Tiamin mot insulinresistens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sa varför vi fastnade för tiamin. Att djurdöden hade det gemensamt at det hade total brist på tiamin i sina kroppar. Läs vad jag skriver.

Ja, du får ursäkta att jag är korkad, men jag har faktiskt väldigt svårt att se sambandet mellan en högst eventuell orsak till älgdöd och hjälp för hästar med fång. Kanske du kan förklara det på ett enkelt sätt?

Varför är dagens okunskap bra. Den som gör hästar sjuka. Att man kan bli foderrådgivare utan någon som helst kunskap. Hur många hästägare gör en markkartering? För 100 år sedan gav man hästar i Skåne 10% hö. I mellansverige 15% hö. Detta utan att man nämnde fång som ett problem. Man hade problem med måndagssjukan.

Du får nog läsa på lite. Fång har funnits oändligt länge. Man har funnit fossil från vildhästar som hade fång av olika grad.

Vad menar du med att man gav hästar 10% hö i Skåne och 15% i Mellansverige?

Förmodligen har inte antalet fånganfall ökat särskilt mycket utan det är snarare så att hästägare har blivit mer uppmärksamma och det forskas på orsakerna till fång nu. Tidigare trodde man t ex att protein orsakade fång vilket vi vet idag att det inte gör.

Läsa på? Jag har en lörobok framför mig som är exakt 100 år gammal. Jag vet mycket väl till att fång har funnits lika länge som hästen. Men hästar anpassar sig. Så dåligt som hästarna har det nu har de aldrig haft. Hönät och betesbegränsare är ett bevis för hur dåligt de har det. Förr i tiden var hästen det värdefullaste man hade.

Läsa på? Jag har en lörobok framför mig som är exakt 100 år gammal. Jag vet mycket väl till att fång har funnits lika länge som hästen. Men hästar anpassar sig. Så dåligt som hästarna har det nu har de aldrig haft. Hönät och betesbegränsare är ett bevis för hur dåligt de har det. Förr i tiden var hästen det värdefullaste man hade.

Du skriver att fång inte fanns för hundra år sedan, jag säger då att då får du läsa på eftersom fång har funnits bra mycket längre än så.

Hur menar du att hästen anpassar sig?

Nja, det håller jag inte med dig om. Idag är det få hästar som får släpas ut ur ladugården och äta liggande när våren kommer. Det var inte så ovanligt förr tyvärr.

Varför är hönät och betesbegränsare ett bevis för att hästar har det dåligt?

Värdet av en individ beror på hur och vem du frågar. Mina hästar är värda mer än alla pengar i världen rent känslomässigt för mig men på öppna marknaden är de inte värda så mycket. Är hästen värdefull för körkusken som asberusad slog sin häst blodig eller hen som lägger all tid hen har på att ge sin häst det bästa möjliga liv hästen kan få? Visst var hästen viktig förr men inte på det känslomässiga vis som oftare förekommer idag. Då var hästen ett måste för att kunna odla, skörda och ta sig, det var inte så vanligt att bonden stod och öste sin kärlek över hästen precis. Idag lägger många tusentals kronor på sin häst bara för att de älskar hästen utan att tjäna ett öre på den.
Vad menar du med värde? Känslomässigt eller pengamässigt?

Undrar fortfarande vad du menar med hö procentsatserna.

Islandshästen har anpassat sig till Island osv. Men de senaste 20 åren med dålig hästkunskap har inte hästen anpassat sig till.

Betesbegränsare etc är ett mått på att hästarna numera inte ges det sämsta betet, att odlingstekniker utvecklas och att hästarna slipper arbeta hårt i skogen eller jordbruket sex dagar i veckan.Att man idag vet att fodringen för 100 år sen var helt emot vad hästars matsmältning osv behöver och idag fodrat utefter behov av TS, ättid, behov av födosöksbeteende och att äta helst dygnets flesta h men i vart famn var fjärde timme. Dvs de lever ett betydligt mer "luxuöst" liv idag. Vilket innebär att de kan äta sig tjocka. Det är givetvis ett problem, ett välfärdsproblem. Men du anser alltså att det är ett tecken på att de har det dåligt? Och behöver tillskott av tiamin för att må bättre? Jag förstår inte riktigt kopplingen...

Studien är mycket mer intresant än oss. Vi är 2-3 personer. Vid en utvärdering troligen flera. Detvär nästa steg som är intressant för er tydligen. Den blir begränsad i sin utbredning. Så för mig är det mer intressant nu. Jag är avlare bl.a med 5 topp 5-placeringar på VM. Jag har konstruerat Ångströmlaboratoriet. Jag är spannmålsodlare. Jag har ett antal projekt ihop med högskolor. Förhoppningsvis med Chalmers 2017 t.ex.

AB Slupen?
Är du en spannmålsodlare som har råd att själv förlora pengar och bedriver pseudovetenskap?
Vad ger dina investeringar, kan du presentera något projekt som har utvecklats senare av "kunnigt folk"- din beskrivning, eller projekten med högskolor, vad ger detta i slutändan för resultat?

Bra att du skriver detta. Dagens information är åt skogen. Men ibland går det att läsa att tiamin skall ges i proportion till mängden kraftfoder. Men om vi jämför groov 125 med ett normalt grovfoder så har grovfodret mer socker och även energi. Det innebär att ordet kraftfoder luras. Kraft betyder energi och i detta fall är gorvfodret mer energirikt. Experterna har inte anpassat sitt språk efter detta faktum. det innebär att tiamin skall ges i förhållande till energi/sockret. Som en kvot. Det är viktigast för de minst aktiva hästarna. Idag får de inget kraftfoder. Vilket innebär ännu mindre med tiamin. Tiamin och de vitaminer som bildas i en frisk mage. B3 vitamin är ännu känsligare för dessa hästar. Den linjära avtrappningen från tävlingshästar som dagens foderrekommendationer bygger på är fel. Det räcker att se hästarna för att konstatera detta. Mina hästar mår bra och jag har aldrig haft ett fångsymtom. Men jag jobbar ändå på att förbättra miljön och fodret. På ganska kort tid hsr alkoholhalterna i vin stigit med 1,5 - 2%. Detta enbart av miljöförändringar och mer sol. På samma sätt har vallgräset ändrat sitt näringsinnehåll. Det innebär att vårt gräs nu gör hästarna sjuka. Vi måste aktivt byta ut gräset mot ett mer energifattigt bara för bibehålla nivån. Jag får i dagarna 2 nya sorter från ett universitet i ett annat land. Denna kommer att komplettera vprt ursprunglihåga gräs. Jag har 2 ytterligare sorter från en annan världsdel som jag är mycket stolt att introducera i Sverige. Dessa har troligen en väg genom EU-byråkratin för ett godkännande.

Bra att du skriver detta. Dagens information är åt skogen. Men ibland går det att läsa att tiamin skall ges i proportion till mängden kraftfoder. Men om vi jämför groov 125 med ett normalt grovfoder så har grovfodret mer socker och även energi. Det innebär att ordet kraftfoder luras. Kraft betyder energi och i detta fall är gorvfodret mer energirikt. Experterna har inte anpassat sitt språk efter detta faktum. det innebär att tiamin skall ges i förhållande till energi/sockret. Som en kvot. Det är viktigast för de minst aktiva hästarna. Idag får de inget kraftfoder. Vilket innebär ännu mindre med tiamin. Tiamin och de vitaminer som bildas i en frisk mage. B3 vitamin är ännu känsligare för dessa hästar. Den linjära avtrappningen från tävlingshästar som dagens foderrekommendationer bygger på är fel. Det räcker att se hästarna för att konstatera detta. Mina hästar mår bra och jag har aldrig haft ett fångsymtom. Men jag jobbar ändå på att förbättra miljön och fodret. På ganska kort tid hsr alkoholhalterna i vin stigit med 1,5 - 2%. Detta enbart av miljöförändringar och mer sol. På samma sätt har vallgräset ändrat sitt näringsinnehåll. Det innebär att vårt gräs nu gör hästarna sjuka. Vi måste aktivt byta ut gräset mot ett mer energifattigt bara för bibehålla nivån. Jag får i dagarna 2 nya sorter från ett universitet i ett annat land. Denna kommer att komplettera vprt ursprunglihåga gräs. Jag har 2 ytterligare sorter från en annan världsdel som jag är mycket stolt att introducera i Sverige. Dessa har troligen en väg genom EU-byråkratin för ett godkännande.

Texten och vad du nu beskriver tyder på att du är insatt och också har insett att vi fodrar med alltför mycket energi kontra rörelse.
Det jag inte förstår, är att du tror att lösningen är tiamin rakt av för att förhindra, låt oss säga, "det metabola syndromet"- men för hästar som ger följdsjukdomar, tex fång.
Utan rörelse och för mycket energi i foderstaten kommer ju hästarna fortfarande få fång?

Dresssyrmupp. Vad menar du? Pseudovetenskap? Om vi tar mitt odlingssystem som jag forskar på är detta värt runt 3 miljarder för Sveriges bönder varje år. Sedan har jag en ny sadel som är 100 år modernare än dagens som Chalmers hjälper till med. Den monteras på 10-15 minuter. En sadelstorlek som passar 80% av alla hästar. 3 storlekar täcker alla hästar. Oavsett träningsgrad eller hull.

2-3 månader per år står de på stall i princip dygnet runt, med undantag för den tid de tillbringar i sin stallpaddock bakom stallet. Med lite tur delar 20 hästar på en yta ungefär hälften av en ridbana, var tror du dina 2 mil tar vägen då? Samtidigt fodras de med ett grovfoder som håller mella 9-11 MJ och 120-140 smrp per kg foder. Som pricken över I:ET brukar de få ett kraftfoder som innehåller 12-14 MJ och 120 gr smrp per kg foder.

Om vi tar mitt odlingssystem som jag forskar på är detta värt runt 3 miljarder

Det har väll ingen betydelse att odlingssystemet är värt 3 miljarder, det som är av betydelse är om odlingssystemet ger ett resultat som genererar forskningsanslag till riktiga studier/forskning som gagnar andra spannmålsodlare.
Du är fortfarande inte en forskare!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar