöker få hela hästhanteringen bättre än vad den tyvärr är idag.
 
Varför är dagens okunskap bra. Den som gör hästar sjuka. Att man kan bli foderrådgivare utan någon som helst kunskap. Hur många hästägare gör en markkartering? För 100 år sedan gav man hästar i Skåne 10% hö. I mellansverige 15% hö. Detta utan att man nämnde fång som ett problem. Man hade problem med måndagssjukan.
 
Vi har 50 som provar på sina hästar. När höet ligger kvar efter natten så blir de imponerade. Vilket innebär att 492 st hästägare nu är intresserade att prova. Priserna på tiamin har gått upp pga detta. Vi har inget med produkten att göra. Det är enbart pga ökad efterfrågan.
Nej men nej, vad är det för riktmärke? Mitt födogeni lämnar grovfoder nu, alltid samma sak vid den här årstiden så blir han anorektisk. Det är suget efter gräs som hägrar, då är inte grovfoder intressant längre. Jag kan inte se relevenasen i den jämförelsen.
 
När forskare på SLU gör sina forskningsansökningar är det bara 6% av dessa som godkänns. Det gör att forskarna väljer ut de för dem mest intressanta områdena. Eftersom forskningen slutade kring 1990 av politiska beslut så är kunskapen inte uppdaterad. Ej heller görs gemensam internationell forskning i någon väsentlig grad. Läser man en rapport om vallodling så hänvisar man till 1990 t.ex.
 
När forskare på SLU gör sina forskningsansökningar är det bara 6% av dessa som godkänns. Det gör att forskarna väljer ut de för dem mest intressanta områdena. Eftersom forskningen slutade kring 1990 av politiska beslut så är kunskapen inte uppdaterad. Ej heller görs gemensam internationell forskning i någon väsentlig grad. Läser man en rapport om vallodling så hänvisar man till 1990 t.ex.
Har du källa på det (det fetstilta)?
 
Fast det skulle den ju inte behöva vara, det vore en väldigt intressant studie, om den utförs vetenskapligt :) Men när psedovetenskapliga forskningsområden backar inför vetenskapliga studier, är det inte seriöst. Det är synd tycker jag, eftersom det vore väl win win, oavsett resultat,förutom för enbart försäljarna.
Det behöver inte vara det men det är ju helt uppenbart så i det här fallet.
 
Min forskare som jag har ansluten i mitt nya odlingsystem sa detta. Han får sina ansökningar bedömda med högsta poäng. Hans område innefattar även mycket kring näringsläckaget som då är viktigt för Östersjön. Men det hjälper liksom inte. De blir inte godkända.
 
För att förtydl
Har jag sagt att de lämnar hö nu i slutet av Maj? Ni får lära er att läsa.
nej du har inte sagt ett dugg. Mer än att hästägare blir imponerade när hästarna lämnar hö.

Det är som det som är kärnan, du påstår en hel massa men du säger ingenting alls som har någon som helst substans.
 
Tråkigt att ni inte vill ta detta till er. Jag har inte tjänat ett öre på detta trots att jag lagt ner 100-tals timmar. Det är också så att detta motarbetas av läkemedelsindustrin av uppenbara skäl. En vitamin som är bättre än läkemedel. Det ger inga pengar. Men googla på detta och ni finner mycket fakta.
 
Alexandra. Vi är inte i det skedet än att vi har siffror på något. Säg så här. Vi har sått, det växer och senare skall vi skörda. Men vi ser hur det växer. Till nästa säsong skall vi välja gröda. Med alla data.
 
Tråkigt att ni inte vill ta detta till er. Jag har inte tjänat ett öre på detta trots att jag lagt ner 100-tals timmar. Det är också så att detta motarbetas av läkemedelsindustrin av uppenbara skäl. En vitamin som är bättre än läkemedel. Det ger inga pengar. Men googla på detta och ni finner mycket fakta.
Det handlar inte om att vi inte vill ta till oss!! Vi vill veta vilka ni är och vilka kriterier och parametrar ni kommer att väga in i studien, för att avgöra om studien är intressant el ej.
 
En anledning är att fisk- fågel- och älgdöd i Sverige har det gemensamma att de hade total tiaminbrist i sina till synes friska kroppar.

Detta är inte sant. Att den s.k. “älgdöden” berodde på tiaminbrist har väl bevisats vara en “anka”. Det var en docent vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap vid Stockholms Universitet, Lennart Balk, som kastade ur sig teorin att tiaminbrist skulle vara orsaken till älgdöden helt utan några som helst undersökningar eller bevis. Hans teorier fick dock stort genomslag i pressen där okunniga journalister saknar förmågan till kritisk granskning och tror att bara för att en person är docent så måste han ha rätt.

Det var många andra forskare som var ytterst tveksamma till Balks teorier. En av dem var Jonas Malmsten på SVA. Han menade att det är högst osannolikt att en älg får B-vitaminbrist eftersom den, till skillnad från fåglar och många andra djur, själv bildar B-vitamin när den idisslar. Det är lika osannolikt att hästar skulle lida av tiaminbrist.

SVA gjorde en undersökning av dödsorsaken som man kan läsa här:

http://www.sva.se/djurhalsa/vilda-d...ervakning-forskning/dodsorsaker-alg-2012-2013

Resultatet av undersökningarna tyder på att det inte har dykt upp något nytt sjukdomssyndrom som dominerande orsak till dödlighet hos älg. Diagnoserna (se tabell 1) omfattar flera olika sjukdomar och dödsorsaker. Nästan hälften av de undersökta älgarna dog eller var sjuka av en allmäninfektion orsakad av bakterier eller parasiter, och i ett fall av en ganska ovanlig virussjukdom – katarralfeber. Kraftiga parasitangrepp med massförekomst av löpmagsmask (Ostertagia) och piskmask (Trichuris) i blindtarmen var ett vanligt fynd.

Älgarna dog med andra ord av lite av varje. Precis som älgar alltid har gjort och inte av tiaminbrist.
 
Tråkigt att ni inte vill ta detta till er. Jag har inte tjänat ett öre på detta trots att jag lagt ner 100-tals timmar. Det är också så att detta motarbetas av läkemedelsindustrin av uppenbara skäl. En vitamin som är bättre än läkemedel. Det ger inga pengar. Men googla på detta och ni finner mycket fakta.
Det handlar inte om vad du tjänar eller inte, du klarar ju inte ens av att svara på några frågor! Det är möjligt att du har svaren i ditt huvud, men du får inte ut dem i text så att det blir begripligt för den som läser. De "svar" du har skrivit här är inte svar på en enda av de frågeställningar som uppkommit i tråden. Du har bara dumförklarat alla som försöker ställa frågor, och hävdat att de inte är läskunniga.

Sen konspirationsteorin att läkemedelsindustrin motarbetar allt som inte är "läkemedel", den är jag tämligen less på. Och just den kommentaren tyder på att det inte handlar om vetenskap, i mina ögon. För jag ska avslöja en hemlighet - "läkemedelsindustrin" tillverkar även vitaminer... Dessutom skulle de nog vara väldigt glada över om någon annan forskar fram nåt som fungerar, nåt som inte går att ta patent på. Då slipper de själva lägga ner miljoners miljoner på forskning innan de kan börja tillverka och sälja... Att ta fram nya läkemedel är verkligen inte gratis! Och många test som görs hamnar i papperskorgen.
 
Studien är mycket mer intresant än oss. Vi är 2-3 personer. Vid en utvärdering troligen flera. Detvär nästa steg som är intressant för er tydligen. Den blir begränsad i sin utbredning. Så för mig är det mer intressant nu. Jag är avlare bl.a med 5 topp 5-placeringar på VM. Jag har konstruerat Ångströmlaboratoriet. Jag är spannmålsodlare. Jag har ett antal projekt ihop med högskolor. Förhoppningsvis med Chalmers 2017 t.ex.
 
Tyvärr tog pengarna slut för utredningen om älgdöden. Så något svar har vi inte. Det är dock märkligt att djur som producerar tiamin i magsystemet inte kan drabbas av tiaminbrist. Det gör de och det är mycket vanligare än vad man tror. En icke fungerande mage ger tiaminbrist. Motsatsen gäller också om inte magnesium och tiamin finns i tillräcklig grad i födan. Jag har ringt runt på SVA och senare på SLU och frågar om vilda djur och dödsorsaken för dem. Jag vart hänvisad till nya personer hela tiden. Alla sa de inte visste något. Kanske 8 personer. Så kunskapen är inte stor kan man konstatera. Älgdöden var central i mina frågor.
 
Tyvärr tog pengarna slut för utredningen om älgdöden. Så något svar har vi inte. Det är dock märkligt att djur som producerar tiamin i magsystemet inte kan drabbas av tiaminbrist. Det gör de och det är mycket vanligare än vad man tror. En icke fungerande mage ger tiaminbrist. Motsatsen gäller också om inte magnesium och tiamin finns i tillräcklig grad i födan. Jag har ringt runt på SVA och senare på SLU och frågar om vilda djur och dödsorsaken för dem. Jag vart hänvisad till nya personer hela tiden. Alla sa de inte visste något. Kanske 8 personer. Så kunskapen är inte stor kan man konstatera. Älgdöden var central i mina frågor.
Men sa du inte att älgdöden berodde på tiaminbrist? Det finns alltså inga belägg för det utan är enbart teorier från dig och några till?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 974
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp