Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är dagens okunskap bra. Den som gör hästar sjuka. Att man kan bli foderrådgivare utan någon som helst kunskap. Hur många hästägare gör en markkartering? För 100 år sedan gav man hästar i Skåne 10% hö. I mellansverige 15% hö. Detta utan att man nämnde fång som ett problem. Man hade problem med måndagssjukan.
Läsa på? Jag har en lörobok framför mig som är exakt 100 år gammal. Jag vet mycket väl till att fång har funnits lika länge som hästen. Men hästar anpassar sig. Så dåligt som hästarna har det nu har de aldrig haft. Hönät och betesbegränsare är ett bevis för hur dåligt de har det. Förr i tiden var hästen det värdefullaste man hade.
På Island har hästarna ett mycke näringsrikt bete under 9-10 månader per år, betydligt mer näring än vad vårat grovfoder når upp till.Islandshästen har anpassat sig till Island osv. Men de senaste 20 åren med dålig hästkunskap har inte hästen anpassat sig till.
Läsa på? Jag har en lörobok framför mig som är exakt 100 år gammal. Jag vet mycket väl till att fång har funnits lika länge som hästen. Men hästar anpassar sig. Så dåligt som hästarna har det nu har de aldrig haft. Hönät och betesbegränsare är ett bevis för hur dåligt de har det. Förr i tiden var hästen det värdefullaste man hade.
Studien är mycket mer intresant än oss. Vi är 2-3 personer. Vid en utvärdering troligen flera. Detvär nästa steg som är intressant för er tydligen. Den blir begränsad i sin utbredning. Så för mig är det mer intressant nu. Jag är avlare bl.a med 5 topp 5-placeringar på VM. Jag har konstruerat Ångströmlaboratoriet. Jag är spannmålsodlare. Jag har ett antal projekt ihop med högskolor. Förhoppningsvis med Chalmers 2017 t.ex.
Det är fel person att informera om vad hästarna gör på Island.Boj. Hästarna på Island går på bete dygnet runt och klarar hästens krav på 2 mil varje dag.
Bra att du skriver detta. Dagens information är åt skogen. Men ibland går det att läsa att tiamin skall ges i proportion till mängden kraftfoder. Men om vi jämför groov 125 med ett normalt grovfoder så har grovfodret mer socker och även energi. Det innebär att ordet kraftfoder luras. Kraft betyder energi och i detta fall är gorvfodret mer energirikt. Experterna har inte anpassat sitt språk efter detta faktum. det innebär att tiamin skall ges i förhållande till energi/sockret. Som en kvot. Det är viktigast för de minst aktiva hästarna. Idag får de inget kraftfoder. Vilket innebär ännu mindre med tiamin. Tiamin och de vitaminer som bildas i en frisk mage. B3 vitamin är ännu känsligare för dessa hästar. Den linjära avtrappningen från tävlingshästar som dagens foderrekommendationer bygger på är fel. Det räcker att se hästarna för att konstatera detta. Mina hästar mår bra och jag har aldrig haft ett fångsymtom. Men jag jobbar ändå på att förbättra miljön och fodret. På ganska kort tid hsr alkoholhalterna i vin stigit med 1,5 - 2%. Detta enbart av miljöförändringar och mer sol. På samma sätt har vallgräset ändrat sitt näringsinnehåll. Det innebär att vårt gräs nu gör hästarna sjuka. Vi måste aktivt byta ut gräset mot ett mer energifattigt bara för bibehålla nivån. Jag får i dagarna 2 nya sorter från ett universitet i ett annat land. Denna kommer att komplettera vprt ursprunglihåga gräs. Jag har 2 ytterligare sorter från en annan världsdel som jag är mycket stolt att introducera i Sverige. Dessa har troligen en väg genom EU-byråkratin för ett godkännande.
Om vi tar mitt odlingssystem som jag forskar på är detta värt runt 3 miljarder