Jag är också högst tveksam till fyllda hyllor med undergörande innehåll för just hästar. Varför inte detsamma till grisar. En anledning är att fisk- fågel- och älgdöd i Sverige har det gemensamma att de hade total tiaminbrist i sina till synes friska kroppar. Det är då djur. På människosidan hittade vi mycket kring insulin i Amerikansk forskning. Hästar och människor är lite olika med sin insulinproduktion. Det innebär inte att hästar är mindre intressanta i detta. Tvärtom. Tyvärr är vår hästhållning mycket lik den människor i USA har. En vansinnig tillgång till socker. Vårt grovfoder som enbart är framtaget för mjölkkor har alldeles för sockerhalt. Jag har tagit fram en hästfröblandning som är mer energifattig. Jag går vidare med att sänka energinåvån. Detta har inte gjorts tidigare. Jag utvecklar hela hagmiljön för en hästvänligare miljö. Tyvärr finns det inte någon forskning i detta så även här är det att starta från början. Jag letar i hela världen för att hitta rätt växter för detta. Dessa skall sedan godkännas i EU vilket tar kanske 10 år. Jag forskar även med ett helt nytt odlingssystem. Betydligt bättre än krav. Jag för även diskutioner om att tillföra hagen mikronäring med olika tillverkare av sådant. T.ex Selen är idag omöjligt att tillföra marken. Krom är en annan bortglömd mineral som är svårdoserad i foder men som växterna mängdreglerar betydligt bättre. Jag för samtal med växtförädlare att höja vitamin och mineralhalterna i vissa utvalda sorter. Så jag försöker få hela hästhanteringen bättre än vad den tyvärr är idag.